Köpa sin första skoter

wizhy

Medlem
20 jan 2009
42
0
1
Sundsvall
Hej,

Nu har jag övervägt att jag vill köpa mig en skoter, har kört lite skoter iaf. Några fjällturer men även några turer hemmavid, har då lånat diverse skotrar..

Kollat lite på ZR 700, MXZ 700, eller kanske 600:er.
Vill helst inte att det drar iväg alltför mkt i pris. 20-30k vore lagomt.

Skriv gärna vad ni har för erfarenheter av just dessa modeller och andra skotrar också för den delen :D Blir väll mest ledkörning för min del..

Tack på förhand!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Om jag vore du skulle jag leta en lagom skoter kring 500 cc klassen om du är ovan. en 500 mxz kring 01 bör vara kanon för dig. Då får du bra mycket billigare försäkring än med en 700
 

wizhy

Medlem
20 jan 2009
42
0
1
Sundsvall
Om jag vore du skulle jag leta en lagom skoter kring 500 cc klassen om du är ovan. en 500 mxz kring 01 bör vara kanon för dig. Då får du bra mycket billigare försäkring än med en 700
Ok, polarna har 700-1000 så jag är lite rädd att man kommer våldsköra på nån IS med grejjerna för att kunna hänga på, därför jag kollat på värre grejjer.. En 500 skulle duga varje dag, helst när man kör på led..
Men som sagt är jag lite rädd för att de kommer gå sönder mycket fortare...

Skotrarna jag kört sedan tidigare är rave 800, pro-x 800, provkört nån rev 800.
 
B

Biosteel

tror en zr 800 -02 skulle vara en bra maskin. stabil som på räls :)
 

wizhy

Medlem
20 jan 2009
42
0
1
Sundsvall
Tack för alla förslag, nu har jag tänkt om lite och har ett maxpris på 50K, har kollat på lite nyare modeller, Rev 600, 800... lynx revo modell eller kanske en artic cat F6-7

Några kommentarer/tips på det? :)
 

jimler

Välkänd medlem
19 sept 2006
778
0
16
Sundsvall
min tjej har en f7:a 05:a som hon är riktigt nöjd med. Men rev chassit känns lite mer modernt. Dock så är ju f6-f7:eek:rna billigare.
bara välja och vraka tror du bli nöjd vad du än väljer.
Kollar du på en firecat så kolla gärna i tunneln efter sprickor och under dynan.
 

wizhy

Medlem
20 jan 2009
42
0
1
Sundsvall
Ok, jag är lite sugen på en F7:a faktiskt, ska ev. kika på en F7 -03 nu i dagarna här, den har gått 800mil, kanske dags för kolvbyte då lr? Iofs kan man ju kolla kompen är den schyyst kanske det går ett tag till.

Men det är ju just det att rev chassit känns modernare... Kan inte bestämma mig vad jag ska ha.... gah, fast det spelar nog ingen roll bara jag får ett bra pris på nån maskin så :)

min tjej har en f7:a 05:a som hon är riktigt nöjd med. Men rev chassit känns lite mer modernt. Dock så är ju f6-f7:eek:rna billigare.
bara välja och vraka tror du bli nöjd vad du än väljer.
Kollar du på en firecat så kolla gärna i tunneln efter sprickor och under dynan.