köpa Lynx enduro 600 ho -03 el. -04?

Lynx1973

Medlem
7 sept 2007
20
0
1
Söderhamn
Hej!

Funderar på att byta maskin och det som verkar mest intressant
just nu är Enduro 600 ho -03 eller -04.

Tänkte höra era tankar kring dessa modeller??

Jag kör som sagt en portad/moddad 643:a för tillfället och vill inte ha nåt
klenare motormässigt.
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Sv: Lynx enduro 600 ho

116 hk, duger fint för mig än så länge.
Har aldrig kollat toppfarten men jag har varit uppe i 150 på mätaren.

I övrigt en underbar skoter med balans och grymma dämpare.

Vad vill du veta mer specifikt?
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Sv: Lynx enduro 600 ho

Funkar kanon, härligt klipp i motorn när röve ventilerna öppnar.

Har sj en 03 600 ho, relativt snål på soppa, ligger mellan 2-3 liter.

Om du nu ska kolla på någon maskin speciellt 03:eek:rna, ska du kolla så att inte packboxen på variatorsidan hoppas ut, mycket vanligt. Vet inte om 04:eek:rna hade fått täckbrickan, i så fall gå på en 04:a

Sedan är det insugninggummina som brukar strycka med, att byta dom kostar 1390 kr st, har sj gjort det.

Sedan har dom haft problem med kolvringarna, kolla om kolvar/ringar är bytta, var tydligen en garanti grej.

Med s6x kitt och lite nerdrevning är som super skoj, och du lär inte byta ner dig från 643, fjädringen är bra, och den väger runt 260 kg som tjänstevikt, tycker sj den är lätt
 

Lynx1973

Medlem
7 sept 2007
20
0
1
Söderhamn
Sv: Lynx enduro 600 ho

Hej!

Tack för era svar!!!
Vad kör ni med för mattor på era maskiner, jag har en trettia på min nu men det skulle va kul men en 38 för lite bättre driv i lössnön.
Kör ni neddrevat?
 

c2h5oh

Medlem
13 mar 2007
47
1
8
Sv: Lynx enduro 600 ho

Provade en Enduro 500 -04 för ett par helger sedan. Tyckte inte om körställningen det minsta. Kör själv en Revo 600 -05, inte världens bästa skoter på något vis, men man sitter då bra mycket skönare på den. Skiljer väl inte många pistoler i pris heller?
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Sv: Lynx enduro 600 ho

Hej!

Tack för era svar!!!
Vad kör ni med för mattor på era maskiner, jag har en trettia på min nu men det skulle va kul men en 38 för lite bättre driv i lössnön.
Kör ni neddrevat?
Kör på 32, ska byta upp till 38 nästa säsong.
Kör inte nedrevat.

Enda modifieringen är höjt styre.
 

Tibur

Välkänd medlem
30 nov 2007
328
0
16
Piteå->Långträsk
Sv: Lynx enduro 600 ho

Provade en Enduro 500 -04 för ett par helger sedan. Tyckte inte om körställningen det minsta. Kör själv en Revo 600 -05, inte världens bästa skoter på något vis, men man sitter då bra mycket skönare på den. Skiljer väl inte många pistoler i pris heller?
Japp, -05 är klart bättre. De har oförtjänt dåligt rykte, schimsa om dämpare och variatorkit på 600sdi sen helt ok
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Sv: Lynx enduro 600 ho

Provade en Enduro 500 -04 för ett par helger sedan. Tyckte inte om körställningen det minsta. Kör själv en Revo 600 -05, inte världens bästa skoter på något vis, men man sitter då bra mycket skönare på den. Skiljer väl inte många pistoler i pris heller?

Självklart tycker du att en skoter med gamla körställingen är äcklig om du själv kör en maskin med nyare körställningen, är ju grym skillnad mot vilken gammskoter som helst.

Ang. mattan så är 38mm med challenger mönster att rekommendera, riktigt bra matta med lång livslängd. Nerdrevning 1-2 kugg kan vara trevligt.

På -04'an sitter det en bricka som håller fast vevaxeltätningen, ej på-03. Så det kan ju vara ett argument för -04, men i övrigt är dom i princip lika
 

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Sv: Lynx enduro 600 ho

Självklart tycker du att en skoter med gamla körställingen är äcklig om du själv kör en maskin med nyare körställningen, är ju grym skillnad mot vilken gammskoter som helst.

Ang. mattan så är 38mm med challenger mönster att rekommendera, riktigt bra matta med lång livslängd. Nerdrevning 1-2 kugg kan vara trevligt.

På -04'an sitter det en bricka som håller fast vevaxeltätningen, ej på-03. Så det kan ju vara ett argument för -04, men i övrigt är dom i princip lika
+ Skidorna på 04an.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Orkar inte starta en ny tråd så jag frågar här!

Till sommaren så ska jag uppdatera min maskin med variatorkit, matta, skidor och nerdrevning. Har funderat på en 38mm matta, men ändå så hade 44mm vart skoj!
Men jag har ju "bara" en 500.. Hur kommer den orka i lössnö med variatorkit och nerdrevning? Tycker den går kasst i snö nu med 32mm matta. Och går 44mm matta in?


Snowmobile redigerat: Nästa gång startar du en tråd på rätt ställe så renodlar vi inläggen istället.
 
Senast redigerad av en moderator:

Maverick

Välkänd medlem
27 okt 2007
552
0
16
Norrtälje
Orkar inte starta en ny tråd så jag frågar här!

Till sommaren så ska jag uppdatera min maskin med variatorkit, matta, skidor och nerdrevning. Har funderat på en 38mm matta, men ändå så hade 44mm vart skoj!
Men jag har ju "bara" en 500.. Hur kommer den orka i lössnö med variatorkit och nerdrevning? Tycker den går kasst i snö nu med 32mm matta. Och går 44mm matta in?
Som det står i flertal trådar så går max 38 in utan modifiering.
 

bapelsin

Välkänd medlem
25 mar 2008
100
0
6
Tjena!

Har en Lynx Enduro 600 HO från 2003 på gång som jag är lite smått intresserad av.

Blev lite skeptisk när jag hörde om det hära med paxboxen och insugningsgummina och att kolvarna inte var nått att hurra för..

Så vad tycker ni är det en bra skoter..
Vad kostar det att åtgärda packboxen, och resten..
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tjena!

Har en Lynx Enduro 600 HO från 2003 på gång som jag är lite smått intresserad av.

Blev lite skeptisk när jag hörde om det hära med paxboxen och insugningsgummina och att kolvarna inte var nått att hurra för..

Så vad tycker ni är det en bra skoter..
Vad kostar det att åtgärda packboxen, och resten..
Min packbox hoppade ur, dock kommer jag inte ihåg vad det kostade. Den började som tjuta lite eller gnissla. Så jag trodde det var remmen, men var in på bestyckning då bytte dom packboxen också..

Mina insugningsgummin gav upp vid 500mil, lagade dom med nått klegg. Höll 100mil till då pajjade dom på ett annat ställe, köpte nya av rinab gick på 2000:- :/ Köp inte pirat, det sägs att dom inte håller länge!
 

Rotaxx

Välkänd medlem
2 apr 2008
466
2
18
kan ju passa på att fråga om -04 har elback? annars när kom det som orginal?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
-03 kom det original. Tror den röda -02an hade det som original också. Men -03 kom det på alla modeller. Så ja, -04an har elback
 

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Orkar inte starta ny tråd så ställer den här..
Har själv en enduro 500 -03 men undrar vars sitter packboxen och kan man på nått sätt titta om den håller på att flyga loss? :hmmmm:



Snowmobile redigerat: Nästa gång startar du en tråd på rätt ställe så renodlar vi inläggen istället.
 
Senast redigerad av en moderator:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Orkar inte starta ny tråd så ställer den här..
Har själv en enduro 500 -03 men undrar vars sitter packboxen och kan man på nått sätt titta om den håller på att flyga loss? :hmmmm:
Packboxen de flesta pratar om sitter bakom primärvariatorn. Runt vevaxeln. DU måste ta lös hela variatorn för att se hur den ser ut