Köp hjälp lössnömaskin 30-40k

Willebull

Medlem
6 nov 2019
9
0
1
22
Kramfors
Den där maskinen är kul jag har provkört en och blev extremt förvånad över hur bra den gick i motorn rapp och bra med pulver upplevde jag samt kändes lätthanterlig. Den jag provkörde va nerdrevad så den toppade ur vid 120-125 knyck vid pikevarvtal men de gick övervarva den till ca135- knyck. Med den drevningen va den grönjävligt snabb upp till 100 knyck jag kunde inte köra ifrån den på halvmjukt skoterspår upp till 100kmt med min 1000cc Thundercat så jag blev retad av ägaren :)
Motorn håller bra och den går fint som snus ytterst lite vibrationer. Och ägaren skröt om hur lite soppa den drog men den drar nog lika som alla andra 600or.
Låter ju som en riktigt bra skoter det. Är inte ute efter en skoter nu direkt utan tänkte snarare längre in på vintern eller ev till vår/sommaren då dom är lite billigare. Vill bara vara ute i god tid att spekulera och kanske provköra några skotrar innan jag själv köper en.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Xp, (och Xm också antar jag då det ju är samma skoter), med 36" framvagn kräver mer eller mindre att man håller balansen på dom aktivt i lössnö, det är lite som att cykla, Polarisen är inte så och inte heller nyare G4/Radien. Polarismaskinerna är enkla få omkull om man vill det men är generellt snälla och förutsägbara annan tid.
CFI 600an var nog fram till att BRP släppte 600R i fjol den 600 som var mest åka med. (A-C nyaste 600 har jag för lite tid på för att uttala mej om säkert men den kändes väl också fin men jag tror inte den är just mer köra med än Polarisen)
 

Rållybob

Medlem
13 nov 2019
15
3
3
35
Jokkmokk
Har kört Lynx xtrim 550 -08helt orginal i 2 säsonger och vill nu ha en mer lössnö inriktad skoter.
Jag är 18år ca 180cm och väger 70kg.
Jag gillar mest att åka lössnö och leden använder jag bara för att komma fram till ett bra område att köra på.
Vill ha en skoter som är lättare att skråa med och en aning mer motor.
Pris vill jag hålla kring 30k-40k.
Kan skruva lite men är inget jag vill hålla på med konstant.
Brukar oftast åka med 2-3 kompisar i samma ålder så 4 takt känns som för mycket vikt?
Tycker min 144'' som jag har nu är ganska lagom längd tror en längre inte skulle bli så lekig?

Tack på förhand!
Jag kör ca 500-1000mil/år och jag har kommit att gilla arctic cats 800 med 162".
Jag är dock ganska lång och väger över 100kg.

Just 162" går att smygköra med lite i snårskog. Och av någon underlig anledning verkar slidesen på just 162an hålla hela skoterns livslängd, trots de höga kammarna. Och 800an går billigt och är pålitlig. Körde min på 1.4l/mil när föret blev bra. Aldrig över 2l/mil, då vid puder å sakta skogskörning. Det i kombination av 44liters tanken och chassie som håller för en 20l dunk där bak. Gjorde många trevliga 30mila + turer.

Negativt om den:
dragsnöret går oftast av (Sätt "cobra snöre" direkt).
Gamla primären måste bussas om vid ca 400mil. Nya variatorn efter -16 verkar hålla slitaget borta jävla bra!
Den känns "plastig" gämfört med brp. Doch inget som går paj. Och den skakar å lever om som fan på tomgång. Men skakningarna upphör så fort varitorn slår till.
Styrningen har "utväxling" så den känns konstig som fan att köra i början men man vänjer sig snabbt. Detta gör sen att du aldrig mer kommer känna dig helt slut i underarmarna/armbågarna efter en hel dag å 30mil på skotern efter spåriga leder. Då utväxlingen blir lite som en servo i lite högre hastigheter.
Bandtunneln håller inte för att "stegra över" Men håller annars bra att belastas åt rätt håll (nedåt). Jag har även dragit kälke och ark utan att skada bandtunnel. Så bandtunnlar som går av är i min åsikt fel mellan styret och dynan. ;)

Jag har hört många säga hittan å dittan om vissa nya chassin är jätteklumpiga gämfört med andra. Å etec motorer inte går å jämnföra i förbrukning med andra. Men jag har kört både summit å boondocker å annat, både 600 å 800 å allt är känns lika klumpigt om man är uppväxt på forestfox och gl 250/360 och liknande.

Detta snick-snack om att det är så stor skillnad å att inget annat funkar har jag dessutom fått höra av folk som det sedan visade sig vara sånna som kör max 100mil/år fram å tillbaka till korv-mojen i byn å sitter där å diskuterar allt från drivremmar å eftermarknas-skidor till utformning på diverse dekal-paket till olika skotrar. I bästa fall kanske dem svänger ut på nån myr å "kör på rullen" en sväng. Men det är iaf inte folk som har nån större erfarenhet av skoterkörning. Det är då bättre å fråga dem vars bästa korv-mojen finns. ;)

Det är bara i djup pudersnö dessa nya klumpiga å tunga "monstermaskiner" känns lätthanterliga. Å det kan vara ca 2 månader MAX per år Om man bor västligt nära fjällen.

Men jag har kommit fram till att för mig så ger m8an 162" mest "bang for the buck" för jag måste byta skoter nästan varje år å den måste hålla 1000mil. M8an är billig och pålitlig. Man slipper skruva å ringa efter hjälp eller skidra hem. Samt att den gör allt lika bra som vilken annan 800 som hellst. (Givet att man kan köra skoter).
 
Reactions: jymy83