IQ600RR Oljetanks avluftning.

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Hej. Jag har kört 3 säsonger med min RR. Och den har haft en 1-2cm lång bubbla, i oljematnings slangen under dom säsongerna !

Nu är skotern nyrenoverad och pump etc är luftad, men jag får hela tiden mera luft i slangen. Det är ca 5cm från oljebehållarn.

Jag har tagit lös slangen under tanken 2ggr, och låtit slangen fyllas dvs luftat under behållarn där luften lämnar..

Sist innan jag for å körde så luftade jag endast slangen på detta vis, och oljan rann fritt ur olje tanken! När jag kom hem efter 52miles körning hade jag en 3cm lång luftbubbla, i matnings slangen precis under oljetanken igen. Jag tog lös slangen från tanken, och till min stora förvåning tog det 2sec innan det började rinna olja ! Det skall ju vara freeflowing ur behållarn, och avluftningen är inte pluggad !

DVS. Det rinner bra ur behållarn när allt är kallt. Men efter körning WOT, så är det som skotern tar mer olja än vad den släpper luft in. Undrar om värme under motor rum kan inverka på detta också ? Någon annan med samma symptom ??
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Har också haft luft i slangen ett tag.. Lossade den från pumpen å lät de rinna tills luftbubblan var borta.. Sen tog jag å satt fast slangen med buntband på lite olika ställen på sin väg ner till pumpen, alltså så oljan ska rinna i nerförsbacke hela tiden.. luften har inte kommit tillbaka efter de inte för att jag kört så mycket den här vintern men har iaf inte sett nå luft i slangen..
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Jo min slang är även så det går nerför, men jag har grymt tät kork på min behållare. Sitter en svarvad aluhylsa monterad i tank nacken. Tror jag skall försöka ta ett T-stycke från en primer, så jag kan ha dubbla avluftnings slangar. Tror det är vid tankavluftning där skon klämmer, skulle ju vara väldans surt om den skar p.g.a detta.
 

warniee

Välkänd medlem
17 nov 2008
248
0
16
Wenjad
Jaha ja.. jaha har du de, ja på med en slang till å kolla om det hjälper.. Ja precis vore ju riktigt tråkigt.. Hör av dig om det hjälper :)
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Var på en testrepa idag, typ 3km. När jag kom hem så tog jag av avluftnings slangen och då lät de sssssshh. Så jag blåste ur den från tankhållet med tryckluft, fanns dock inget annat än lite olja i den ! Så får se hur det urartar sig..
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
jag hade samma luftbubbla i min IQrr men jag höll koll på nivån i oljetanken och den fick då i sig olja utan problem fast den var där , sen märkte jag att tidigare ägare mest troligt inte ville ha olja överallt från avluftningen när han la skotern upp och ner , för han hade vikt slangen dubbel och dragit åt med kattstrypare , efter den släpptes ut så försvann luften, men skotern drog lika mycke olja som före så de verkade inte ha haft någon större inverkan på min skoter iaf .