Isläget i Skellefteå?

E

eMe181

Var just på den vi cyklade. Vi testade eftersom folk hade gått där. Men nog kan jag hålla med om att det vart lite läskigt på vissa ställen, hur långt upp kan man köra efter älven just nu?
 
E

eMe181

VARNING!!!!
Isen har försämrats betydligt sedan den cirka 15cm snön som kom i helgen, genade över älven till skolan. Då så gick det grymt bra, inte en droppe med flövatten förutom just på norra sidan, där det kan ha varit 1-4cm. Men när jag skulle hem vid 15:30 tiden så skulle jag gena, ungefär lika mycket flövatten som det var på norra sidan på morgonen. Dock på södra sidan så var det uppemot 4DM vatten samt att jag gick igenom med ena foten på ett ställe!

Hur kan den ha försämrats så mycket på endast ett par timmar? Var och pimplade på den under lördagen och isen var väldigt tjock, 2-4 DM.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Hörde en självmordspilot som åkt utefter kanten på älvens norra sida från Medle upp mot Slindbron... INget jag skulle ha gjort.

Träffade en karl kring falkträsket som varit och provborrat ett par hål, med slutsatsen: Kör ej. Var ett par 5cm kärnis, sen lite vatten, sen ett mar cm is till. Men detta var vad jag förstod längst in i viken, mot Kvistforsen. Kan tänka mig att variationen är stor.

Enda problemet med isläget runt stan är väl om man tror sig ska köra till Innervik från Bergsbyn(älven), eller från Innervik mot Bureå (bodaträsket), i övrigt är det väl få, eller inga vatten man tvingas över?

Nåja, avvakta lite till skulle jag säga.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Bättre att avvakta än att chansa.

Sen om man nu skulle ta sig över med en motorstark maskin som har tillräkligt med fart så kan man lura ut nån stackare som inte har farten med sig, eller ännu värre, en pulka med familjen i.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Går rykten på stan att Hundtjärn inte har is nog att bära en bandvagn?

Hoppas att alla inblandade klarade sig bra?
 
E

eMe181

Älven mellan älvsbackabron och parkbron är väl på kanske HELA 7cm!!! helt insane sicken is, aldrig varit så tjock!

Nej men seriöst, folk är då å går på den som den är stadig som bara den. Jag gick dock ut på den å mätte...
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Går rykten på stan att Hundtjärn inte har is nog att bära en bandvagn?

Hoppas att alla inblandade klarade sig bra?

Gick bra för alla inblandade, men det är lite mer synd om bandvagnen som står på botten. Dom hade mätt från iskanten och ner till taket, dit var det 5,8 meter.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Härligt att alla klarade sig! Men F-N då kommer vinterns leder vara riktigt kassa, för de hinner väl inte fixa till bandvagnen denna vinter månntro?
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Självklart fixar vi till den, synd och elände men det enda viktiga var ändå att ingen skadade sig.
Isen var mätt, 30-40cm, tyvärr visade sig finnas ett kasst parti på ca 20m där isen inte var bra alls och så gick det som det inte skulle gå..... till botten.

Detta visar återigen - isarna är opålitliga och allmänt farliga i år, undvik iskörning om ni inte kollat upp den själva!

Lederna sladdas tillsvidare med skoter, visst blir det svårt att uppnå samma resultat men de ska vara dugliga - det är vår målsättning.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Ja så sant så det viktigaste är ingen skadade sig. Men jag har för mig att i lumpen så snackade befälen om att bandvagnar ska kunna flyta, är det sant?
 

elwood

Medlem
27 mar 2011
14
0
1
skellefteå
En 206:a flyter om man har skruvat i bottenpluggarna om den är i orginalutförande. Skoterklubbens har ombyggd bakvagn och en ledsladd så därför sjönk den.
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
I rest my case...smartare än så här är jag inte! Klart som f-n att den sjunker då, bakvagnen har knappast någon flytkraft har just sett den live ett flertal gånger :wacko: Vissa gånger funderar man hur dåligt minne man har
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Den är på g snart igen, finns lite bärgningsbilder från sista dagen på vår hemsida för den som är intresserad..
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Någon som vet hur tjock/bra isen är på Inner/Ytterviksfjärden Bodanträsket och Falmarksträsket?

Kollade in bilderna på bärgningen, riktigt snyggt jobbat!