Köp av RX1 MM -03

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Tjenare!
Ja som sagt så funderar jag på att köpa mig en RX1 MM -03a. Skriv gärna ner vilka för och nackdelar dessa maskiner har, svara endast om du är erfaren d.v.s att du minst har kört den ett X antal mil.
Vad bör man kolla innan köp o.s.v.
Tack på förhand :ciao:
 
B

Biosteel

nu har jag bara testat den nån enstaka mil men för mig var den en riktig besvikelse jämfört med en tvåtaktare iaf.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Polarn hade en sådan en säsong.
Fin gång på motorn, och kändes som en skoter med fin kvalité.

Dock var den ju totalt värdelös om det inte var mycket snö, vilket den iofs är byggd för.
Men den upplevdes rätt klumpig och tung enligt mig.
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
hade en i 2 säsonger och 200 mil...
grym motor....grym motor.....
inte tvåtaktsrapp..men kolla mätarn, gosse, den skottar iväg och har ett otroligt vrid...orkar väl nästan vad osm helst bara remmen orkar med.
Nackdel...tung. lätt å sätta i fram, bryter snett ner, tung å få loss om man vill boondocka runt, skoter för öppna vidder och bergsluttningar
motorbromsen gnäller alla på som int ehar en, vanesak...
finish och hållabarheten är jättebra..
måste köras med gas, då kommer du nog hur långt som helst, jag är för feg så jag sålde..men jag saknar motorn...//:confused:Johan
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
hade en i 2 säsonger och 200 mil...
grym motor....grym motor.....
inte tvåtaktsrapp..men kolla mätarn, gosse, den skottar iväg och har ett otroligt vrid...orkar väl nästan vad osm helst bara remmen orkar med.
Nackdel...tung. lätt å sätta i fram, bryter snett ner, tung å få loss om man vill boondocka runt, skoter för öppna vidder och bergsluttningar
motorbromsen gnäller alla på som int ehar en, vanesak...
finish och hållabarheten är jättebra..
måste köras med gas, då kommer du nog hur långt som helst, jag är för feg så jag sålde..men jag saknar motorn...//:confused:Johan
Tack så mycket för att du tog dig tid att svara Ducatimonster. Ja de här med motorn låter ju underbart. Mycket beror ju även på föraren också. :ciao: de är väl ingen fara om den har gått 1300 mil?
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Köpte en ny -03 och körde ca 900 mil med den på 3 säsonger.
Känner nuvarande ägare och den har nu gått runt 1200 mil.
Ingenting bytt i motorn och bara 1 rem bytt(den bytte jag efter 1 säsong,bara för att byta)
Mattan är nu dålig,men på insidan...bara 1/3 clippsad sliter på gummit.
Monterade grafit/teflon/keramik slides på min(1500:-/paret)vid 250 mil,och dom är nu ca 50% slitna
Saker att kolla:hjullager/drivaxellager,slides,bussningar,kedja

Nackdelar på std maskin:Alldeles för smala originalskidor,dåliga/billiga dämpare i boggien(monterade öhlinare schimsad för warrior på min),1/3 clippsad matta(sliter slides som fan....plast mot gummi blir aldrig lika bra som plast mot metall)

Bränsleförbrukningen låg om jag minns rätt mellan 1,5-2,2 ungefär.
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Köpte en ny -03 och körde ca 900 mil med den på 3 säsonger.
Känner nuvarande ägare och den har nu gått runt 1200 mil.
Ingenting bytt i motorn och bara 1 rem bytt(den bytte jag efter 1 säsong,bara för att byta)
Mattan är nu dålig,men på insidan...bara 1/3 clippsad sliter på gummit.
Monterade grafit/teflon/keramik slides på min(1500:-/paret)vid 250 mil,och dom är nu ca 50% slitna
Saker att kolla:hjullager/drivaxellager,slides,bussningar,kedja

Nackdelar på std maskin:Alldeles för smala originalskidor,dåliga/billiga dämpare i boggien(monterade öhlinare schimsad för warrior på min),1/3 clippsad matta(sliter slides som fan....plast mot gummi blir aldrig lika bra som plast mot metall)

Bränsleförbrukningen låg om jag minns rätt mellan 1,5-2,2 ungefär.
Tack så mycket för svaret. Jag åker och hämtar den ikväll så är de något mer så skriv gärna snarast :ciao:
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Ja men kolla instrumenten, vill ju inte att det lyser varningar där...
kanske kolla kompen? men ta med dig rätt grejjor, är ju mindre stiften.

Boggiehjul och lager slits ju, dessutom är lagren gjutna i hjulen så du måste byta hjul om du ska till, ev köpa äldre hjul som du kan byta lager i.
slids nöter den, inte så konstigt, finns ju eftermarknadsstödhjul till den om man vill, annars kan man ju köpa vagnsbult och sätta i mattn så sliter du inte några slides mer..finns fix på värmarna som sagt om man orkar hålla på, kolla värmen, min gick varm väldigt lätt, trots extrakylare...
lyckatill å grattis...
 

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ja men kolla instrumenten, vill ju inte att det lyser varningar där...
kanske kolla kompen? men ta med dig rätt grejjor, är ju mindre stiften.

Boggiehjul och lager slits ju, dessutom är lagren gjutna i hjulen så du måste byta hjul om du ska till, ev köpa äldre hjul som du kan byta lager i.
slids nöter den, inte så konstigt, finns ju eftermarknadsstödhjul till den om man vill, annars kan man ju köpa vagnsbult och sätta i mattn så sliter du inte några slides mer..finns fix på värmarna som sagt om man orkar hålla på, kolla värmen, min gick varm väldigt lätt, trots extrakylare...
lyckatill å grattis...
Tack för tipsen. De va nyligen bytt boggiehjulslager, drivaxellager, slides, tändstift och en ny rem. Sitter även extrakylare på.