Tjena. som några av redan vet så har jag köpa en ves 600 motor som ska ner i IQ 440 chassit.
600 motor har ju till skillnad från 440 motorn en oljepump som bland annat smörjer vevlagren, medans 440 motorn har en fett nippel till lagret närmast variator, och 2 st nipplar på dom andra 2 vevlagren med 1 slang mellan dom,genom slangen kommer ju olja/bensin från vevhuset och ut till lagren genom slangen om jag har förstått det hela rätt.
så rent tekniskt så kan jag ta bort oljepumpen på 600 motorn och sätta en slang mellan nipplarna? då borde ju lagren få smörjning ändå?
Men hur kommer det att fungera rent praktisk? kommer den att få bra smörjning ändå?
Ett annat alternativ är väl att sätta dit fett nipplar till alla lager?
Läst i ett annat inlägg om oljepumpar att vissa personer pluggar igen olje slangarna som kommer till förgasarna och blandar sedan rakt i tanken + att dom har olja i oljebehållaren som smörjer ramlagren. är detta verkligen en lämplig lösning?
600 motor har ju till skillnad från 440 motorn en oljepump som bland annat smörjer vevlagren, medans 440 motorn har en fett nippel till lagret närmast variator, och 2 st nipplar på dom andra 2 vevlagren med 1 slang mellan dom,genom slangen kommer ju olja/bensin från vevhuset och ut till lagren genom slangen om jag har förstått det hela rätt.
så rent tekniskt så kan jag ta bort oljepumpen på 600 motorn och sätta en slang mellan nipplarna? då borde ju lagren få smörjning ändå?
Men hur kommer det att fungera rent praktisk? kommer den att få bra smörjning ändå?
Ett annat alternativ är väl att sätta dit fett nipplar till alla lager?
Läst i ett annat inlägg om oljepumpar att vissa personer pluggar igen olje slangarna som kommer till förgasarna och blandar sedan rakt i tanken + att dom har olja i oljebehållaren som smörjer ramlagren. är detta verkligen en lämplig lösning?
Last edited: