Isrivare till BC 800

Stromoren

Medlem
26 dec 2007
22
0
1
Har en BC 800 från 2012. Vilken isrivare är bäst och passar utan allt för mycket mekande? Det verkar finnas hur många varianter som helst och alla pratar för "sin" vara.

Plasticat

Välkänd medlem
5 okt 2009
573
0
16
Ramsele Västernorrland
Vad jag hört av handlare så är de som är gjorda av en vajer bäst. Montera dem i framvagnen och du kan backa utan att de går sönder...

De som är gjorda av en fjäder som man monterar i boggien går tydligen sönder och blir krokiga då man backar.

Jag köpte av en som tillverkar egna, 400kr/par.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Dock så tror jag att de som sitter monterade i boggin är effektivare, de sprutar snön rakt in i boggin, där man vill ha den.
En fjäder är ju också betydligt styvare och river hårdare i snön.

Dom vajerrivarna som man monterar i framvagnen tror jag inte på, snön som den river upp hamnar ju under mattan...
Skulle jag ha vajermodellen så skulle jag kört dom boggimonterade.

Har kört två säsonger med fjädervarianten. Den ena gick sönder nu i våras. Dock så var det väldigt dåligt med snö på slutet, barmark och stenar var framme. Så det var nog inte så konstigt.
Ett minus är ju dock att man måste komma ihåg att fälla upp dom om man ska backa.
Har glömt dom ett par gånger, men dom gick inte sönder.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Jag har monterat dessa till i år

http://betweenthelinesdesigns.com/?page_id=368

De är mycket styvare än leksakerna vi köper här i Sverige för 800-1000:-, och monteras i boggien.
Tror riktigt mycket på dessa.

(det där med gräsklipparmossrivarfjädrar på skidan och wires i A-armar kan väl inte vara optimalt för någon maskin förutom gamla Widetraks med kylare under fotstegen?)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
När man kör normalt så är det ingen fara för mattan, däremot bör man vika upp isrivarna vid skråkörning.
Tycker de vanliga fjäder isrivare från mekonomen för ca 350kr duger andeles utmärkt.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det behövs 2,5 kg innan den ens tar i mattan.
Närmare 5 kg för att få den upp på mattan.
Markant mycket mer för att få den i närheten av fönstren/slidesen. Ryms inte med den digitala bagagevågen från Asaklitt.

Så; nu har ni verklighet att spekulera utifrån.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag hade boggi hjuls modellen på en av mina gammla skotrar och dom fungerade utmärkt. River så det sprutar rejält med snö in i boggin och fungerar att backa med.

Har en FR nu så jag inte har några boggi hjul att fästa dom på så dom är till salu för en vettig peng om någon är intereserad