Köptips , GLS-3500

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Mar-04 kl 03:19 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Funderar på att köpa en LYNX GLS-3500
( 1991 )
Vad ska man se upp med ?
Typiska GLS-3500 fel ?
Hur går den i lössnö ?
Bensinförbrukning ?
Toppfart ?
Dyra delar ?
Går den bra att dra pulka med ?
Finns det dubbeldyna med ryggstöd till dem ?
Vad ska man betala för en med renoverad motor ?

Tacksam för svar !!
 

netram

Välkänd medlem
1 jan 2000
291
0
16
RE: köptips lynx 3500

[Uppdaterat: Senast editerat den 12-Mar-04 kl 03:16 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Ingen som vet något ??

Då är de nog en dålig LYNX....

 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
RE: köptips lynx 3500

[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Mar-04 kl 09:08 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 11-Mar-04 kl 09:05 PM (CET)]Nej det är ingen skitlynx, det är mycket skoter för pengarna.
Har kört 3500 och 3600(endast olika hk) under långt tid och är mycket nöjd.
Kan inte säga att jag vet några typiska lynx fel på dessa maskiner då de förmodligen är renoverade vid detta laget.
Det du kan kolla är om det sitter dubbla hjul
fram i boggien. Dvs på utsidan av boggieskenorna. Detta är för att slidsen slets snabbt med bara ett par. Lynx tvingades sätta in ett extra hjulpar senare.
I övrigt är det bara att kolla alla slit delar. Slides, lager osv. Kolla vad det är för dämpare, om det är Kyabi och de ser slitna ut är det säkerligen orginal och snart dags att byta.
Maskinerna är relativt tunga men de är stadigt byggda och tål mycket med stryk, vilket gjorde dem populära på racing banorna.
Vad gäller vikten går det ganska snabbt att kompensera med teknik, vad man saknar är back då dessa är något mellanting av touring och sport, speciellt när man kör fast i sebblacken, fast då hjälper ju inte den så mycket ;)
Reservdelarna är inte billiga, det är pga att det inte finns ngt riktigt piratbolag som ser Lynx som en stormarknad. Lynx finns ju i princip bara i Norden.
En komplett uppsättning plastbussningar till boggien går lös på ca 1400kr. En ny kedja 1300kr. Å andra sidan är det ofta ganska högkvalitet på Lynxdelar och med rätt underhåll en trogen tjänare.
3500 toppar MAX 120km/h, men dessa maskiner är inte gjorda för högfart utan för acceleration. I den sitter en av Rotax driftsäkraste motorer, 503:an, vilket om det skulle hända något finns mängder av.
54 - 56 starka hästar har den i denna maskin. Det är inte den snyggaste eller snabbaste, men det är väldigt mycket med skoter för pengarna. Slå till du ångrar dig inte.
Kolla även in "GLS diggare" där vi är några entusiaster som utbyter erfarenheter av dessa maskiner.