Iq 600 tändkurva

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Hej, någon som vet om tändkurvan ändrar när kylvattnet blir varmare? Känns så åtminstone..

Mvh. Christoffer

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.306
1.121
113
Stora Blåsjön
Vet inte hur det är på förgasarmodellerna men på dom med cfi så ändras tändkurvan efter temperaturen på motorn, så det lär säker vara lika på dessa.

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Undrar bara eftersom skotern känns slöare efter att man har gasat ordentligt en längre stund..

Christoffer

Välkänd medlem
24 nov 2007
223
5
18
Men om tändkurvan ändrar, åt vilket håll ändrar den isåfall när kylvattnet blir varmare? Retarderar den så borde ju pipan bli varmare vilket borde ge mera effekt eller? Avancerar den så borde cylindertrycken höjas vilket också skulle ge mer effekt :) antar dock att den retarderar.
Svårt med 2takt...

Mvh. Christoffer

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Går att fuska med det där, skaffa ett motstånd med 1kohm och sätt dit istället för tempgivaren. Då har man vassaste tändkurvan jämt.

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Tack "the_darkside". Det där ville jag höra :)
Säker på att det är 1kohm?
Japp, men jag vet inte hur "bra" det är att köra så, funktionen finns ju av en anledning om man säger så.. har en sån tejpad runt kablage till mätaren som backup ifall tempgivaren skulle gå sönder.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.306
1.121
113
Stora Blåsjön
Törs inte säga om det är samma tempsensor som på cfi modellerna då det är olika nummer på dom för att kontakterna är olika, men jag kör med ett 100ohms seriekopplat motstånd på min maskin för att "sänka" tempen ca 3 grader. Klart bästa trimmet jag har provat! Slipper att den tappar effekt när man håller fullt länge och man behåller säkerheten, dessutom så är inte resistanskurvan linjär på en sådan sensor så ju varmare det blir ju mindre "fel" ger 100ohms motståndet.