Köpråd snöskoter till mig, farsan och lite familjen.

Fillys

Ny medlem
25 jul 2021
1
0
1
Klövsjö
Har för tillfället en Polaris Trail Touring DL från 2007. Tillsammans med den har vi ett släp för att frakta saker.

Jag klurar lite på att skaffa en till snöskoter till familjen så att jag och farsan kan åka på turer tillsammans. Idag lånar vi ofta någon grannes skoter för att jag och farsan ska kunna åka tillsammans. Det har varit en 49 Ranger 600R, Commander 600, Assault 850 och Summit 550 som vi lånat.

Summit 550 och vår gamla Polaris gick fetbort för farsan då han är nästan 2 meter lång. Farsan föredrog 49an. Jag som är 183 cm (26 år) föredrog konstigt nog den gamla Polarisen framför de andra nya skotrarna.

Vi är inga vana skoteråkare, inga långturer på 30 mil på en dag som grannarna gör. Kan delvis bero på att vi nyligen fått Polarisen, inte ägt en skoter tidigare.

Det vara relativt underhållsfritt. Jag har tittat på 600 Etec samt 900 ACE. Farsgubben är ingen fartdåre och jag har blivit gammal också så det är kraftiga accelerationer med roliga spår som gäller. Ingen top speed killar här.

Områden som vi åker är Hede/Klövsjö/Storhogna/Vemdalen.

Budgeten är ganska fritt men helst inte över 150' kr.

Freeride och Boondocker antar jag att det går bort då det är inte anpassat till områden vi åker i?