Köp av RMK 500 -01

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Hej alla, de här är min första postning här. Jag ska nästa helg mest troligt köpa en RMK 500 -01. Då jag är ganska ny på skoterfronten tänkte jag höra vad som är bra/dåligt med denna modell. Jag har hela helgen på mig att provköra den.
Jag kommer nog mest att köra på led men ibland kanske vara ut i pudret, har hört att rmk´na ska vara ok i snön? Känner att jag inte behöver så mycke motor då jag behöver lära mig köra först:rolleyes:
Vad ska jag kolla efter vid provkörning etc?
Den har gått lite över 400 mil å har isrivare, mattan fin (38mm? fast han trodde de var 44, inte säker dock).. ingen back.. Går de att montera back på den å va skulle de kosta isf, beggat?
Vad kan jag tänkas betala för den? Han begär 28k men säger att han kan gå ner så.. har tänkt bjuda 25 om den uppfyller mina förväntningar på skick osv

tacksam för alla synpunkter.. å jag behöver inte höra att jag ska satsa på 700 eller 800 för ja vill ha lite mindre försäkring å bensinkostnad just nu iaf. TACK!!
 
J

Jas Gas

Tror säkert det blir en bra affär om den är i bra skick,har själv en rmk 700 -01 och det jag tycker är en nackdel med den är att styre och dyna är så låg.
Men du kan klämma dit en 3tums styr höjare utan att köpa wierförlängare om du lossar oljebehållaren och rätar ut bromsröret försiktigt så att det inte blir något veck på den.
Minns inte riktigt vad jag betalade för höjaren hos min åf men det var kanske 2-3 hundra.
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
jag köpte min rmk 500 -01 nu i vinter och ja måste säga att jag är väldigt nöjd med den. Motorn går helt klockrent och den tar sig fram hur bra som helst.

På min är det engans dämpare runt om då orginal dämparna inte är nåt att hänga i granen

En styrhöjare är ett måste.

Den kan vara törstig ibland om man för inspirerad. Back går det att sätta dit men vet ej hur man ska få tag på nån ( Jag har back).

Efter leden gör den inte bort sig heller. Det går att hålla ett ganska högt tempo. Dock så tycker min skoter om att gå varm då extrakylarn som man kan sätta dit inte sitter på min. Men då har jag istället tempmätare så man ser när den börjar bli varm. Annars en väldigt bra, pålitlig skoter.
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
ok, låter ju bra.. får inspektera mer nu ihelg va som finns på den :) Måntro va en sån extra kylare kan kosta? monteras den i bandtunneln nånstans eller?
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
boostbottle ger jämnare gång över låg och mellanregistret, renare gång på lågvarv och lite extra axx. Kostar väl en sisådär 400 - 500kr
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
En extra kylare till tunneln är väldigt dyr. De va väl typ 4000 en sån kostade.
Den ska man sätta längst bak i tunneln. Alltså typ där förlängningsplåten går.

Du kan ju undersöka den i helgen om vad som sitter på den, och ja hoppas att du ska provköra den också =)
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Så är helgen över och skotern står på farsans gård :) Den var hur fin som helst å kändes riktigt bra.. kompisen som har kört mycke kollade lite i motorrummet o i övrigt å hittade inget att klaga/pruta på, så de var bara å slå till :)
Nu måst man ju köpa till lite grejer, Kapell, var får jag tag på fint sådant? Tipsa gärna om kläder å hjälm som passar, haha :D Bra skoterskor? ge mig tips :)
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Hörde just om en som haft en rmk 800 av 01ans årsmodell som gått över 3000 mil, bytt kolvar vid 1500.. verkar va bra motorer dom hära :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Libertymotorn är otroligt driftsäker :)
Kusinen min har en RMK 700 -98 som han bytte kolvar på vid 1400 mil(det var orginal kolvar kvar) och dom såg nästan helt nya ut.

Sköter man sin skoter så kan man nog få vilken skoter som helst att gå 1000 mil utan problem.
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Vid vilka miltal ungefär är de tänkt att man ska "serva" den? och vad ska göras.. jag är nybörjare jag vet :p Jag behöver lära mig allt :D
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Tjaa..
50 mil
250 mil
500 mil
800 - 1000 mil
1400 - 1500 mil
2000 mil

Ungefär vid dom miltalen ska man ska gå igenom och byta slitdelar.
vid 500 mil kan man ta isär motorn och kolla skicket på kolvarna och byta ifall att dom ser risiga ut, annars byter man vid 1000 - 1500 mil beroende på skicket.

Stift kan man byta varannat år, rem byts vid tecken på slitage(skick kollas i början av säsongen)

Nu e det ju också så att jag är ingen erfaren mekaniker, så det som jag nyss skrev kan vara totalt inkorrekt :)
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Att ta isär motorn vid 500 mil på en std 500 rmk är väl lite överkurs, annars så stämmer det nog hyffsat. Gå igenom hela skoter nu när du har köpt den och sen så kolla igenom minst en gång per år, fett i alla fettnipplar, kolla boggi- variatoraxel och drivaxel lager, kedjan och dreven, kolla variatorerna(inte smörja), styrleder, mattan (inte smörja), variator remmen (inte smörja). Smörj och byta ut vid behov. Kolla efter sprickor i boggi och chassit, det är vad jag kommer på.
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
tack för svaren.. köpte lite kläder idag så ihelg blir de å fara på en längre tur så återkommer jag med recension :)
 

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Att ta isär motorn vid 500 mil på en std 500 rmk är väl lite överkurs, annars så stämmer det nog hyffsat. Gå igenom hela skoter nu när du har köpt den och sen så kolla igenom minst en gång per år, fett i alla fettnipplar, kolla boggi- variatoraxel och drivaxel lager, kedjan och dreven, kolla variatorerna(inte smörja), styrleder, mattan (inte smörja), variator remmen (inte smörja). Smörj och byta ut vid behov. Kolla efter sprickor i boggi och chassit, det är vad jag kommer på.
Njaa, men man kan ju ta isär toppen å kolla hur kolven ser ut iallafall :)
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Nu har man varit på första turen, gick ju fint :) Går som en dröm tycker jag.. lite spårig på leden kanske men inte farligt.. leden var rätt guppig å dålig så är säkert de. Riktigt skön att gasa ut utanför leden med annars:) Ska beställa en styrhöjare idag å en lätt ihoppfällbar spade, (har satt fast den nåra ggr så de ju bra å skotta me :p )

Tänkte höra med er vad för verktyg man behöver ha me ifall nåt händer? Nå specialverktyg? Va behövs t.ex för att byta rem? Lite mejslar, ficklampa, nå ringnycklar? nåt mer man behöver?

Vad för fett ska man använda att smörja nipplar å de me? Vågar man spruta i nåt annat om man inte vet va som är där tidigare? Å bör jag tömma ut gamla oljan när de är dags att fylla på, så man kör me "samma" dvs inte blandar olika oljor??
Tycker de verkar vara en fin skoter att köra med i övrigt.
 

e34matte

Välkänd medlem
21 jan 2009
186
0
16
Luleå
Styrhöjaren vart kanon, behövde inte greja med bromsröret heller. Vet nån vars man kan hitta fräsigare rutor?
Ny tripp till helgen, ska kolla bränsleekonomi å lite annat då.