Isläget Luleå-Piteå??

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Inför Påskhelgen undrar jag om någon har koll på isläget (havsisen) mellan Luleå och Piteå, typ Antnäs-Börtskär, Kunoön och Mannön

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Fruktansvärt dåligt före ute på isarna. För det första så var det en dålig start på vintern så att isarna inte fick bygga på sig, så det är svag is på många ställen utåt havet. Och sen så var det rätt varmt förra veckan vilket medförde att mycket snö smällt och att det är stenhårt överallt. Värdelös körning skulle jag säga. Var och körde ut på havet i helgen, utgick från Jämtön, och det var inte roligt alls. Det blev två streck efter styrstålen, mattan syntes inte ens märken från. Och skotern ville på att gå varm hela tiden om man gasade lite.
Så att köra långt ut skulle jag avråda dig om du inte vet exakt var du kan köra med tanke på istjockleken, och sen så är det inte speciellt rolig körning när det är så hårt.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Med facit, kanonföre på havsisen, ca 10cm snö inget flödvatten inga vinddrivor, har kört i Luleås södra skärgård, runt Mannön Kunoön och Antnäs-Börtskär mm. OBS detta gällde under påsken hur det är framöver vågar jag inte lova

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
just nu behöver du inte vara rädd för flöd, har varit -15 eller lite mer nåra nätter irad och har varit minusgrader i nån vecka

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
just nu behöver du inte vara rädd för flöd, har varit -15 eller lite mer nåra nätter irad och har varit minusgrader i nån vecka
Och framförallt så har det varit nordliga vindar vilket innebär inget onormalt vattenstånd som annars är främsta orsaken till flödvatten på havet