Jag har för mycket skidtryck

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hur kan du ha det?.. min som jag hade var då förbannat lite skidtryck..iofs jämför ja med IQ..

vad du kan göra är å släppa på fjädrarna på framdämparna...
spänn fjädern i centerboggidämparn..
flytta bak svingkuddarna som är bak vid vänd hjulen.. släpp ner bakre fjädern i boggin på slackaste.. släpp ett snäpp på balataremmarna...

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
finns lite saker du kan testa balata remmen längre sådan spänn främre boggie dämparen på min var jag mer eller mindre tvungen o spänna främre dämparen max för att få bra skidtryck

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Står beskrivet klockrent i instruktionsboken hur du ska göra!

Enklast är att släppa lite på fjäderförspänningen fram (framvagnen alltså), funkar inte det så kolla i vilket läge balataremmen sitter.. Förläng den om du vill ha mindre skidtryck!

/ Henke

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Alla polaris iaf med dragonchassit har så in i helvete för mycke skidtryck att man nästan voltar i kurvorna.. Gör som pro_fxr beskriver och testa..

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
8
38
Ursviken/skellefteå
hur kan du ha det?.. min som jag hade var då förbannat lite skidtryck..iofs jämför ja med IQ..

vad du kan göra är å släppa på fjädrarna på framdämparna...
spänn fjädern i centerboggidämparn..
flytta bak svingkuddarna som är bak vid vänd hjulen.. släpp ner bakre fjädern i boggin på slackaste.. släpp ett snäpp på balataremmarna...
Det är ju bra att ha skidtryck, men när man gasar på så spinner det lite väl mycket och skotern vill inte alls resa sig.

Nu tycker jag att fjädrarna i framvagn är i hårdaste laget, dom är uppskruvade till halva dämparen. (Så det är väl bara att spänna ihop fjädern, och flytta på muttern).

Balaremmarna kan man sätta i 2 lägen, den är idet övre nu (Måste man trycka ihop boggien för att kunna flytta bulten?)

Det här med svingkuddarna förstod jag inte ( Jag har inte hittat några på min?)

Många frågor från en rookie

Hinken78

Välkänd medlem
25 nov 2007
210
0
16
Sundsvall
Det är ju bra att ha skidtryck, men när man gasar på så spinner det lite väl mycket och skotern vill inte alls resa sig.

Nu tycker jag att fjädrarna i framvagn är i hårdaste laget, dom är uppskruvade till halva dämparen. (Så det är väl bara att spänna ihop fjädern, och flytta på muttern).

Balaremmarna kan man sätta i 2 lägen, den är idet övre nu (Måste man trycka ihop boggien för att kunna flytta bulten?)

Det här med svingkuddarna förstod jag inte ( Jag har inte hittat några på min?)

Många frågor från en rookie
Det är bara att fatta tag i fjädern och vrida den så du spänner upp den mera. Se till att de blir lika mycket spända på båda sidor bara!
Vill du ha mindre skidtryck så ska du släppa på förspänningen istället!

Flyttar du infästningen på balataremmen till det nedre läget då kommer du få mindre skidtryck. Ska inte vara något större problem att flytta den, ha med dig en polare som ev får trycka ihop boggien eller "lyfta" den.

Svingkuddar i boggien har du inte, sitter inget sådant på SWB och RMK !?