Köra kortare sträcka på grus?

magbl

Ny medlem
24 jan 2011
4
0
1
Hej!

Jag kommer att få en beg. skoter levererad i morgon. Dock kommer inte transportfirman att kunna köra hela vägen "hem" utan jag blir tvungen att transportera skotern själv ca. en kilometer. Ett alternativ är såklart att lasta över den på en släpkärra men det är krångligt och tar tid. Det enklaste är såklart att köra hem den för egen maskin. Då kommer vi till problemet - Delar av vägen är inte optimalt snöskoterunderlag. Större delen av vägen är täckt av is/snö men delar av vägen är grusad och det finns även fläckar som kan vara helt bara (asfalt). Är det ok att köra försiktigt på sådant underlag eller är det helt dödsdömt för skotern?

Det är ingen ny skoter så det gör inte så mycket om det blir mindre påverkan men man vill ju inte förstöra den det första man gör...

Tack på förhand!

Mvh,
Magnus

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
50
Umeå - Yttersjö
Krångligt och tar tid med släp? Kan nästan slå vad om att på totaltiden vinner släpet...

Grus är döden för slides , plastskidor och om du dessutom kör på asfalt så nöter du på styrstålen

Å andra sidan så låter det ju som att det inte är så noga men jag skulle definitivt tagit släpet om jag hade möjligheten

magbl

Ny medlem
24 jan 2011
4
0
1
Hej!

Tack för svaren. Vi löser det troligtvis som så att lastbilen lastar av vid en snökant direkt ut på en åker. kan sedan lasta om där till släpkärran så vi får hem skotern.

Problemet är att det inte finns några diken eller teräng att köra i annars hade det varit det bästa såklart.

Åter, tack för svaren!

Mvh,
Magnus