Köpråd : Yamaha SX 600/700, nått att ha??

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Hejsan.. har kikat runt lite på lite olika skotrar kring 15-20.000kr nu framåt vintern..


vet inte riktigt vad som är bästa skotern att välja.. men har kikat mkt på lynx G-type då jag har haft en sån och jag vart lite småkär i dom så dom vet jag var det är för nånting om man säger så men har även kikat lite på yamaha sx (vmax) 600/700... är det nånting att ha?? tycker det känns som att dom inte är bästa hoppskotrarna?? eller går det bra att hoppa med dom?? går dom bra/pigg? och hur är det kvalitets och hanterings mässigt??

har ni några andra förslag så tar jag gärna emot andra tips också :)

MVH//Glenn :)
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Sv: Yamaha SX 600/700, nått att ha??

Finns en hel del fina V-max 700 ute för runt 20'000kr.

Sök på SXR så vet jag att jag har skrivit nästan allt som finns att veta om en v-max / sxr.. Med några små undantag.

Svagare drivaxel på alla som är äldre än 2000
V-maxen har sämre dämpare än nyare SXR.

Enda som är obligatorist om du köper en v-max:
*plastskidor
*32mm matta lr högre
*styrhöjare

Skulle själv sattsat på en lynx 500 '01!

//Rasmus
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
Sv: Yamaha SX 600/700, nått att ha??

men hur funkar dom som hoppskoter? tycker dom är så låg och så orginal så det känns som att det inte är så lång fjädringsväg precis?

jag ska ju inte hoppa hundratals meter högt och så... men en hel del hoppande och hårdkörning blir det.. därför jag vill ha en skoter som funkar bra och är skönt att hoppa med och som sväljer gupp rätt bra efter led och så :)
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Sv: Yamaha SX 600/700, nått att ha??

Jag har en vmax 700xtc med variatorkitt, reedspacers, nerdrevad 2 kugg, 38mm matta, quickrods mm och det finns ju en del sånna för en billig peng. Jag tycker att den är skön att köra, vikten som folk pratar om stör inte jag mej inte mycket på. Har inte provat gjort några jätte hopp men jag tycker att den känns skaplig för dom pengarna. Med quickrodsen går det att göra riktigt långa och höga skidres och leka i mycket snö går också bra när man lärt sig skotern. Och yamahas trippelljud är ju helt sagolikt;)
 

DaBoom

Välkänd medlem
29 aug 2007
124
0
6
Delsbo
Sv: Yamaha SX 600/700, nått att ha??

Men då är väl en lynx 500 -01 i dyrare prisklass, närmare 30000?
Men jag tror helt säkert att lynxen är en bättre hoppskoter och lättare.
 

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Köp en V-max xtc 700 istället för en sx 700, bättre boggie,högre och bättre dämpare med mera. Har själv en förlängd xtc till 345 och den går svin bra :)

Men som sagt, lite mod måste man göra om du köper en som är typ helt orginal som mer matta,styrhöjjare,quickrods. Motor mässigt tycker jag dom går bra orginal 700 tripplarna. KAnske lite väl låg effekt när du är i värsta pudret men går alltid att fixa med pipor :D
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
okej, tackar för lite svar... vet fortfarande inte riktigt vad man ska välja endå dock...


har ju en bugdet på ca 15000kr men det går ju alltid att pruta eller låna nån tusenlapp därför jag vill ha förslag på skotrar upp till 20.000kr :)


men vad är detta så kallade quickrods??
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Kontrollsyag i boggien som justerar skidtrycket. Kör du mycket i puder så ska du ju ha lågt skidtryck så du får upp medarna.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
satsa på en xtc så har du hyfsad fjädring för dom pengarna.
bör gå att hitta under 20´ iaf. -ring runt och bjud.
byt skidor först och främst sen kan man bygga egna quickrods då det är lite svårt att få tag på.
alternativt kan man ta bort en plastbricka,funkar ungefär likadant.
 

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Jag har en sxr 700 och tycker då att den går riktigt bra på led och i lössnö. Men byta medar är ett måste för orginal är bara skit!. Jag har gjort om kontrollstagen för att lätta skidtrycket och satt dit en 44 matta och non-slip v-kit, drevat ner 4 kugg och reedspacers. Jag är mycket nöjd med skotern. Har kört 300 mil med den och de har inte varit nå rackel med den förutom en fjäder i magnapullen och en bult i boggien.
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
Har precis köpt mig en 700 SX, med polaris boggie, no-sliphjul, 32mm matta, variatorkit m.m.. Bara testat den lite, men verkar funka riktigt bra.. 44a matta och slp powder medar så är ja nog nöjd..
Blir de nån skillnad med reedspacers? Och blir de sedan skillnad om man skulle montera v-force reeds?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har precis köpt mig en 700 SX, med polaris boggie, no-sliphjul, 32mm matta, variatorkit m.m.. Bara testat den lite, men verkar funka riktigt bra.. 44a matta och slp powder medar så är ja nog nöjd..
Blir de nån skillnad med reedspacers? Och blir de sedan skillnad om man skulle montera v-force reeds?
V-force hittar du billigt hos www.psdab.se! Lite skillnad gör det ju.
Reedspacers skulle jag starkt rekomendera, då de ger ett markant gassvar.
 

sebbe et340

Aktiv medlem
1 jan 2000
62
0
6
V-force hittar du billigt hos www.psdab.se! Lite skillnad gör det ju.
Reedspacers skulle jag starkt rekomendera, då de ger ett markant gassvar.
Jajjamän reedspacers blir de då.. :)
Läste i en annan tråd att man kunde köra med dubbla spacers? Nån som vet nått mer?
Vart får man tag på en annan topp? Har för mig du skrivit de nånstans Yamaha_nisse?

Ursäkta OT!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jajjamän reedspacers blir de då.. :)
Läste i en annan tråd att man kunde köra med dubbla spacers? Nån som vet nått mer?
Vart får man tag på en annan topp? Har för mig du skrivit de nånstans Yamaha_nisse?

Ursäkta OT!
Dubbla spacers rekomenderar jag INTE då flotören kommer ta i styrstången, ang. hur det påverkar effektmässigt vet jag inte!

Annan topp kan du beställa hos bla. www.mountainperformance.com , går inte att få tag på här i sverige,
ifall du inte vänder upp och ner på varenda ÅF kanske någon har någon liggandes.

//Rasmus
 

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Dom är låg, men finns ju vissa som redan är höjda med typ sxr boggie osv då fungerar det. Annars kan ja inte rekomendera någon dom. Satsa på en Lynx isf.