Köpråd familjeskoter

Koffman

Medlem
5 mar 2020
8
2
3
36
Piteå
Hej,

Jag är på gång att skaffa nyare skoter och har två alternativ som jag skulle vilja få lite input på.

Har hittat två skotrar som jag är intresserad av, en 4-t och en 2-t:
  • Venture MP från 2007 som gått ca 170 mil, i fint skick som ev. kan säljas för kring 35 000
  • Polaris Classic Touring 700 från 2003 som gått drygt 300 mil. Fint skick men behöver nytt batteri. Den kan säljas för kring 25 000.
Funderar fram och tillbaka och för mig är det viktigt att skotern jag köper framförallt kan köras bra på led med pulka och passagerare, men att det även går att spåra i lössnö vid behov då vi kommer fara till stugan med den, och dit är det inte alltid spårat. Våran Indy sport SKS från -94 får kämpa rätt ordentligt med pulkan bakom där!

Vill också ha en "starta-och-kör"-skoter som man kan lita på, det finns inget mer frustrerande än när man packat in hela familjen i pulkan och ska åka och skotern inte startar. Jag kan sköta enklare underhåll men är ingen skruvare så det ska inte krävas särskild behandling varenda gång vi ska iväg.

Fördelarna jag ser meden 4-t är att den går tystare, luktar mindre och är mer underhållsfri(?), fördelarna med en 2-t är att den kan vara lättare att underhålla själv, bara fylla olja och köra istället för att in på verkstad och byta olja med jämna mellanrum. Sen priset såklart, en 2-t är ju generellt billigare än en 4-t.

Vilken skulle ni ha gått på av de två jag nämnt? Vill helst inte lägga mer än 30' men är det stor skillnad mellan skotrarna kvalitets- och funktionsmässigt så kan jag överväga det.
 

Vituraz

Välkänd medlem
6 nov 2013
154
33
28
Piteå
Skulle aldrig köpa en gammal 700 för familjeturer, lätt hänt att den går varmt, särskilt vid hårt före, och med pulka. Service på en 4-t är inte särskilt avancerat, olja och filter en gång per år är väldigt enkelt, och det löser du garanterat själv. I övrigt är det ju typ samma underhåll som på en 2-t. Så jag skulle absolut välja yamahan, den är väl hyfsat "tippig" och tung, finns mer info om du söker på forumet kring det. Dock ingen lössnö maskin, men troligtvis bättre än indyn ni har nu, det är ju hyfsat med matta på MPn, och rätt bra vrid i.o.m. fyrtakt.
 

Koffman

Medlem
5 mar 2020
8
2
3
36
Piteå
Skulle aldrig köpa en gammal 700 för familjeturer, lätt hänt att den går varmt, särskilt vid hårt före, och med pulka. Service på en 4-t är inte särskilt avancerat, olja och filter en gång per år är väldigt enkelt, och det löser du garanterat själv. I övrigt är det ju typ samma underhåll som på en 2-t. Så jag skulle absolut välja yamahan, den är väl hyfsat "tippig" och tung, finns mer info om du söker på forumet kring det. Dock ingen lössnö maskin, men troligtvis bättre än indyn ni har nu, det är ju hyfsat med matta på MPn, och rätt bra vrid i.o.m. fyrtakt.

Tack för svaret! Det låter lite så som jag själv tänkt kring detta, men har hört så olika beroende på vem jag frågat.

Kan tänka mig att Yamahan, liksom många touringskotrar är rätt tung, men samtidigt måste det bli en kompromiss på några punkter. Har läst mycket bra om den och det verkar vara flera som rekommenderar den här på forumet.
 
Reactions: Vituraz

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.516
32
48
Yamman är vettigast av dessa två, även om den är vickig och lite klumpig. (tycker jag)
 
Reactions: Koffman

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Generellt så skulle jag säga att de skotrar i de prisklasserna som heter något med "touring" är rätt så värdelösa på det mesta. Det enda de är bra på är väl att på fina leder åka två utan pulka efter. Om du vill ha pulka efter och även kunna ta dig fram i lössnö så är det bättre att kolla mer på "arbetsmaskinerna". De har längre och bredare matta för bättre framkomlighet och är även bättre på att dra pulka.

Exempel på sådana skotrar i den prisklassen kan vara Lynx ST600/Ski-doo Skandic 600 (finns bara som tvåtaktare) alternativt Polaris Widetrack eller Arctic Cat Bearcat (finns som tvåtaktare, men kan även gå att hitta med fyrtaktsmotorer). Någon enstaka Lynx Commander kan kanske gå att hitta i den prisklassen och det är fina maskiner eller Ski-doo Expedition som är Ski-doo:s motsvarighet. Yamaha Viking är också ett alternativ då och finns som både tvåtaktare och fyrtaktare, där tvåtaktaren är rätt gammeldags i sin utformning och har lite tveksam komfort men där fyrtaktaren är mer modern och har hyfsad komfort (dock tung som stryk, så se till att inte fastna med den). Yamaha Venture MP är väl lite av ett mellanting mellan en arbetsmaskin och touring och är väl okej, men jag skulle nästan hellre välja någon av ovanstående "arbetsmaskiner" ändå om fokus är att dra pulka och ta sig fram i lössnö.
 
Reactions: jymy83

Koffman

Medlem
5 mar 2020
8
2
3
36
Piteå
Generellt så skulle jag säga att de skotrar i de prisklasserna som heter något med "touring" är rätt så värdelösa på det mesta. Det enda de är bra på är väl att på fina leder åka två utan pulka efter. Om du vill ha pulka efter och även kunna ta dig fram i lössnö så är det bättre att kolla mer på "arbetsmaskinerna". De har längre och bredare matta för bättre framkomlighet och är även bättre på att dra pulka.

Exempel på sådana skotrar i den prisklassen kan vara Lynx ST600/Ski-doo Skandic 600 (finns bara som tvåtaktare) alternativt Polaris Widetrack eller Arctic Cat Bearcat (finns som tvåtaktare, men kan även gå att hitta med fyrtaktsmotorer). Någon enstaka Lynx Commander kan kanske gå att hitta i den prisklassen och det är fina maskiner eller Ski-doo Expedition som är Ski-doo:s motsvarighet. Yamaha Viking är också ett alternativ då och finns som både tvåtaktare och fyrtaktare, där tvåtaktaren är rätt gammeldags i sin utformning och har lite tveksam komfort men där fyrtaktaren är mer modern och har hyfsad komfort (dock tung som stryk, så se till att inte fastna med den). Yamaha Venture MP är väl lite av ett mellanting mellan en arbetsmaskin och touring och är väl okej, men jag skulle nästan hellre välja någon av ovanstående "arbetsmaskiner" ändå om fokus är att dra pulka och ta sig fram i lössnö.

Tack för svaret, kan tänka mig att det är så, dock kommer jag huvudsakligen köra efter led, med eller utan pulka, så det kommer inte bli så mycket lössnöåkning att vikten och otympligheten i en t.ex. Viking är värd det för mig. Klarar mig fram till stugan ospårat med våran Indy sport från -94 idag även om den får jobba ordentligt (med hårt tryck på gasen och inga för hastiga rörelser), och skulle jag i allra värsta fall behöva spåra utan pulkan och sen hämta upp den är det inga problem. Det handlar inte om några större avstånd i allt för krånglig terräng så en arbetsskoter är overkill för min del. Huvudsaken är att inte fastna så fort man kommer utanför leden.

Lutar åt en MP ändå. Har ni andra förslag på touringmodeller som skulle kunna funka för samma syfte?
 
Reactions: Henrikssons

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Skulle nog rekomendera en lynx ranger med lång matta och flipboggie fin komfort
och tar sig fram bra i snön,finns i många motor alternativ fläktkyld o vätskekyld 2t samt 4t v1000.
 

Koffman

Medlem
5 mar 2020
8
2
3
36
Piteå

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Tänkte på det äldre chassiet fina maskiner både på led och utanför.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Polaris Widetrak är ju rätt mycket touring även om den har 50cm bred matta.
Finns ju även i IQ utförande med både 4T och 600cc motor.
 
Reactions: Koffman

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Jag hade en Yamaha Venture MP förut. Vissa säger att en är tung, visst de väger 305 kg fulltankad och klar att köra, men å andra sidan så är det bara 10 kg mer än min nuvarande AC XF 9000 HC (Sidewinder BTX). Så kanske ingen onormal vikt för en fyrtaktare, men visst den har vikten högt upp och kan upplevas tippig men man lär sig hantera det.

Med det sagt, man sitter otroligt bra på en Venture MP, det är så att jag tom saknar det ibland när jag är ute och åker. Och vad det gäller dragning så klarar de detta bra, jag sladdade många mil med en snowmover bakom min.

De som kan strula på dessa som jag kommer på är bränslepumpsreläet och startreläet, klassiska fel för Yamaha men det finns ett uppdaterat bränslepumpsrelä. Dessutom så är konstruktionen av backen sådan att det kan krävas att man ruckar på skotern ibland för att få backen att hoppa i, och detta kan vara lite besvärligt ibland.

Med det sagt, jag tycker det är en bra familjeskoter.
 
Reactions: Koffman

Koffman

Medlem
5 mar 2020
8
2
3
36
Piteå
Tack för alla svar, det ger mycket att kunna få lite koll!
Som det känns nu lutar det inte åt någon av skotrarna utan istället en lättare maskin med dubbeldyna, har tittat på massor med modeller och känner att om något/några år kan det vara mer aktuellt med varsin skoter till mig och frun, så vi kan ha varsitt barn bakpå, än så länge är yngsta för liten för det, men slipper man pulkan är det ju bra.

Har tittat på Ranger av olika årsmodell och motor, Ski-doo GTX 550f, m.fl. Men även Summit och Renegade med dubbeldyna, nåt vi bör tänka på där?
 

Koffman

Medlem
5 mar 2020
8
2
3
36
Piteå
Det slutade med en Lynx Explorer 550f -04, känns riktigt bra än så länge! En fläktkyld tvåtaktare med breda plastbelag, förhoppningsvis helt rätt för oss utifrån våra behov för tillfället. Får återkoppla när jag kört några mil!

Tack igen för alla tips och råd!