Köpråd : Crossfire, M

merca

Välkänd medlem
10 nov 2008
188
0
6
Gällivare
jag funderar på att köpa antingen M 1000 eller Crossfire 1000 båda 07 men vad skiljer dom åt. Kamhöjd, drevning vet jag men är det nå mer????
 

Burck

Välkänd medlem
27 mar 2008
170
0
6
malmberget
Sv: Crosfire, M

Jo, det är annan drevning på dem. crossfiren har drevning för fart och m har för bättre acc osv.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Sv: Crosfire, M

Jo, det är annan drevning på dem. crossfiren har drevning för fart och m har för bättre acc osv.
Jag vet ju inte om Crossfiren är drevad för att gå fort, och M1000 för att ha bra acc. Crossfiren är annorlunda drevad eftersom den har lägre kammar och kortare matta, därmed behövs inte det inte lika låg drevning och vice versa.
 

backcountry

Aktiv medlem
11 feb 2007
54
0
1
luleå
Sv: Crosfire, M

Ganska stor skillnad mellan en m1000 och crossfire.. m1000 är ju till för extrem klättring och dom slår nästan allt på marknaden där men kommer du köra en del på led etc kommer du bli tokig på den. Extremt vickig skoter på led och otymplig. Den är ju byggd för att gå rakt upp i löss snö. Sen är den vickig för att vara lätt hanterlig när man klättrar. Crossfire'n är ju därimot mer gjord för dom svenska för hållanderna då man kanske inte har tillgång till nå bättre klätter ställen och fet puder och kör väldigt blandad körning. Så om du inte är lappsudd och har en stuga uppe i tjotta hejtti som du är i minst 3-4 veckor per år i skulle jag satsat på en crossfire. Mvh Viktor
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Crosfire, M

Crossfiren är ju byggd på M-chassiet. Men är kortare och mer led vänlig än M-serien.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Sv: Crosfire, M

testa kör båda och bli förvånad vilken otrolig skillnad det är mellan dom! samma chassi samma motor. helt olika egenskaper!

många som kör m skulle nog trivas bättre på en crossfire. en m är gudomlig i snön men tyvärr enbart där.
 

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
Sv: Crosfire, M

Jag förstår inte alla som säger att M-modellen går dåligt på led. Jag tycker den går hur bra som helst, man måste bara jobba lite mer. Det man därimot blir tokig på är för låga kammar och för korta mattor :).
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Sv: Crosfire, M

Det där med att den är dålig på led. Visst den är sämre än en kort skoter på led,sämre än en hybrid oxå. Men på vissa låter det som att den inte går att kör på led.
Man måste ju vänja sig med maskinen, hur den agerar på led å i puder osv. Det tar lite längre tid för vissa att vänja sig vid en ny maskin.
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
Sv: Crosfire, M

vem man än frågar så kör ju alla som demoner på led... grejen med m-7ans boggie är att skenorna spricker ganska lätt om man kör lite hårdare på led med den. men visst. tycker man att en m går bra eller "duger" på led så är ju valet enkelt.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ja det kanske beror på vad man jämför med också.
Nog tror ja min nuvarande M går bättre på led än min första skoter som var en ET340T:D
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
jag var mycket nöjd med min cf1000 07 kanon på leden,den bästa c/o jag kört i pudret.min hade dock blitt ner drevad samt begåvad med en 44a,
och de går riktigt fort med orginal drevningen :D tyvär är de nästan lika aggressiva mot remmarna som brp maskinerna med std drevningen
i vart fall så föll valet på en cf 09 i år, det säger kanske en del
 

merca

Välkänd medlem
10 nov 2008
188
0
6
Gällivare
Sv: Crosfire, M

kompisen tycker inte att hans summit går dåligt på led vadför skillnad ska det vara på M:en de är samma kamhöjd och längd
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Sv: Crosfire, M

kompisen tycker inte att hans summit går dåligt på led vadför skillnad ska det vara på M:en de är samma kamhöjd och längd
Summiten är ju byggd efter en kortbandare medans articen har enbart gjort för att rulla perfekt i lössnö. Skulle sattsa på en crossfire om ja var du för att kunna göra både och.