Köpråd Edge x 800 -03

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Jag vill ha komentarer för/nackdelar med Polaris Edge X 800 -03, Är det farligt att köpa en Edge 800 som gått ca 400 mil? Hör av er med komentarer.
 

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Jag har en -02á och har inte haft några problem och den har gått ca:250 mil det enda är att den är kinkig på vilka tändstift jag brukar, Champion vill min ha! NGK
tycker den inte om och det är skillnad som natt å dag på acceleration och körbarhet. Fördelar hmm POWER,lättkörd,snabb,bra i lössnö,snygg mm
Nackdelar: Tung att dra igång(kräver lite teknik när den är riktigt kall) lågt styre(men det ordnar man med styrhöjare) Så mycket mer tycker inte jag att det finns. I mitt tycke en mycket bra skoter på och bredvid led 10 av 10!!!:D
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
okej, men det lät ju fin fint !;) Har för mig att jag läst någonstans att man måste göra rent avgasportarna eller om de va VES:en var 50 mil. Stämmer detta? (Jag är inte helt säker på att det bar 800:an jag läste på.) Någon som vet nått om de här??
 

Srv_540

Välkänd medlem
1 jan 2000
432
0
16
34
Ja vad jag vet så stämmer det mellan 50 och hundra mil beronende på vilken olja man kör iaf var så på min kusins rave 670 x..
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
Man bör använda polaris egen 2T olja som är anpassad för VES motorer påstås det men jag tycker det borde kunna finnas alternativ. Någon som har tips om det?
Kör på Shell's advanced snowscooter olja.

Alla andra i kompiskretsen och släkten kör på denna olja och det är många som har liknande maskiner som mig.. bra olja och sotar inte igen avgasportarna.

560 kr betalade jag för en dunk på 20 liter. men det var exkl. moms.

funkar fin fint.

så det är onödigt att köpa märkes olja till en VES motor enligt mig.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jo, avgasportarna ska rengöras var 50'de mil. Vilket år var det som de åtgärdade "pinnen", som styr själva avgasporten, som hade en tendens att gå av och orsaka haveri?

M10 boggien som sitter på den skotern sägs vara helläcker! En aning brant attackvinkel som gör den halvdan i lössnö, men den duger nog gott o väl ska du se ;)

Skulle tro att det är en riktigt fin skoter med bra egenskaper!
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
ok, är det könligt att göra rent avgasportarna?? Och hur märker man om de är "igen sotade"
 

Polarislasse

Medlem
22 sept 2006
16
0
1
Vindeln
En 2003:a är ett bra köp. Drar lite soppa om du bestyckar ner till 450/460. Kör på Polarisolja (VES) så är det inga problem med avgasportarna. Skulle du ändå villa rengöra dem, så behöver man bara köpa nya packningar för 35:- styck. Lättstartad men lite tungdragen, behöver sällan mer än max 2 drag även om det är -15 grader. Enda som jag tycker kunde vara bättre är boggiedämpningen som känns linjär och inte progressiv som jag hellre önskar. I övrig är prestandan helt OK och modellen är snygg. Köp!
/Lasse
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
tack Polarislasse, jävligt schyssta svar jag fått, tack till alla såklart! Nu är det bara att inventa helgen för att se om de blir affär :D
 

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Enda som jag tycker kunde vara bättre är boggiedämpningen som känns linjär och inte progressiv som jag hellre önskar. /Lasse
Är väl som det skall eftersom M10:an faktisk till och med har regressiv dämpning. Det är detta som är unikt med denna boggi, blir faktiskt mjukare ju längre den går ihop. Ger en boggi som inte känns stum utan utnyttjar hela fjädringsvägen. Kräver dock dämpare av mycket bra kvalitet eftersom dom får jobba hårt i denna boggityp. Dock kanske inte helt optimalt för hopp och värsta våldningen, mer snabba ledrace :)

mvh / Matti
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Är väl som det skall eftersom M10:an faktisk till och med har regressiv dämpning. Det är detta som är unikt med denna boggi, blir faktiskt mjukare ju längre den går ihop. Ger en boggi som inte känns stum utan utnyttjar hela fjädringsvägen. Kräver dock dämpare av mycket bra kvalitet eftersom dom får jobba hårt i denna boggityp. Dock kanske inte helt optimalt för hopp och värsta våldningen, mer snabba ledrace :)

mvh / Matti
Jo, avgasportarna ska rengöras var 50'de mil. Vilket år var det som de åtgärdade "pinnen", som styr själva avgasporten, som hade en tendens att gå av och orsaka haveri?

M10 boggien som sitter på den skotern sägs vara helläcker! En aning brant attackvinkel som gör den halvdan i lössnö, men den duger nog gott o väl ska du se ;)

Skulle tro att det är en riktigt fin skoter med bra egenskaper!
Det är väl ingen M10 boggie på den? Eller är jag helt ute och snurrar? Vet att det är lite gammal tråd men fick lov att kolla bara.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Ja du jag har ju haft både 700 och 800 och dom är det inte m10 på. Men jag klagar inte på den andra boggien heller. :)