Köpa F7:a Vad ska man tänka på?

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Hej! jag funderar starkt på att köpa en F7:a nu till den här säsongen. Vad ska man tänka på? vad är värt att kolla närmare på och skriv gärna för och nackdelar med dom.

Det blir en 03a ifall det blir nån. har hört nått om nån förstärkning i 1 vecket man skulle göra. vad är det för veck och vad gör man för förstärkning?
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Sv: Köpa F7:a

finns jätte mycket skrivet om dessa modeller här så titta runt lite.. 03an den som går bäst sägs de o väger minst så de e ju bra.. =)
har en 03 som funkar prima, lite strul med kabelstammen ligger för nära vissa saker men de är lätt fixat..
mjuk dyna o lågt styre men det är också lätt fixat.. förstärkningen i har ja inte hört nå om så de kanske vore bra o få reda på..
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Köpa F7:a

kolla chassi och boggi väldigt noga


vecket du undra över: http://www.pixbox.se/pic_show_id14537458.html

på m7 men de är nästan lika.

har den gått över 600 mil borde kolvar va bytta om inte så är det på tiden
om du hittar en som du är väldigt sugen på så ta reg å åk till åf så kan dom kolla service i arctic databas

Enda vecket som ska förstärkas är det på tunneln. Finns ett fint kit dit för under hundringen.
Sen är det problem med att bulkheaden spricker runt krängningshämmarröret, vänster sida. Finns en förstärkning dit också.
(hur man kan blanda ihop något av ovan med något på höger sida på en M7a står jag oförstående inför)

Skit i hur mycket den gått, ta med dig en komp.provare och dra lite. Glöm inte att hålla full gas då du kollar, annars får du en dålig mätning. En jävligt frisk motor visar väl runt 10 kg, men kring 9 ska inte vara något dåligt.
Miltalet på en skoter visar mest vad du har dig att vänta av chassie, fjädring och variatorer.

Det finns några olika typer som servar sin skoter på verkstad:
- De som kör försiktigt, har pengarna och tar väl hand om sin maskin.
- De som kör oförsiktigt, har för mycket pengar och är för lata/okunniga för att sköta servicen själv.
- De som är 14 år, kör vårdslöst med en maskin pappa betalat och att de försökt serva den hemma, men misslyckats grovt - så den måste in på verkstad.

Det yttre skicket på en maskin kan mycket väl återspegla hur den ser ut i motor och drivlina. Att några dekaler är dåliga spelar ju ingen som helst roll, men om det börjar vara revor i dynan (som de inte ens försökt sy/limma ihop), sprickor i huven och allmänt äckligt under huven så märker man ju rätt fort hur maskinen varit använd.

Var inte dumsnål!
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Sv: Köpa F7:a

ok. jag ska kolla upp dom där förstärkningarna lite närmare. Läste nånstans att de skulle vara en svåravläst mätare på dom om de är mörkt, stämmer det?
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Sv: Köpa F7:a

"USA" är svaret på din fråga. Dräller av dem där. Har du tur så eBayar du en för $20.

Ok. Tack! ja ska kolla där.

Nån som vet vilka service åtgärder som ska vara åtgärdade på 03:erna? och om det går att få dom åtgärdade nu åxå. Ägaren till en f7a som jag är intresserad av hade fått ett papper om att styrningen skulle åtgärdas men han ha inte vare in med skotern för att fixa de. åtgärdar dom fortfarande det och kostar det nått?
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Sv: Köpa F7:a

har för mig att dom förlängde styråtgärden fram till årets slut, det kostar inget
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Köpa F7:a

Ok. Tack! ja ska kolla där.

Nån som vet vilka service åtgärder som ska vara åtgärdade på 03:erna? och om det går att få dom åtgärdade nu åxå. Ägaren till en f7a som jag är intresserad av hade fått ett papper om att styrningen skulle åtgärdas men han ha inte vare in med skotern för att fixa de. åtgärdar dom fortfarande det och kostar det nått?
Det är ju en ren safety recall, så den BORDE kunna fås ut när som helst. Men det finns säkert ett definitivt stoppdatum ändå, och om man inte hämtat ut den här prylen till sin maskin får man ju skylla sig själv. Jag hörde av dem jag hämtade den ifrån att den gick på runt 1800:- brutto... Finns den inte där så kommer säljaren säga att det är kolugnt att få ut den, fastän ev. stopptid överskridits - han ljuger förmodligen då av okunskap. Skicka då fingret åt honom och säg att du obönhörligen ska ha 2000:- rabatt på skotern, för det är ju en ren livsfara att köra utan - trots att sannolikheten för att vi svenska ska knäcka den där prylen är bra liten.
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Sv: Köpa F7:a

även oljemängds mätaren fick man byta på garanti för den tändes så tidigt på dom men det är ju inget som är nåt fel, bara irriterande..
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Sv: Köpa F7:a

ok. ska fråga killen om dom grejerna å pruta. Jag ringde motor & fritidsexpo och man fick iaf komma in och fixa stryningen fortfarande. Jag tror dom pratade i bakgrunden om 2008-12-31.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Sv: Köpa F7:a

även oljemängds mätaren fick man byta på garanti för den tändes så tidigt på dom men det är ju inget som är nåt fel, bara irriterande..
Gäller det än?

Även tanken är ju en safety recall, så den lär ju gälla.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Sv: Köpa F7:a

finns jätte mycket skrivet om dessa modeller här så titta runt lite.. 03an den som går bäst sägs de o väger minst så de e ju bra.. =)
har en 03 som funkar prima, lite strul med kabelstammen ligger för nära vissa saker men de är lätt fixat..
mjuk dyna o lågt styre men det är också lätt fixat.. förstärkningen i har ja inte hört nå om så de kanske vore bra o få reda på..

haha går bäst?
aldrig kört en sämre f7a.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Sv: Köpa F7:a

nu mena jag effekt o vikt.. mest effekt o lägst vikt av f7orna.. åkt ifrån 2st nyare på sjön men sen va du menar med att gå sämst vet ja inte..
03 har mindre effekt. lättare? knappast, vars hittar du tyngre kilon på nyare f7an? Diamond drive? knappast. Fox Float? Knappast.

Dröööömtänkande pojken;)
 

xcOOb

Välkänd medlem
25 feb 2007
1.032
1
16
Gävle
www.skogenracing.com
Sv: Köpa F7:a

03 har mindre effekt. lättare? knappast, vars hittar du tyngre kilon på nyare f7an? Diamond drive? knappast. Fox Float? Knappast.

Dröööömtänkande pojken;)
ja bryr mig inte om hur de är, har bara hört flera som sagt de.. är väl några kilon bara..
edit:har kollat nu o 10kg skiljer de mellan 03 0 04 o ev till mer 05 enligt vv men kan ju vara tank storlek typ.. men iaf så hade ja ju rätt om man går efter det, vill du veta de på nå mer sätt lr pojken?

sen effekten är bara de ja testat själv mot kompisar..