Jag känner en kompis...

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
..som låter sin dotter köra snöskoter trots att hon bara är 15 och saknar förarbevis. De kör alltid tillsammans och "övningskör" så att säga.

Dottern har EU-moped kort.

Vad blir påföljden om de möter en rättrådig polis ?
Kan Kompisen tar på sig hela skulden som vårdnadshavare ?

/Kompis till en kompis

loffe

Välkänd medlem
3 mar 2008
332
0
16
ume
..som låter sin dotter köra snöskoter trots att hon bara är 15 och saknar förarbevis. De kör alltid tillsammans och "övningskör" så att säga.

Dottern har EU-moped kort.

Vad blir påföljden om de möter en rättrådig polis ?
Kan Kompisen tar på sig hela skulden som vårdnadshavare ?

/Kompis till en kompis

Eftersom han är vårdnadshavare så åker han dit eftersom han tillåter henne köra trots att han vet att hon får. Hon kommer väl få senarelagd lämp och böter.

Men varför tar hon bara inte förarbevis.

Själv körde man ju då man var betydligt yngre än 15.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Eftersom han är vårdnadshavare så åker han dit eftersom han tillåter henne köra trots att han vet att hon får. Hon kommer väl få senarelagd lämp och böter.

Man måste vara 16 år för att ta förarbevis.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Åhfan, tänkte det var 15. my bad.
Shit happends :)

Man måste vara 16 för att göra både provet och uppkörningen.
Men dom kommer att sänka så man kan göra provet och uppkörningen då man är 15 år och 7 månader(eller nått sånt), men man får inte förarbeviset innan man har fyllt 16

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com

Nej nej..

BÖTER är det enda som sker.

Polare åkte fast:

Körde utan förarbevis på olovlig mark (vanlig väg) utan försäkringar och åkte bara böter.
Inge lämp eller liknande. Han var 17år.

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Beror nog på vilken polis du träffar på ;)
Jag gjorde uppkörning vid 15 och provet senare nu i Januari då jag fyllt 16.

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Ja, det var nog en snäll polis de då..
Jag åkte dit en gång när jag körde epa för en massa år sen, körde 75 på 50 väg med ett fordon som bara får gå 30, fick bara ombes. Egentligen skulle jag väl ha blivit av med lämpen och fått böter oxå.
Så det har mycket och göra med villken polis man träffar.

Gällade fallet här i tråden så tror jag att om det är en grinig polis så får han som är vårdnadshavare böter/prick på körkortet, och hon får vänta med lämpen.
Fast även om hon skulle få vänta 2 år med lämp så hinner hon ju ändå ta körkort när hon fyller 18. Men hon missar ju nått år av övningskörning.

Kekken

Välkänd medlem
9 mar 2007
421
0
16
Lycksele
Shit happends :)

Men dom kommer att sänka så man kan göra provet och uppkörningen då man är 15 år och 7 månader(
När jag tog förarbeviset (ca 4 år sedan) så hade vi då ingen uppkörning. De var bara en obligatorisk "övningskörning".
Har det blivit ändrat nu???

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
När jag tog förarbeviset (ca 4 år sedan) så hade vi då ingen uppkörning. De var bara en obligatorisk "övningskörning".
Har det blivit ändrat nu???
Jepp, men man ska liksom bara köra mellan ett par koner för att visa att man kan hantera en skoter, tar max 2 minuter att göra det.

Phyxius

Välkänd medlem
2 jan 2007
380
1
16
Västerbotten
Jepp, men man ska liksom bara köra mellan ett par koner för att visa att man kan hantera en skoter, tar max 2 minuter att göra det.
Fel! Det är fortfarande bara obligatorisk övningskörning som man gör för kursledaren och inget man gör för examinatören. Sen om du vill kalla det för "uppkörning" är en annan sak. En lektion är praktisk helt enkelt.

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Fel! Det är fortfarande bara obligatorisk övningskörning som man gör för kursledaren och inget man gör för examinatören. Sen om du vill kalla det för "uppkörning" är en annan sak. En lektion är praktisk helt enkelt.
Ääh, läraren kallade det för uppkörning :)

D

Deleted member 9532

Med tanke på tidigare inlägg vill jag bara meddela att polisen som stoppar kan välja att ge böter, men ska ett straff ges med konsekvens såsom att bli av med lämpan så måste åklagare blandas in...

en jag känner råkade ut för följderna med åklagare, men klarade sig ändå undan med bara böter...