Köp av skoter, 20-30 000:-!

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
tja, hade tänkt köpa en skoter för att hoppa å fara runt att leka med, men har inte så mkt pengar, hade tänkt mig kring 20000-30000 kr.
Någon som har ett bra tips på en skoter som håller å går bra?
:rolleyes:
 

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Sv: Köp av skoter!

Mxz 600 -99 ( har själv haft en:) )
lynx 440 -04 tror jag de ligger ute nån på blocket.

de är ju bara att söka på blocket och sen välja den man faller för :) alla maskiner går ju hoppa och leka med! :)
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Sv: Köp av skoter!

Jag tycker du ska kolla på Lynx Enduro/Rave. Sen får du själv avgöra vad du ska ha för motorstorlek. Är enligt mig den bästa/hållbaraste skotern du får för de pengarna.
Annars kan du ha tur att hitta nån billig och kanske inte sönderkörd 440, men jag skulle gå på en större motor om jag var du. :)
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Sv: Köp av skoter!

Polaris Pro XR440 04a eller edge 600a skulle jag köpt. grymt roliga skotrar båda 2 och grymt hållbara och pålitliga.

Kolla dock extra noga på Pro XR så den inte är sönder köttad är trots allt en crossmaskin.
 

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Sv: Köp av skoter!

Okej :) men hörde att 440´s håller lite dåligt? att dom kring 500 å uppet håller bättre motormässigt? :hmmmm2:
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Sv: Köp av skoter!

Det stämmer. 440 är en crossmaskin och därför är de flesta väldigt hårt körda. Sen är det taget ut mycket mer effekt ur 440 motorerna vilket leder till kortare livslängd, vilket det inte är på 500 och uppåt.
 

Metta

Välkänd medlem
26 sept 2004
426
0
16
Skellefteå
Sv: Köp av skoter!

Generellt är det väl lite mer slitage på en lite nyare 440, men håller man efter grejjerna så håller den lika bra som vilken av sina större bröder som helst.

Borde egentligen inte få göras sådan skillnad på maskinerna. Alla behöver det för att må bra och ge ägaren många sköna mil.
 

Lynx_ante

Aktiv medlem
20 sept 2007
66
0
6
Sv: Köp av skoter!

Att underhålla menar han nog å byta ut slitagedelar, kovlar, å gå igenom den lite mer än med en vanlig skoter.
 

andymannen

Välkänd medlem
19 mar 2007
1.254
0
16
östersund
Sv: Köp av skoter!

undra hur många av er som har ägt en nyare 440 maskin igentligen!
visst de är inte lika lång livslängd på en 440 motor som på en 500 och uppåt men man kan lätt kör 300-400 mil på samma kolvar i en 440 motor! de där beror helt på hur man kör.

och plus är att man får köra ett 440 chassie! så ***** klockrena chassien i just 440 maskinerna finns fan inge bättre.
 

rogerfågel

Välkänd medlem
5 sept 2008
112
0
6
Hörnefors
Sv: Köp av skoter!

är det stor skillnad på chassina på tex en lynx 600 å en 440?
Är 440 lättare i chassit eller?
För å nackdelar med att ha en 600?
 

polarisIQ

Välkänd medlem
7 mar 2007
812
0
16
Boden
Re: Sv: Köp av skoter!

undra hur många av er som har ägt en nyare 440 maskin igentligen!
visst de är inte lika lång livslängd på en 440 motor som på en 500 och uppåt men man kan lätt kör 300-400 mil på samma kolvar i en 440 motor! de där beror helt på hur man kör.

och plus är att man får köra ett 440 chassie! så ***** klockrena chassien i just 440 maskinerna finns fan inge bättre.

äntligen!

Allt handlar om att sköta om skotern ordentligt, byta slitage delar, kolvar, bestycka rätt efter väder och höjd, helt enkelt ska man kunna sin sak, hysterin efter 440 skotrar handlar egentligen om att det är en häftig skoter.

Dom tävlar med den och kör freestyle, så folk köper en i hopp om att få lite mer respekt/att folk ska tycka att det är fränt (GIVETVIS FINNS DET UNDANTAG) Men känner många som köpt bara därför och det har slutat med att skotern faller sönder och dom lurar någon ny stackare på en helt slut 440 och den personen blir besviken och sen är snacket igång om att 440 är värdelöst.

440 är en grymt rolig skoter om du gillar att leka/hoppa, köra på crossbana osv.

MEN! Ska du köpa en 440 bara för att den är raceklar och "häftig"? om du gillar att fara ut på längre turer med polarna och brassa på efter lederna och isarna samt att du tycker det är kul att busa i sandtag och hoppa då och då så köp en 600, det är också en perfekt skoter! Givetvis mer pengar men du slipper bestycka om, planera efter när soppan tar slut och ha med dig massa extra dunkar osv. Ska du köra hårt och pressa bana/hoppa mycket då är 440 perfekt för dig!

(tack och lov för dom nya rs, rr och ac snopro 600) Det är vad jag kallar allround :)
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Sv: Köp av skoter!

Polaris Pro XR440 04a eller edge 600a skulle jag köpt. grymt roliga skotrar båda 2 och grymt hållbara och pålitliga.

Kolla dock extra noga på Pro XR så den inte är sönder köttad är trots allt en crossmaskin.
Hittar du en ProXR som är reggad för 20-30 så köper jag den!