Köpråd 4-takt touring...

MD-47

Ny medlem
2 dec 2019
2
0
1
41
Söderhamn
Hej!
Jag är ny i skotersvängen och har börjat kika lite efter en 4 takts touringskoter i prisklass 30-35 000 kr.
Kravet är som sagt 4-taktsmotor och att frun och min 7 åriga dotter ska få plats. Är inte ute någon racing maskin och jag kommer att hålla mig till lederna.
Är Arctic Cat 660 och Arctic Cat Bearcat 660 vettiga instegsskotrar? Vad är det som skiljer dessa 2? Jag har sett att dessa även finns med turbo.
Tar gärna emot andra tips på skotrar i samma prisklass.

Tack på förhand!
Mvh// Magnus
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Skulle tipsa om Yamaha Venture Lite eller Multipurpose (samma modell men lite olika utrustning, typ mattbredd). Man sitter riktigt bra på de, finns en billig långmilare på blocket för under 20 000 såg jag.
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Jag hade tittat på de redan nämnda samt RS Viking och RS Venture för ditt ändamål, att åka led med familjen.
Anledningen är främst motorn, den håller ihop och är en "tuta och köra", kanske bortsett från tutandet iofs.
Komforten är det inte heller något fel på.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Arctic 660 är nog bra efter fina leder, men är det dåliga leder eller ospårat så är de fruktansvärda. Tunga men ändå tippbenägna, dessutom så är motorn katastrofalt slö. Finns med turbo, men blir då ännu tyngre.
Venture RS är piggare och bättre, men köp isåfall TF inte GT. TF är förlängd och går faktiskt att backa med även om det är snö på marken. Försök att gå upp i årsmodell så du får insprutning. Förgasarmodellerna kan vara lite stökiga att få igång när de stått en tid.
RS Viking är ett lokomotiv med en vikt som gränsar till terrängbandvagn. De är stabila bussar på hårt underlag. Men ska de köras i ospårat, så ska du inte vara oerfaren för Vikingen vill helst bestämma färdriktningen (helst nedåt i ett blöthål) Detta vet jag allt om, har kört skoterklubbens RS Viking i snart 1000 mil.
Venture Lite och Multipurpose är ganska bra maskiner, men väldigt motorsvaga. Men har man inte krav på 120hk, så är de prisvärda skotrar med väldigt komfortabel dyna (som alla Yamaha) glappet i styrlänkaget får man likaså med på köpet av Yamaha, men inget som är farligt.
 
Reactions: Hjulboggie rules

MD-47

Ny medlem
2 dec 2019
2
0
1
41
Söderhamn
Hej, tack för snabba och bra svar!
Tippbenägna när man är ny i skotersvängen och ska försöka locka in frugan i skoterlivet är inte speciellt lyckat...
Det lutar mer åt att lägga fokus på en Yamaha Rs venture (helst TF).
Det är ju trots allt en stor fördel om den är trygg, stabil, driftsäker och skön att åka med!
Mvh// Magnus