köpa sälja tex delar tillbehör

IQ RR

Välkänd medlem
3 maj 2009
330
1
18
Dalarna
kanske sommarprojekt på gång, dax att köpa o sälja delar,
kom ihåg att inte betala pengar i förskott!!,använd postförskott,efterkrav el internetgirot som tex blocket har..gå inte på snyft historier om att dom blivit lurade så många gånger att pengar ska betalas i förskott!

Grout

Välkänd medlem
1 jan 2000
298
0
16
38
Umeå, Obbola Sverige
kanske sommarprojekt på gång, dax att köpa o sälja delar,
kom ihåg att inte betala pengar i förskott!!,använd postförskott,efterkrav el internetgirot som tex blocket har..gå inte på snyft historier om att dom blivit lurade så många gånger att pengar ska betalas i förskott!
Efterkrav är ju helt värdelöst om köparen ångrar sig, nej jag har både betalat in och fått betalt in på kontot utan att dra snyfthistorier. Nu gäller det bara summor upp till 1500 max så. Känns som om man vill titta på grejerna om det överstiger det värdet.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag har gjort 20-tal affärer från USA, alla betalda i Förskott utan o blivit ens nära på lurad.

Allt över 1500kr vill ja ha i förskott.

Man måste våga för o göra bra affärer o bli en bra affärsman. Vissa kräver förskott av en anledning oftast.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
Har gjort ca 100 affärer från USA och där är det förskottsbetalning som gäller. Vill man handla billigt så får man chansa lite. Sen kör man ju som vanligt med väldigt lågt värde på paketet så om det skulle försvinna får man tillbaks ca 30-40dollars på en grej som är värt kanske 5000Kr. Men hittills har man inte blivit blåst eller något paket borttappat. Och skulle det hända så känns det som det inte spelar så stor roll då man totalt har fått grejorna riktig billigt.

Och skulle man bli blåst i Sverige så åker man bara hem till idioten och bankar in skallen på denne. har man inte tid att göra det själv så lejer man bara för det :)

henke_n92

Välkänd medlem
24 mar 2009
168
1
18
Skellefteå / Boden
Gör många affärer med förskottsbetalning. har ej blivit blåst, men har åkt på att man skickar med efterkrav och dom inte hämtar ut paketet så man får betala frakten på paketet tillbaka också.

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Gör många affärer med förskottsbetalning. har ej blivit blåst, men har åkt på att man skickar med efterkrav och dom inte hämtar ut paketet så man får betala frakten på paketet tillbaka också.

Vad gäller efterkrav så kan man göra en deal på att frakt och efterkravsavgiften betalas i förskott.
Hämtar inte köparen ut paketet så skickas det tillbaks inom ca 14 dagar.

Det är ju inte hela världen att förlora 2-300:-

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
vet inte hur det är nu men tidigare så kunde man skriva t.ex elektronik på paketet.
när man hämtade paketet på posten så kunde man öppna det på plats om det då stod elektronik på paketet men det innehöll en skinksmörgås så behövde man inte lösa ut det.

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
vet inte hur det är nu men tidigare så kunde man skriva t.ex elektronik på paketet.
när man hämtade paketet på posten så kunde man öppna det på plats om det då stod elektronik på paketet men det innehöll en skinksmörgås så behövde man inte lösa ut det.
Ehhh... tror inte riktigt på det där...

Postens kassörer kan ju inte ska vara några domare över vad som finns i paketet.

Om jag köper en stationär dator i delar och sedan får ett litet kretskort från en brödrost i paketet märkt med "Elektronik" vad gör man då??? Kassören kan ju inte veta vad jag beställt...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ehhh... tror inte riktigt på det där...

Postens kassörer kan ju inte ska vara några domare över vad som finns i paketet.

Om jag köper en stationär dator i delar och sedan får ett litet kretskort från en brödrost i paketet märkt med "Elektronik" vad gör man då??? Kassören kan ju inte veta vad jag beställt...
Han mena att köparn kunde öppna det på plats och se så att det var rätt vara han fått.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
nä men dom flesta kassörer kan skilja på elektronik och skinkmackor
om du däremot fått någon annan elektronik så är det nog kört för din del.
jag vet inte om det här gäller ännu, nu är ju dom flesta paket via utlämningsställen.

Jag mailar posten och frågar så får vi se vad det blir för svar.

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Betalar till 99% i förskott när jag köper av privatpersoner, har aldrig blivit lurad . Vill även helst ha i förskott när jag säljer också

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
jag har ju mitt skräckexempel som förstörde min vinter.. köpte en skuren motor som var i så fint skick men nu har jag iaf sålt den i delar och tjänat in den.. löste ut på bussgods