IQ 440 '06

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Det som skiljer är förstärkningar i chassiet, samt någon updatering blev i framvagnen. Non-slip sitter inte standard på -06 däremot slirdrev
 

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
I USA kom 07 med slirdrev (uppdatering efteråt ifrån fabrik). 06 har inte slirdrev.

Detta är uppdateringarna till 2006 jämfört med 2005.
  • Ca. 5 Kg lättare lättare maskin.
  • Ny stator. Hållbarare
  • Nytt insug (reed ventiler) Allt blev hållbarare.
  • Ny Matta.
  • Ny framboggiedämpare. Fjäderlös
  • Nya stötdämpare fram
  • Förstäkta A-arms infästningar.
  • Ny Teamvariator (sek).
  • Ny geometri i boggien
  • Ny design
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
I USA kom 07 med slirdrev (uppdatering efteråt ifrån fabrik). 06 har inte slirdrev.

Detta är uppdateringarna till 2006 jämfört med 2005.
  • Ca. 5 Kg lättare lättare maskin.
  • Ny stator. Hållbarare
  • Nytt insug (reed ventiler) Allt blev hållbarare.
  • Ny Matta.
  • Ny framboggiedämpare. Fjäderlös
  • Nya stötdämpare fram
  • Förstäkta A-arms infästningar.
  • Ny Teamvariator (sek).
  • Ny geometri i boggien
  • Ny design
Skumt, min 06a hade slirdrev och så vitt jag vet hade inte ägaren innan mig bytt något då han endast hade haft den några dagar. Men risken finns och du verkar riktigt hemma innom ämnet så litar mer på dig!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Okej.

Var det ju inte så mkt. Fått pang-pris (som de verkar) på en '06a IQ 600.
Dock har den spruckit i a-arms infästningarna, dålig matta.
Så då var det inte mycket som skillde den mot '05an.

Är dämpningen mjukare på '06an än '05an?
'05an var äckligt hård. :stupid:
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Okej.

Var det ju inte så mkt. Fått pang-pris (som de verkar) på en '06a IQ 600.
Dock har den spruckit i a-arms infästningarna, dålig matta.
Så då var det inte mycket som skillde den mot '05an.

Är dämpningen mjukare på '06an än '05an?
'05an var äckligt hård. :stupid:
IQ'n är väll väldigt hårt kalibrerad från fabrik, är ju en tävlingsskoter rakt igenom så det är ju inte så konstigt..
 

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
Skumt, min 06a hade slirdrev och så vitt jag vet hade inte ägaren innan mig bytt något då han endast hade haft den några dagar. Men risken finns och du verkar riktigt hemma innom ämnet så litar mer på dig!
Hej

Det verkar nog vara så att maskinerna har lite olika grejjer monterade, beroende på vem som skulle ha dem. Som du säger finns det 06or med och utan slirdrev. Vem som monterade dem är kanske lite osäkert. Kanske var det den svenska importören eller ÅF.

För de som vill ha lite tips på vad man skall titta på om man skall köpa en Beggad IQ kan jag rekommendera. http://akracing.com/buying_a_used_iq_s.htm

Där finns mycket matnyttigt. En av grabbarna där är en flitig skrivare på hardcoresledder (AKIQPilot). Mycket kompetenta inlägg.
 

Ronny H

Medlem
19 jul 2008
34
0
1
Kiruna
Okej.

Var det ju inte så mkt. Fått pang-pris (som de verkar) på en '06a IQ 600.
Dock har den spruckit i a-arms infästningarna, dålig matta.
Så då var det inte mycket som skillde den mot '05an.

Är dämpningen mjukare på '06an än '05an?
'05an var äckligt hård. :stupid:
Hej

06 har andra dämpare än 05 dock, tror jag inte att setupen skiljer sig så mycket dem emellan. Som de flesta amerikanska tävlingsmaskiner så är den hård i sitt uppförande och mår bra av att kalibreras till aktuell chaufför och bana.

I vilket fall som helst så har man skitkul på IQ:n. Dock tycker jag att nya AC sno-pro 600 känns snäppet roligare. Det lilla jag provat.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Det som skiljer är förstärkningar i chassiet, samt någon updatering blev i framvagnen. Non-slip sitter inte standard på -06 däremot slirdrev
Alltså vad är slirdrev? Nå special? Skulle va kul om nån kunde förklara.
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Alltså vad är slirdrev? Nå special? Skulle va kul om nån kunde förklara.
Det är ett speciellt drev i kedjehuset (stora drevet) som inte är i massivt stål som de brukar vara utan dessa drev är lagrade.
I vanliga fall när man hoppar med skotern så utsetts kedjan för en hög belastning när man landar om man inte har perfekt varvtal på mattan, speciellt om man tex landar platt.
När man då landar så sträcks kedjan och all belastning hamnar där, men med slirdrevet så tar det inte tvärstopp utan dessa slirar en aning för att på så sett spara bla kedjor.
De flesta behöver inte dessa men för en crossåkare kan det vara viktigt, och dessa drev kommer bara på en del tävlingsskotrar från fabrik.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Det är ett speciellt drev i kedjehuset (stora drevet) som inte är i massivt stål som de brukar vara utan dessa drev är lagrade.
I vanliga fall när man hoppar med skotern så utsetts kedjan för en hög belastning när man landar om man inte har perfekt varvtal på mattan, speciellt om man tex landar platt.
När man då landar så sträcks kedjan och all belastning hamnar där, men med slirdrevet så tar det inte tvärstopp utan dessa slirar en aning för att på så sett spara bla kedjor.
De flesta behöver inte dessa men för en crossåkare kan det vara viktigt, och dessa drev kommer bara på en del tävlingsskotrar från fabrik.

Tack för ett jättebra svar! Låter som en kanongrej de där.