iq 440 dör ibland

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Tjena! nu äre så här att jag har satt ihop min skoter nu i år efter ett haveri med skuren cylinder osv. osv. har bytt ena cylindern, kolvarna,v-force, insugsgummi, topplock och skotern går klockrent.

förutom ibland då den bara dör utan anledning, även om man kommer med fart så blir det bara baaauuuuu och har provat trycka ner och sen på med dödknappen igen medans den rullar och kompar, men den går inte igång men däremot om skotern stannar å då drar jag i snöret och den igång direkt och går som en klocka utan några problem.

detta har hänt kanske 6 gånger på 30 mil nu denna sässong. Annars går den helt optimalt, det felet kan jag leva med, men det hade ju varit roligt att veta vad det är som tjorvar sig så jag vänder mig till er som har kunskap här på skoterleden.

tacksam för svar!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hur ser dina förgasare ut? tänkte..när du tagit lös dom så har du säkert tömt dom..öppna å kolla så de inte har ärgat sönder där inne..för tömmer du förgasarna blir de beläggningar så de bara sjunger om de i flotörhuset osv..
ganska långsökt..

annars låter de som att de är något som glappar.men då tkr man de ska glappa hela tiden..

kolla så du inte har nå fukt eller så i kontakter till CDIn osv..sätt kontakt fett..

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
jo, ska kolla upp det, har dock ny cdi box nu. Jag har en teori, förut innan motorn skar i påskas så hade jag ett par stift, sen så hade jag för feta munstycken så den slog ut stift ibland.

dom stiften som är utslagna har jag bara lagt i en låda bland mina skoterdelar, har kört på br9es och nu så när jag stoppa ihop skotern så råka jag tappa ett utav stiften som jag hade kört med (2 st br9es) så det for under motorn och jag orka inte gorma så jag tog ett br9ecs som jag hade i den där lådan med utslagna stift. Har alltså olika stift och ena är utslaget förut. lät lite kompicerat och hela detta inlägget blev bara en gröt. hehe men kanske ni förstår hur jag menar, eller så gör ni inte det för jag hade inte fattat något av det haha. men felet kan vara så simpelt. ska fara å köpa stift nu dirr och stoppa på så får vi se vars det leder först!

R0xic

Välkänd medlem
10 apr 2009
382
0
16
Vännäs
Kortis i motorblock mm eller din tändspole är dålig?
Kollat tänstiften
Rengjort förgasarn mmmmmmmmm!
Är dina insugsgummin kanske spruckna så han trar tjyv luft?

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
kortis i motorblock? utveckla gärna :) tändspolen vet jag inte, stoppade på nya insugsgummin vid haveriet då gamla var lite slitna, förgasarna rengjorda likaså, men ska nog rengöra dom lite mer. hade upp dom idag och bestyckade om.

nepp, den gjorde det inte innan haveriet.

hann inte ner till garaget idag då jag blev upptagen med annat, men imorgon ska jag iallfall börja med nya tändstift!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
kortis låter långsökt..dåå borde dennkorta hela tiden inte bara efter typ 10mil eller nånting..

tändspolen borde oxå ge sig mer ofta..

kan mkt väl vara stiften....fixa nya och fa ut å testa.kan göra RIKTigt mkt..OCh..hiva dom gamla stiften...stift är så pass billigt så man har råd att ha nya i reserv:)..

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
tjena igen, har bytt stift och den har då inte dött någonting idag så förmodligen så var det de som var felet! men tack för alla svar!

over and out