Köpråd!

_n0rdin

Medlem
17 nov 2010
43
0
8
Långsele,Västernorrland
Hej!

Efter säkert 10-15år som skoterlös så har suget börjat komma igen.
Pendlar till och från jobbet så det innebär tidiga mornar och sena eftermiddagar, barn med läxor och mindre barn som behöver tid så jag kommer inte köra jättemycket eller ofta och kommer definitivt aldrig börja släpa med mig något till fjälls så jag är inte ute efter den senaste och värsta modellen.
Kortbandat har aldrig tilltalat mig så är nog ute efter nån långbandad eller mittemellan.
Jag har alltid varit svag för arctic cat och har därför kollat endel på deras modeller. Vad rekommenderas? 600cc eller 800cc? Hade tänkt lägga nånstans kring max 40k men gärna kring 30.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
Sålänge du sköter om diamonddriven så är väl de gamla M-slädarna upp till årsm -11 väldigt driftsäkra vad jag då sett. -12 och några år framåt var fösta åren med "nya" chassiet och då var det väl lite bekymmer. Inte för att jag kollat men jag antar det går hitta en -11 M8 inom din budget.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
XF 800 från 12- är strenbra maskin. Lagom längd för både snö och led 141" matta. Enda problemet är att motorn kan va lite stupig vid gasomtag men de gäller absolut inta alla. Kompisaren köpte en xf 800 2012 och den stuper inte. Många maskiner har fått ny mappning av ecu från Arctic cat samt andra moddar som avhjälper de problemet.
Men om du köper en Xf800/8000 eller M800/8000 fråga om den stuper ibland.
 

_n0rdin

Medlem
17 nov 2010
43
0
8
Långsele,Västernorrland
Hej!

ska iväg och kolla på en crossfire 700 idag så jag antar att den inte har back? Tror jag skulle klara mig utan det men skulle absolut vara skönt! Har enligt annonsen gått ca 430 timmar. Är det mycket? Vad ska man förhålla sig till när det handlar om timmar?

Ska kolla på en crossfire m800 imorgon, den har back och gått ca 800 mil.
Båda ligger ute för ungefär samma pengar
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
430 timmar är mycket i min värld. Bör väl vara närmare 1500 mil på en "ledmaskin" tänker jag, minst 1000 i alla fall.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
430 tim på en crossfire gissar jag medelfart på 25kmt blir 1075 mil. Då måste kolvarna bytas omg.
Crossfire 800an som gått 800 mil kan behöva nya kolvar ber på timmarna. över 300 tim är de stor risk för spruckna kolvar oavsett märke (800 twin)
300 tim bytesintervall på kolvar är rel safe på 800a twinnar undantag Polaris cfi 800 som hade lite väl grov Nikasilyta som slet första omg kolvar hårt så där byter man långt innan 300a tim speciellt på lössnömaskinerna som körs hårt. Andra omg kolvar på Polarisen kan förmodligen klara 300 tim på crossover maskiner åtminstone. Underligt nog går min pro rmk cfi2 800 fortfarande på org kolvarna ca 190 tim nu och kompet är fortfarande 8,5 bar och inget klapper, den ser ut att klara 300 tim men den kör jag mer åt crossoverhållet dvs inte enbart lössnö.
 

_n0rdin

Medlem
17 nov 2010
43
0
8
Långsele,Västernorrland
Det blev ett köp på Crossfire 700an. Otroligt nöjd än så länge. Går riktigt bra och verkar pigg och frisk i motorn. Inga synliga skador eller sprickor på chassiet heller.


430 tim på en crossfire gissar jag medelfart på 25kmt blir 1075 mil. Då måste kolvarna bytas omg.
Crossfire 800an som gått 800 mil kan behöva nya kolvar ber på timmarna. över 300 tim är de stor risk för spruckna kolvar oavsett märke (800 twin)
300 tim bytesintervall på kolvar är rel safe på 800a twinnar undantag Polaris cfi 800 som hade lite väl grov Nikasilyta som slet första omg kolvar hårt så där byter man långt innan 300a tim speciellt på lössnömaskinerna som körs hårt. Andra omg kolvar på Polarisen kan förmodligen klara 300 tim på crossover maskiner åtminstone. Underligt nog går min pro rmk cfi2 800 fortfarande på org kolvarna ca 190 tim nu och kompet är fortfarande 8,5 bar och inget klapper, den ser ut att klara 300 tim men den kör jag mer åt crossoverhållet dvs inte enbart lössnö.
Tack för din input, ska absolut ta till mig det å se över ett kolvbyte snarast möjligt. Är det meckigt att göra själv på en skoter? Bytt mycket kolvar i främst V8or men aldrig på en skoter 🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Det blev ett köp på Crossfire 700an. Otroligt nöjd än så länge. Går riktigt bra och verkar pigg och frisk i motorn. Inga synliga skador eller sprickor på chassiet heller.




Tack för din input, ska absolut ta till mig det å se över ett kolvbyte snarast möjligt. Är det meckigt att göra själv på en skoter? Bytt mycket kolvar i främst V8or men aldrig på en skoter 🙂
Skitenkelt på skoter vs bil. De är bara rycka upp cylindrarna så kommer du åt kolvarna lätt.
 
Reactions: _n0rdin

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Den här videon från erkänt bra stor trimfirma i USA är den vettigaste inkörningen av alla jag sett. Följer du den så får du bra effekt och hållbarhet.
Köp gärna Pro-x kolvar de i gula kartonger. De är bra gjutna kolvar med vettigt pris. Byt även nållager och packningar såklart
Jag mins inte om Bikeman rek köra i etanolläget under några tankar men gör det även om du kör 98 okt. Och kör helst på 98 okt för den inehåller bara 5% etanol. Kör du 95okt som till denna vinter dumt nog inehåller 10% etanol så måste du köra i etanolläget I fjol vinter gick de bra att köra 95okt utan etanolläge men nu är de farligt Jag tror din maskin har en kontakt som man bara trycker ihop eller drar isär för de olika lägena. I eth läget får motorn 4-5% mer soppa i hela registret. Etanol är inge bra för tvåtaktare då de rostar lager så undvik 95 okt i mesta möjliga mån speciellt inför sommarförvaringen. Maskinen går dessutom bättre och billigare i non eth läget förutsatt man kör 98 okt.
 
Last edited: