IQ rr gått varm

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Ja, temp lampan började blinka o motorn klippa tändningen och det kokade lite och saknades ca 1.5liter vatten i systemet.. hur stor risk för defekter på maskin tror ni att det är? Kan ju ha gått varm länge om det inte fanns vatten uppe vid tempsensorn när jag körde lungt en mil, men när jag gav fullt så tändes lampan direkt. Och hur ska man veta om tex. ringarna tagit skada? När man slog av den på brytarn på styret så gick den ca 4sekunder till också, det tyder väl på att det är väldigt varmt? Eller bryter den inte tändningen direkt? Verkar som om att det är någon kylarslang som är trasig, fyllde på vatten men det droppar friskt ut igenom bukplasten men ser inte läckan. Kylarn är helt torr.
Det borde väl handlarn ta på sig? Den är ca 1.5år och har inte gått många mil.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Att den gick 4 sekunder efter avstängning tyder på glödtändning. Vilket tyder på att det är väldigt varmt...

Kan nog räcka med att lyfta toppen och se om det ser normalt ut och kika in genom avgasporten så ser man lite av ringarna. Ser det då onormalt ut så plocka även av cylindrarna.

Men det viktigaste är att hitta läckan så det inte händer igen!

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Jo, precis.. jag lyfter ju hellst på toppen nu men frågan är ju vad handlarn säger om det? Jag vill ju inte få strul med garantin och heller inte dra dit den och bli utan skoter i ett par veckor nu när vi har snö för en gångs skull här nere. Har 15mil till handlarn också + att jag är borta o jobbar i veckan, så jag kan inte få dit den förns på fredag. Tar den på släp till garaget o lokaliserar läckan iaf.
Spelar det någon roll vilken polaris åf jag åker till? Det ska väl inte göra det? Men varje gång jag är in på närmaste polaris ÅF så frågar dom om det är här jag har köpt min skoter.. Men det är det ej. Men det vore ju skönt att slippa 20mil extra.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
de han inte vet de lider han inte av..är väl så man säger?...inte syns de om du lossat på toppen... jag jag betvivlar att något har hännt...kolla så att du inte har hål i expansionskärlet..de brukar tydligen hända på deessa maskiner..annars kan de inte vara spec mkt som läcker under motorn..du har en slang som går till vatten pumpen.den går på sidan om motorn sen..kan även vara vattenpumpen som läcker..

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Nej precis det finns inte så mycket som kan läcka, jag plockar bort dämparn så jag ser lite bättre och letar vidare..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dämparn?.. du menar pipan?:)..

hur ser avgaserna ut?? tänket har du pajja oringarna i toppen så borde de vara riktigt vita avgaser..men de betvivlar ja att du lyckats med..

behöver inte heller vara vatten på tempsensorn för att den ska indikera.. den känner av en viss värme..dock inte exakt men den känner av att de blir varmt...

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Nej, jag menade dämparen, ljuddämparen eller slutburken som man brukar säga. Tar man bort den så ser man slangarna och expansionskärlet bättre så jag kan hitta läckan. Iom. att det läcker som ett såll någonstans så blir det inget tryck i systemet så ännu är det lite för tidigt att svara på om det hänt något med oringarna i toppen eller om något blivit skeft. Jo, om det blir väldigt hett så förstår jag att den indikerar endå men jag vet ju inte riktigt om den idikerar för sent om den ej har vatten.

P

powq

Tror inte det spelar någon roll vilken ÅF du åker till. Har du bara garanti kvar så bör det ta på sig det tycker jag. Polarens Dragon fick haveri på laddrelät dan före nyårsafton och vi hittade en ÅF i närheten (10 mil) från fjällen där vi var inga problem.

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Har rivit lite nu och trodde att jag hittat felet eftersom jag kände att ena kylarslangen hade en stor slitagegrop där den låg emot kåpan över magnapullen precis under där startsnöret kommer ut men när jag fotade och kollade närmare så hade det ej hunnit gå hål där. Samma sak med slangen längst fram som går till vattenpumpen på ett ställe.
Kunde bara konstatera att vattnet droppar mitt under motorn vid vattenpumpen. Vet inte ännu om det är något fel med vattenpumpen eller om det är slangen som går under motorn som det har gått hål på =/