Jätteproblem 600rr 2008

Granath1990

Medlem
17 feb 2014
10
0
1
Hej! Jag har ett problem på min skoter som jag inte lyckats fixa, trots många timmar i garaget, och hoppas desperat att någon kan hjälpa mig här!
Jag börjar med att förklara symptom och hur det gick till..

För någon månad sedan, när jag for ut på älven och upptäckte att det var öppet vatten körde jag i full fart mot land. Ca 20 meter från land började skotern gå på en cylinder, jag misstänkte då att den fick in vatten i insuget, men så var inte fallet.. Jag böt stift, och den verkade gå bra, en stund..
Men felet sitter inte där!

Symptom:
När jag kallstartar skotern går den bra, och när jag kört ett tag och fått upp temp händer det ibland att den börjar gå på en cylinder vid hård körning och på längre sträcka än 5 minuter på led. Om jag stannar i en minut och står på tomgång börjar den gå på båda igen, och då kan jag köra 10sek-5 minuter problemfritt innan det kommer tillbaka. Om jag stannar några sekunder, och provar köra medans den går på en cylinder så börjar den tända på båda efter 4000varv, men då går den oftast bara på båda ca 10 sekunder.

Vad jag har gjort/felsökt:

*Jag har provat byta tändspole.
*Bytt stift igen.
*Tagit isär och rengjort förgasare, och kollat insugsgummi och ventiler.
*Kollat avgasventiler.
*Kopplat ur kontakten som sitter på förgasaren. (vad nu den gör?)
*Provat rycka några gånger för att se om det kommer soppa ur slangen, det sprutar på bra ur slangen.
* Startgas runt insug och vevtätning - händer inget.
* Hålla fullgas när den börjar gå på en cylle, den går på en tills den får stå på tomgång ett tag..

Jag har slut ideer på vad jag ska göra, och det är väldigt frustrerande att inte kunna följa med å köra skoter....

Mycket tacksam för hjälp!
Mvh Danne
 

kannringen

Välkänd medlem
28 feb 2010
218
2
16
Örnsköldsvik
Låter väldigt likt ett fel polaren hade förra året på sin cfi. Var nånting med triggern eller att magneterna hade lossnat i svänghjulet. Problemet var där inne iaf. Vi testade Allt innan det!

Skickat från min PadFone Infinity via Tapatalk
 

Granath1990

Medlem
17 feb 2014
10
0
1
En annan sa det också till mig, men jag tyckte att det lät osannolikt då det inte blir varmt, och bör därför inte påverkas av hur hårt man kör osv.. Ska iallafall kolla det, om jag kommer åt det!

Tack så mycket!
Mer förslag/ideer uppskattas!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Låter som ena förgasaren tömmer sin flotör när du pressar den och att den hinner fylla upp när du står på tomg. Kolla vilken cylinder som ger upp och besikta den fuggen en gång till du lärt se på stiften vilken som går och inte. Kan vara slangslimsa i inkommande soppanippel som ex. Dvs före nålventil så bensinflödet stryps ordentligt. Ta lös nålventilen och tokblås med tryckluft bakvägen så kan ev slimsan åka ut. Det idiotiska på nyare förgasare är att man inte kan ta lös hela nålmunstyckets säte som förr i tiden. Jag antar dina fuggar är så dumt gjorda och då är det svårt att veta om man fått ut all skit ,typ omöjligt att veta.

Kolla även så inte flotörnivån ändrats av misstag vid skruvning typ blivit klämd i blecket för flotörnål så det är för låg bränslenivå i den gasaren.

Jo en sak tilll,,,kolla så avluftningen till tanken funkar, att det inte blir vacum. Det räcker att en ventslang är klämd. Det kollas endera genom blåsning i tank och lyssna efter pysljud eller så testar man köra med delvist öppet tanklock.
 

Granath1990

Medlem
17 feb 2014
10
0
1
Tack för all hjälp men jag ids inte mera. Nästan varje gång jag varit ute med den har något gått sönder. Senast förra veckan gick ett stag i boggyn av, jag böt det, å kollade samtidigt allt annat. Nu var jag en sväng till macken på 5 minuter, när jag kom tillbaka hade ett annat stag i boggyn lossnat. Väntar till nästa vinter och köper en arctic istället, eller byter denna mot något i 20.000 klassen
 

Granath1990

Medlem
17 feb 2014
10
0
1
Har igen tagit in skotern för att felsöka. Nu märker jag att bränslepumpen inte pumpar, men jag körde in skotern. Pumpen fungerar fint när jag suger i vakuumslangen. Jag har också haft isär den och allt ser bra ut. Däremot verkar jag ha mycket dåligt, eller ingen vakuum alls i vevhuset. Antagligen är det vevtätningarna, å dom e inte roliga att byta. Innan jag lyfter ur motorn tänkte jag höra om någon vet om det finns något annat ställe där vakuumet kan läcka ut?
 

Granath1990

Medlem
17 feb 2014
10
0
1
Upptäckte nu att jag får vakuum när jag håller för insuget,. Lite dumt att försöka dra å få vakuum när man inte har förgasaren på plats? Hur som helst tog jag upp cylindrarna idag, kolvringarna på ena hade fastnat i kolven på ena sidan så kompet vart säkert dåligt när den blev riktigt varm.. nya kolvringar å sen testa till helgen :)