Köp av skoter till vintern

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Nu börjar vintern närma sig och efter förra vintern så hoppas jag att det blir minst lika mycket snö här nere i södermanland som dom 2 tidigare vintrarna som varit. Börjar nu att ledsna lite på min et 340 när det börjar gå att åka mycket skoter och man hittat några att åka med som har nya fina maskiner. Så min fråga är om ni har några bra tips på skotrar i prisklassen runt 20-30 som funkar bra i mycket lössnöåkning då det inte finns mycket o kalla leder här nere :blink1:

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Har en Pantera 1000 i den prisklassen som kommer att säljas snart. Den står dessutom i södermanland.

Det är ju ingen ren lössnömaskin men det kan du inte ha i södra trakterna då den kommer gå varm direkt. Men mattan är hyffsat lång och effekten räcker och blir över. Matta och resten av skotern är i mycket gott skick.

Sledborne

Välkänd medlem
1 okt 2008
1.296
1
16
Umeå/Arjeplog
Har en -07a själv.
Grym skoter överlag. Motorn är så pass vässad en 440 kan bli.
Ska du bara köra 1 meter puder bör du dock titta efter en annan ;)

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
Tror motorn är det sista du behöver tänka på eftersom en 550 känns rapp gentemot en Et 250.
Själv hade jag tittat på en 600. Inte lika mycket skit med bestyckning och sådant då.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
I den prisklassen hittar du ju många summit, kanske kan vara något?
Ska väl gå att hitta en och annan Mountain Max 700 också (00 eller nyare), eller varför inte en SKS 700? Finns en del att välja på för dom pengarna. Alla har sina för och nackdelar dock, det kommer man aldrig ifrån.

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
jo i den prisklassen finns rätt mycket o välja på. tyvärr så måste man väll upp i den för att hitta något kul.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Beror ju helt på vilka krav du har, har man inte högre krav än en exciter 2 så behöver man ju inte upp så mkt i pengar, men har man kravet en switchback dragon 800 så måste man bra mycket högre. Men 20-30tusen är en rätt lagom summa, iaf om man känner att man har dom pengarna att lägga på en maskin. Annars om man har tur kan man säkert hitta något som räcker till för runt 15 tusen, allt beror på dina egna krav som sagt.

tokerik

Välkänd medlem
2 dec 2010
626
0
16
Trosa / Stockholm
Vet inget om summit. Gillar ac då det finns hjälp lokalt och jag har lite koll på vad som kan strula och hur dem ska skötas.

Tycker f-serien är en fina maskiner och går rätt bra i snö också.

Tyvärr verkar det inte som att det blir nå åka iår i sörmlands området :(

Förstår inte varför du vill ha en längre maskin? Ska du åka här nere så behöver du inte mattlängden och då är det roligare med en smidig skoter.

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Ska du upp i dom pengarna är Viper Mtn ett bättre val, detta sett utifrån kvaliten. Och på en äldre maskin är det viktigare att dom är av bra hållbarhet än att dom har 10 hästar hit eller dit.

Och jämfört med Et 340 är det mesta på denna sida av 2000-talet rätt mkt att åka med iaf.