Justera varvtal på Diablo kit BD RE 3700 -19

wendigo

Medlem
23 mar 2009
10
1
3
Robertsfors
Är det någon som har koll på detta kit?
Det står i monteringsanvisningen att varvtalet kan ändras under drift?
Jag kan vara korkad men kan man justera detta utan att montera isär variatorn?
Vart på rampen är "hälen" ?

"Grundinställningen görs genom att lägga till / ta bort vikt från centrum och toppen av rampen (M6-bultar och brickor). Hälen används för finjustering (M5 bultar och brickor). Hälen kan lätt justeras under körningen för att hitta rätt motorvarvtal. Grundinställning: Om snöskotern övervarvar i låg hastighet måste vikt läggas till i mitten av rampen. Om skoter övervarvar i högre hastigheter ska vikt läggas till i toppen av rampen"

Detta kit satt i maskinen och upplever att den typ klipper för övervarv vid snabbt gaspådrag så det är det jag vill motverka:)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.639
802
113
Kramfors
Hälen är längst in närmast infästning vikt. Om maskinen slår upp i övervarv direkt från stillastående och mattfart upp till -70kmt men stabiliseras till rätt varv i högre fart "mattfart" så lägg på mer vikt närmast hälen. Om varvtalet är rätt (850 motor) 8100 max 8200v vid högre mattfart så ändra inget i toppen vikt.Mitten vikt ändrar du om övervarvet kommer i mattafart från 70-110kmt "mattfart hastighetmätarfart"
Obs de är grov uppskattning av fart vs viktplacering men någ åt det hållet gäller för alla lössnömaskiner med maxfart 120-140kmt slutfart fullt utväxlade variatorer.
Jag vet dock inte vad de menar med ändra vikt under drift om de inte menar klickerfunktionen på variatorn?
De låter som du ska vikta på närmast hälen eller mitten vikt om de slår i varvstopp vid korta fullgaspådrag typ pumpgasning i djup snö.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Hälen är den ledade lilla biten, och den kommer man åt utifrån.

Klickerfunktionen saknar den sen Diablogrejerna satts dit.

Funktionsmässigt föredrar jag Heelclickers vikter, (den tillverkare Diablo Kina-kopierat). Deras vikt till P-drive har fast häl, (även om dom har vikter med ledad häl vilket alltså Diablo kopierat). Den ledade hälen hjälper till över hela hastighetsområdet vilket gör att man måste köra med idiothårda fjädrar för att dom ska orka vid högre hastighet. Fasta hälar hjälper huvudsakligen till i början där det behövs mest för att sen fungera mer som en vanlig vikt.
 
Last edited: