Köpråd till sambo

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
472
1
18
Jokkmokk
Hej, söker en skoter till min sambo.
Vi fastnade för: Summit Neo+ och Backcountry sport, bägge med 600 efi motorn.

körstil: 50/50.

ser att handlare har bra kampanjer på 2025 modeller (-27000kr).

Skiljer det sig mycket mellan G4-G5?
Läste också någonstans om efi har fått elektronisk oljepump, när fick dom det?

Vilken rekommenderar ni och varför?
tacksam för svar.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.355
1.162
113
Stora Blåsjön
Jag skulle nog satsat på Backcountry sport då den har bättre boggie. Neo boggien är riktigt budget, stötig i låg fart funkar hyfsat ok i medelfart, livsfarlig i hög fart :)

Antar att neo+ du kikat på är 85hk?

Ingen skillnad på G4/G5 mer är plasten.

El-oljepump kom 2026.

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
472
1
18
Jokkmokk
Tack för svar Asker,
Hade du satsat på en Backcountry-25 eller -26?
Är elpumpen ”viktig”.
Hur driftsäker är efi’n?
Idag kör hon en summit 600 -15. Inget fel på den annat att den har börjat gå väldigt långt, där av vill vi byta till något som vi kan ha lääänge.

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
472
1
18
Jokkmokk
När man även kommer upp i den prisklassen så har Lynx även några alternativ:
Xterrain
49 ranger

hur står sig dessa mot BCn?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.355
1.162
113
Stora Blåsjön
Tror inte oljepumpen tillför någon mer driftsäkerhet. Troligen är den billigare, och de behöver bara en sorts pump på monteringslinjen.
Driftsäkerheten på efin borde anses som hög, då den är "strypt" och har således väldigt hög säkerhetsmarginal. Dock saknar den knacksensor, så börjar en spridare småstrula så kan en knacksensor ev rädda motorn. Men etec har ju rasat förr och de har knacksensor så det är frågan hur många fler efi som rasar?
Jag skulle anse efi:n som väldigt driftsäker.

Är nog bra om ni provkör en efi först. För de går bra men är slöa på topp, så de passar inte som en "summit". Men däremot som ledmaskin och arbetsmaskin/pulkdragare är det väldigt fina.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.355
1.162
113
Stora Blåsjön
När man även kommer upp i den prisklassen så har Lynx även några alternativ:
Xterrain
49 ranger

hur står sig dessa mot BCn?
Xterrain är ju lynx motsvarighet till Backcountry, Skulle nog säga att lynx boggi klår det mesta. Men det sitter väldigt enkla dämpare i de så kör man hårt efter leden en stund så börjar de skumma och dämperiet funkar inte alls. Att uppgradera lynx dämparna i boggen är väldigt dyrt, då de har den nyare långa stora bakdämparen. Till skidoon finns det betydligt större utbud. Jag har tex beställt foxar runt om till neo för rimliga pengar.

Värt att notera är att varken Xterrain eller Backcountry är inga lössnömaskiner även om det kommer med lite mer matta (51mm), svag motor + brp chassiet gör sig ikke i lössnö.
49an är ju en fin allround maskin, så vet man inte riktigt vad man ska ha så blir det sällan fel :)