Justering Dämpare XP

Micke Nydahl

Aktiv medlem
24 feb 2006
60
0
6
44
Örnsköldsvik
Hej Jag har en 08 XP 600 sdi med X paket.
Jag har några funderingar kring dämparna och inställnings möjligheterna,
när man ska ställa komp och retur på fram dämparna och på bakre boggi dämparen så finns det inga markeringar på spårskruvarna eller på dämparen.
Det skulle vara bra om någon har bilder på vad som är hårdare och mjukare.
Jag har justerat och provat den är hårdare nu än orginal men som sagt det vore kul att veta hur många lägen mm.

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
-08an har helt värdelös boggisetup. Stenhård i smågupp lugn ledkörning, sprätter sedan som en galen hingst när tempot ökar.

Bakre boggidämparn bör shimsas mjukare å med snabbare retur, medans främre boggidämparn ngt hårdare på högfarten.

Det gjorde jag vart mycket bättre.

Micke Nydahl

Aktiv medlem
24 feb 2006
60
0
6
44
Örnsköldsvik
Någon som har några andra fundringar och erfarenheter?
Skulle ändå vilja veta vad som är hårare och inte eftersom man kan skruva justeringarna runt runt?

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Om man börjar med bakre boggidämparen, så har du en hög och en lågfartsjustering. Högfarten är den röda 17mm muttern, skruvar du in blir högfartsdämpningen hårdare. Den lilla spårskruven i mitten är lågfarten, skruvar du in den blir lågfartsdämpningen hårdare.

Var försiktig när du justerar, så du inte drar gängpaj. Skruvarna har 2 ändlägen, går dina runt runt, är det nått som är fel.

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
-08an har helt värdelös boggisetup. Stenhård i smågupp lugn ledkörning, sprätter sedan som en galen hingst när tempot ökar.

Bakre boggidämparn bör shimsas mjukare å med snabbare retur, medans främre boggidämparn ngt hårdare på högfarten.

Det gjorde jag vart mycket bättre.
Blir den inte ytterligare sprättigare med snabb retur på bakre boggi??

Micke Dydahl : Du känner små hack/click när du vrider på spårskruvarna, vrid dem i botten och backa sen ut lika många click på bägge fram. medurs blir den hårdare, på framdämparna blir även returen hårdare med den skruven.

Micke Nydahl

Aktiv medlem
24 feb 2006
60
0
6
44
Örnsköldsvik
Ok så det är ändlägen på både fram dämparna och på bakre boggi dämparen.
Uppfattade det som att det inte var ändlägen ska kolla detta.
Har inte upplevt att boggin sprätter men har ju inte hunnit prova så mycket ännu.