"IQ" modellerna

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
säljer min skoter förhoppningsvis imorgon så har börjat kika efter nya då jag inte vill vara utan allt för länge.
Varför jag skriver detta på polaris forumet är för att jag blivit väldigt intresserad av att skaffa mig en polaris. Är speciellt intresserad ev en iq 600 eller vad nu chassiet heter... alltså "cross chassiet" eller vad heter det? Är väldigt lite insatt i polaris.

Får 60 000 för min gamla skoter så där ligger topp gränsen för den nya skotern så undrar över alla dessa modeller de här skotrarna finns i.
Finns 600 rr men vad mer finns det för modell med det chassiet? Tycker det ser så jävla brutalt ut så skulle verkligen vilja ha en sådan. Det är bara det att alla rykten om iq 600n säger att den drar typ 17 liter milen stämmer det?

Ligger ute en 600 r 07a på blocket för 56 000 och undrar vad är r? finns det r/rr/rr se med det chassiet eller vad då? Och är det en skoter som drar så där hemskt mycket bensin? Man vill ju kunna ta sig ett bra antal mil på en tank ifall de blir några skoter turer eller så och hellst inte tanka 5 liter per mil heller så är det bara att glömma en sån här maskin då och skaffa en cfi eller för gissar det inte finns cfi på sport modellen eller att den går vidare billigt?

Har säkert fler frågor som kan poppa upp så lämnar det så här tills vidare och hoppas någon vill försöka hjälpa mig

Ubos

Välkänd medlem
9 nov 2008
232
0
16
Sundsvall
R - Race
RR - Race Replica
Ingen aning om vad det är för skillnad, överlåter det åt nån som är mer intresserad av polaris ;)

Bra att tänka på är ju att köpa stora tanken om den inte sitter på :)

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Cross chassit du tänker på kallas IQR chassit, där då R:et står för Race...
Stämmer det som Ubos säger, RR är baserad på racechassit men är trail/led anpassad direkt medans R är tänkt för bankörning. Men även R går ju att ledanpassa om man vill...

Edit, ja "R" funkar säkert på led direkt också, vet inte om den funkar på 95 eller 98 oktan med standardtoppen men det är iaf lilla tanken på om det inte är bytt. Stenhårda dämpare och sen är det nog inga boggiehjul på den heller standard... Och andra saker som gör den mer bananpassad än led... Men alltså 07, då fanns ingen 600R bara 440...?

Last edited:

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Så det kanske bara är att glömma en sådan skoter då ekonomin bara tillåter max 60 000? :(
FInns väl knappast att få tag i någon rr för de priset och har bara hört negativa saker om dom bränslemässigt + att man måste köpa till en stor tank vilket jag gissar kostar ett par tusen bara de.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Så det kanske bara är att glömma en sådan skoter då ekonomin bara tillåter max 60 000? :(
FInns väl knappast att få tag i någon rr för de priset och har bara hört negativa saker om dom bränslemässigt + att man måste köpa till en stor tank vilket jag gissar kostar ett par tusen bara de.
Alltså den borde inte dra så hutlösa mängder soppa, har ingen erfarenhet av den själv iofs men det verkar konstigt. Men tanken kostar ju, garanterat minst 3 papp men du kan ju kolla om det är bytt eller inte innan du ger upp. Men fortfarande, är det verkligen en 07as 600R?

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
det fanns inga 600R -07. Men det finns hutlöst många ombyggda 440 till 600. Nackdelen med dom är att du har liten tank, även om du har den större. Och så är motorerna inte byggda för "finåkning" utan för ren race. Det innebär inga långa jämna gaslägen, utan pumpning och mycket "av och på". Skulle inte på något sätt vilja rekomendera en racebyggd iq till någon som inte vet vad det innebär med service och underhåll. Tex om du nu har dubbelrör på den, då blir den otroligt mycket mer känslig på väder och höjd = ombestyckningar.

MEN vet du vad du ger dig in på och är villig att leva med allt vad det innebär att köra en racemaskin så ska jag inte försöka tala dig ut ur det. IQr är faktiskt ett riktigt trevligt chassie att köra..
+ att det är alla människors rätt att nån gång få äga en riktigt söndertrimmad skoter! :)

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
Har väl insett hyffsat nu att det kanske inte är skotern för mig, är ingen jätte skruvare så för min egen skull kanske jag ska kolla på något annat. Har fastnat lite nu för switchback 600an som just kom upp på blocket också och den sa pappa att en av hans kompisar har och han hade då bara skrytit på den så får jag bort min imorn får jag se om det kanske blir en sådan istället.

De tråkiga tycker jag med en sån är att det bara sitter en 32mm matta :( Skulle hellre vilja ha en 44mm men dom ä'r väl svindyra?

fezze

Aktiv medlem
4 dec 2009
72
0
6
Boden
min RR SE drar inte speciellt mycket soppa faktiskt, Den är ju under inkörning nu och rätt så fett bestyckad men jag skulle tippa på 3l/milen för tillfället, tror knappast att den drar 5liter. Annars är det en underbar maskin, går bra på led och motorn har inga problem med att köra i lössnön som nyligen landat!

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
ja jag kan bara hålla med fezze har också en rr:se å den är helt underbar. på leden sväljer den alla gupp som finns. de gupp man bromsade för med xp:n och tänkte det här går inte. med rr:en så reser man trottlarna i taket å drar på ett smile =) och längtar tills nästa. den tar sig fram riktigt bra i lössnö lätt å burka med också nästan för lätt blir att man blir liggande på sidan ibland. har kollat min ligger mellan 2.5 till 3 liter men leker man mycke å busar i lössnö så tar den nog över 3 liter också men det gör väll de flesta. ett tips är att ha en reservdunk bakom dynan det har hjälpt mig =)

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Har väl insett hyffsat nu att det kanske inte är skotern för mig, är ingen jätte skruvare så för min egen skull kanske jag ska kolla på något annat. Har fastnat lite nu för switchback 600an som just kom upp på blocket också och den sa pappa att en av hans kompisar har och han hade då bara skrytit på den så får jag bort min imorn får jag se om det kanske blir en sådan istället.

De tråkiga tycker jag med en sån är att det bara sitter en 32mm matta :( Skulle hellre vilja ha en 44mm men dom ä'r väl svindyra?

du får då ingen IQ RR för dem pengarna..kanske om du har tur..annars kika på en 440/600..dessa maskiner är ju typ standard utförande i motorn..de är inga racemotorer för de mesta..

och jag kör själv IQ modell R..funkar klockrent efter led..iofs har ja öhlinare.men dem är även oxå kalibrerade för bana..
extra hjul i boggin kostar en 5hunka så har man dem..

de som skiljer chassina åt är att RRen har div. förstärkningar i tex framvagnen...tror de ska vara något som skiljer i boggin oxå..samt att dämparna är mkt mjukare på RRen original... boggin är oxå annat ställd för mindre skidtryck.
du har andra skidor
En högre utväxling i kedjehuset samt snällare variatorer.
El.back

vad jag tkr du ska göra om du verkligen vill ha en IQ (tkr själv oxå du ska satsa på en då dom är MKT ledande på de mesta om man gillar aktiv körning) är att du ska inhandla en kanske 06as 440/600 med MAX en singelpipa.helst en med RR rör..
då kommer den inte vara spec kännslig och kommer vara driftsäker..samt att du kommer få en maskin som du kan tukta så inåth-vete=) samt att dom är riiiktigt roliga maskiner i övrigt..tkr dem tar sig fram mkt bra oxå..

edit: IQ R går inte att köra på 95 oktan.inte heller 98 med standard toppen då den är 110oktan..meen oftast så är dem utbytta till 98oktan..
men 95oktan är inget å rekommendera att ens fundera på att köra i tanken..
sen ska man tänka på att de är oljeblandat som gäller i R chassina för de mesta.vilket jag själv inte tkr är några som helst problem.och framförallt sääkert då man vet att den får nog med olja hela tiden och man behöver inte vara orolig för att kanske en kabel lossnar eller pumpen nyper eller oljan ska ta slut..

sen soppamängden..jag anser det inte så vesäntligt sålänge den inte drar 5-6liter milen..men lek å ståj får du nog räkna kring 3liter med RRen iaf..
detta diffar ju givetvis beroende vars du kör och vilken bestyckning du har.
skulle tro att de är där de kommer hamna med en 440/600 oxå då de är samma motorer i princip.

Fezze: den kommer ha samma bestyckning när du servat den oxå..dem kommer endast ställa ner oljepumpen något så den drar mindre olja.. se till att dom bestycka ner den oxå så får du ut dina 120hk..nu går dom flesta RR ALLDELES för fett..som jag skrivit i många andra inlägg så är de ett företag som har bänkat just IQ RR och fick ut kring 95hk på..detta tyckte dom var konstigt och felsökte och bestyckade då ner den något..då steg kurvan upp till 120 ganska precis direkt:)..

Hellwood

Aktiv medlem
7 jan 2008
70
0
6
Vaxholm
Tycker du ska göra ett seriöst försök att få ihop några tusen till och köpa en 600rr.

Enligt mig är det världens bästa/roligaste skoter man kan äga.
Jag har bara hunnit dryga 30mil med min och jag är helt såld !

Lycka till !

PA

mwiiklund

Medlem
15 dec 2009
14
0
1
Jag har nyss köpt en rr 09 motorhuset edition.. så min är ombestyckad och andra skidor och v-preppad, pipan kommer på servicen.

Men helt klart hårdaste och skönaste skotern jag har kört. älskar den dock drar den mycket sås om man kör jävligt hårt som man ska göra. men 10l dunk bakom dynan så är det inga problem. men vill man fisåka och ta det lugnt ibland så går det också men inget som rekomenderas då den är byggd för jävligt hård körning.

3-4l milen drar min kanske. 410 huvudmunstycke på min.

Last edited: