iq 440/600 smörjnig

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Tjena. som några av redan vet så har jag köpa en ves 600 motor som ska ner i IQ 440 chassit.

600 motor har ju till skillnad från 440 motorn en oljepump som bland annat smörjer vevlagren, medans 440 motorn har en fett nippel till lagret närmast variator, och 2 st nipplar på dom andra 2 vevlagren med 1 slang mellan dom,genom slangen kommer ju olja/bensin från vevhuset och ut till lagren genom slangen om jag har förstått det hela rätt.

så rent tekniskt så kan jag ta bort oljepumpen på 600 motorn och sätta en slang mellan nipplarna? då borde ju lagren få smörjning ändå?

Men hur kommer det att fungera rent praktisk? kommer den att få bra smörjning ändå?

Ett annat alternativ är väl att sätta dit fett nipplar till alla lager?

Läst i ett annat inlägg om oljepumpar att vissa personer pluggar igen olje slangarna som kommer till förgasarna och blandar sedan rakt i tanken + att dom har olja i oljebehållaren som smörjer ramlagren. är detta verkligen en lämplig lösning?

Last edited:

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
ditt första exempel förstår jag hur du menar, men rent praktiskt ska det inte fungera...För att nipplarna som du kallar dom, har en backvetil funktion,
men ditt sista exempel fungerar utmärkt, du kan oxo sätta i 2 st, slangar som
du fyller med olja och har en kork i änden som man gör ett minimalt hål i,
blir det inte självsug, så använd en pump att trycka in oljan med.
Om du går in på POLARIS hemsida kolla "racing" sen "race tips" så ser du
hur polaris gör med en spruta o slang

Last edited:

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Kajala

Jag hittar inte "racetips" på polaris hemsida... du kanske kan skicka en länk?

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Om du är på usa hemsidan inte den europeiska. man ska inte kunna missa den! om du bara hittar till racing sidan. Där har dom även profiler på alla polaris förare. men racingtips finns på höger sida röd text