Köpa Hjälm: Bombardier BV2S, Erfarenheter någon?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ja Tjena grabbar! Jag tänkte köpa en ny hjälm nu... har tidigare haft olika hjälmar, mest crosshjälmar med goggles men känner att jag vill testa något nytt nu...

Jag är inne på Bombardier BV2S som jag får köpa till bra pris av min ÅF!

Åker någon omkring med en sådan som kan ge lite info om den?

Ha en bra(?) sommar!

/F

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Jag har en sådan sen ett par år tillbaka, det är en skön hjälm, även om jag tycker den är för varm. Använder bara hjälmen när det är 15 minus eller kallare, är det varmare tycker iallafall jag att det är skönare med en crosshjälm.
Men tycker det inbyggda solvisiret är underbart. Och utandningsskyddet gör att det aldrig blir imma på visiren.

Mvh

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Tack! låter som en kanonhjälm då! Lika att slå till :)

Får ja bara fråga hur dom är i storlekarna? Jag har en skalle på 56 cm, dvs rätt litet och det är inom small radien! Tänkte bara fråga om dom är rätt storleksmässigt :)

/F

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Svårt att säga om storleken, men jag tittade på mina andra hjälmar, bland annat en KBC och det var Large på alla inklusive BV2S, så jag antar att de håller samma storlekstandard, men som vanligt så är det ju bäst att prova sig fram. (Enligt ski-doos tillbehörs-katalog är 55-56 lika med small)

Ett tips är när du köper hjälmen är att köpa ett gäng utandningsfilter på en gång, för de brukar gå åt. Det är de som sitter i utandningsmasken som absorberar fukten från luften du andas ut.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
De låter jättebra! Då får jag nog ta small ändå!

Hade du några problem med imma över huvudtaget när masken satt rätt? =)

/F

plontas

Välkänd medlem
5 feb 2009
188
0
6
Senaste två vintrarna har jag haft en rejäl mustasch och skägg vilket gjort att masken inte satt tätt mot huden, men det var sällan det blev nån imma iallafall.
Innan när jag var renrakad då hade jag aldrig några problem med imma.