IQ 440 -05 spikar.

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Spikade sönder en kolv, bytte båda, iväg på bänkning/bestyckning, inge fel, körde 10-20 mil och nu är det samma sak igen i samma cylinder.

Är på fel sida så kan inte suga tjuvluft vid utgående axel. Inge fel på insugsgummin osv. Kollat det mesta.

Kan det vara något med tändningen ?

Någon som haft liknande problem ?

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
munstyckena eller nånting i förgasaren kanske? om den inte får tillräckligt me soppa blir det för varmt

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Hur ser kolvarna som är spikade ut? Har du möjlighet att lägga ut bilder på dessa?

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Nej har ju haft den inne för bromsning och bestyckning men allt såg bra ut.

Den första kolven var det helt fullt med märken/små gropar ovanpå. Den andra hann ju knappt gå nåt så den var det inte fullt lika illa med.

Nej endast 98 oktan.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Är det ställbar tändning på den där skotern precis som det är/var på min Pro X?
Felställd tändning kan ställa till med mycket skit.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Du kan ställa in tändtidpunkten med en ratt..

Du borde ha likadan tändning på din maskin, så ut och kika vad ratten står inställt på :)

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Okej. Kan man justera så mycket på den så att motorn rasar ?

Hur vet man hur den ska vara inställd om man ej har handbok ?

Vet att en polares snopro 440 hade justerbar tändning men han sa att han inte märkte nån skillnad när han vred på den.
Jag tyckte mest det såg oseriöst ut med ett steglöst vred som var lätt att stöta i när man höll på under huven. I synnerlighet om man riskerar haveri om man ställer den fel.

Jag ska kolla upp hur det är på IQ:n.

Ingen som hört nåt om några konstiga tändningsfel på IQ annars ? Eftersom det är först årsmodellen så kanske det fanns några mystiska sjukdomar jag inte känner till.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Du kan ställa in tändtidpunkten med en ratt..

Du borde ha likadan tändning på din maskin, så ut och kika vad ratten står inställt på :)

jaa 05an har den... den ligger på höger sida..ovanför slutburken.den ska vara ställd på A har ja för mig....

sen att den har vart in på bänkning + bestyckning säger inget tyvär...visserligen bänkning men bestyckning en gång är ovesäntligt.... eftersom att polaris har tagit ut (iofs så med alla märken) så mkt från motorn så är den kännslig på bestyckning.vilket gör att de behövs bara att du kör ner från ett berg som är några hundra meter högt så behöver du bestycka om..lr att du kommer från en högre kulle och ner på en myr som oftast är mkt kallare än de är uppe på berget plus att de är lägre ner..då behöver motorn mer soppa i blandningen helt enkelt..

kan lungt rekommendera dial-a-jet.. kör med de på min nu och hade de på 440motorn oxå..riktigt skönt att slippa skruva utan bara öppna å ställa in på varsin ratt för vardera förgasare..

till problemet då..
kolla tändningen så den är ställd rätt...kolla vad du har för topp så du inte har en 110oktan topp.då lär den spika vad du än gör.eller bränna hål i kolvarna..
ett sätt är att du kör och testar maskinen..håll fullt i 20-30sek sen slår du av maskinen i toppvarv och nyper bromsen..öppna stift å kika vad de är för färg...detta är inte optimalt men där ser du ungefär vars du ligger i bestyckning..

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Okej. Kan man justera så mycket på den så att motorn rasar ?

Hur vet man hur den ska vara inställd om man ej har handbok ?

Vet att en polares snopro 440 hade justerbar tändning men han sa att han inte märkte nån skillnad när han vred på den.
Jag tyckte mest det såg oseriöst ut med ett steglöst vred som var lätt att stöta i när man höll på under huven. I synnerlighet om man riskerar haveri om man ställer den fel.

Jag ska kolla upp hur det är på IQ:n.

Ingen som hört nåt om några konstiga tändningsfel på IQ annars ? Eftersom det är först årsmodellen så kanske det fanns några mystiska sjukdomar jag inte känner till.

man märker skillnad beroende på förhållanden....soppa mängder osv...
och nej de är inte oseriös om man är kunnig:) stöta till den så att den ändra sig är ju i princip omöjligt om man nu inte siktar på den med en skruvmejsel för så lätt är den inte att vrida på...

ska inte vara några problem vad jag vet då motorn inte är ny.den sitter ju även i pro XRen ...osv.

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
jaa 05an har den... den ligger på höger sida..ovanför slutburken.den ska vara ställd på A har ja för mig....

sen att den har vart in på bänkning + bestyckning säger inget tyvär...visserligen bänkning men bestyckning en gång är ovesäntligt.... eftersom att polaris har tagit ut (iofs så med alla märken) så mkt från motorn så är den kännslig på bestyckning.vilket gör att de behövs bara att du kör ner från ett berg som är några hundra meter högt så behöver du bestycka om..lr att du kommer från en högre kulle och ner på en myr som oftast är mkt kallare än de är uppe på berget plus att de är lägre ner..då behöver motorn mer soppa i blandningen helt enkelt..

kan lungt rekommendera dial-a-jet.. kör med de på min nu och hade de på 440motorn oxå..riktigt skönt att slippa skruva utan bara öppna å ställa in på varsin ratt för vardera förgasare..

till problemet då..
kolla tändningen så den är ställd rätt...kolla vad du har för topp så du inte har en 110oktan topp.då lär den spika vad du än gör.eller bränna hål i kolvarna..
ett sätt är att du kör och testar maskinen..håll fullt i 20-30sek sen slår du av maskinen i toppvarv och nyper bromsen..öppna stift å kika vad de är för färg...detta är inte optimalt men där ser du ungefär vars du ligger i bestyckning..

Den är ställd på E. Och det är vad den ska vara ställd på enligt boken som följer med 98 oktans toppen.

Och nu var det inte möjligheten att justera tändningen som jag ansåg var oseriös. Jag menade bara på att ratten på den gamla SnoPro:n kändes väldigt trött och det var i stort sett inget motstånd i den så det skulle inte förvåna mig om den vibrerade runt mellan alla möjliga lägen när man körde.
Jag sa aldrig att det var så på IQ:n.

Sen till bestyckning så gjordes det i norduppland. Jag vet inte om du har varit här men det är väldigt platt. Och självklart är också dom få milen som avverkades efter renoveringen också gjorda här nere. Så det har inte med det att göra.

Men vilket läge har ni som har en likadan maskin på tändningen ? Och om vi säger att den ska stå på A. Skulle mitt problem kunna bero på att den står på E, men isf, varför bara på en cylinder ?

Goa

Aktiv medlem
4 feb 2007
96
1
6
Ånge
Om du postar en bra bild på kolvarna så blir det direkt mycket lättare och felsöka om du vill ha hjälp!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Den är ställd på E. Och det är vad den ska vara ställd på enligt boken som följer med 98 oktans toppen.

Och nu var det inte möjligheten att justera tändningen som jag ansåg var oseriös. Jag menade bara på att ratten på den gamla SnoPro:n kändes väldigt trött och det var i stort sett inget motstånd i den så det skulle inte förvåna mig om den vibrerade runt mellan alla möjliga lägen när man körde.
Jag sa aldrig att det var så på IQ:n.

Sen till bestyckning så gjordes det i norduppland. Jag vet inte om du har varit här men det är väldigt platt. Och självklart är också dom få milen som avverkades efter renoveringen också gjorda här nere. Så det har inte med det att göra.

Men vilket läge har ni som har en likadan maskin på tändningen ? Och om vi säger att den ska stå på A. Skulle mitt problem kunna bero på att den står på E, men isf, varför bara på en cylinder ?

jaa att de kan vara platt är en sak..men vet du om du har temperaturskillnad när du kör?
är inte bara höjd som räknas..de är väder och vind oxå..snöar de så går skotern mer fett om du har samma bestyckning som om den skulle gå bra när de är klart väder ute...

om de står så i boken bör de ju vara så..men har som för mig att man skulle köra på A..är inte säker men har bara som för mig de....

varför den just spikar på den cylindern.... de är inte så att du har en tunnare cylinderfotspackning på den cylindern? eller tvärt om... då får du ett kompförhållande som inte stämmer på en cylinder vilket gör att du kanske får för hög komp för just 98okt..detta är dock ganska osannolikt då du garranterat har köpt två likadana packningar:)..

vad kör du med för stift förresten?..

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
jaa att de kan vara platt är en sak..men vet du om du har temperaturskillnad när du kör?
är inte bara höjd som räknas..de är väder och vind oxå..snöar de så går skotern mer fett om du har samma bestyckning som om den skulle gå bra när de är klart väder ute...

om de står så i boken bör de ju vara så..men har som för mig att man skulle köra på A..är inte säker men har bara som för mig de....

varför den just spikar på den cylindern.... de är inte så att du har en tunnare cylinderfotspackning på den cylindern? eller tvärt om... då får du ett kompförhållande som inte stämmer på en cylinder vilket gör att du kanske får för hög komp för just 98okt..detta är dock ganska osannolikt då du garranterat har köpt två likadana packningar:)..

vad kör du med för stift förresten?..

Jojo fast riktigt så funkar det ju inte. Iaf inte på grejerna jag använder. Självklart förstår jag att dom som åker tävling vill att skotern ska gå optimalt hela tiden.
Jag bestyckar hellre så att den går lite fett men att det är safe än tvärtom. Annars skulle det ju betyda att man får ha med sig en hel väska med munstycken ut och byta när man åker ner från fjället, om det börjar snöa, om temperaturen sjunker, om solen ligger på från öster samtidigt som jag står på ett ben och joddlar.. Nejmen du förstår vad jag menar.. Jag har aldrig varit med om att vi haft nåt problem med bestyckningar. Kanske vi har haft tur, kanske är IQ speciellt känslig.

Åker bara i fjällen. Hemma åker jag bara om man ska prova nåt eller inkörning efter tex renovering. Men om bestyckningen klarar att gå i fjällen så klarar den ju att gå här.

Har tyvärr inte någon bild. Skotern står på sommarförvar och jag är i Norge.

Har du nån möjlighet att kolla hur din tändning står inställd ?
Kan det skilja pga att din är en 06:a eller är motor och tändning samma ?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
min var då så pass kännslig på bestyckningen..när ja körde uppför så kunde den börja tveka.då var ja tvungen å strypa på dial a jetten..visst de är ju inte så att man måste ha 10 munstycken för att komma upp 100m:) men i vissa förhållanden så händer de att man får ställa om den..därför ja kör med dial a jetten..kör även nu med de då ja har pipor på 600an...

de som är de..är den bestyckad för fjällen..alltså lite mer optimalt (nu vet ja inte hur pass långt ner ni är jämt emot havet?.) och sen drar ner till låglandet så kommer den gå förjävla snålt för att du har mer lufttryck osv..alltså.ju högre upp du kommer ju mindre munstycken osv...

de som är de att polaris satte bara dom där brytarna på 05an..06 sluta dom med dom.men kan försöka få tag i min polare.han har en 06a men förra ägaren satte dit en ratt:) kan se om han svara så skriver ja direkt...

motorerna ska vara likadana om ja inte minns helt fel..ska även vara likadana från pro XR..kanske pro X oxå?.
tändningen är väl oxå densamma har ja för mig..iaf på 05an och 06an..uppåt vågar ja inte svara på...

men de man kan tänka på är att de finns olika stift. (vissa är varma vissa är kalla) detta gör då att motorn får olika värme av olika stift..
men kör du med champion stiften (kommer inte ihåg nr men alla polarismaskiner ja vet med förgasare kör med dessa) så ska den gå klockrent.liberty motorerna har en tendens att inte tycka om NGK :) vet inte varför men är bara så;S

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Ok. Vore schysst om du hojtade till när du fått tag i polarn din då.

Tanken är väl att det ska bli en 600 av den här med som alla andra men vill ju att grejerna ska funka. Oavsett om man ska sälja grejerna eller använda dom själv.

Men du har byggt om din alltså ? Eller har du köpt ny ?

Hur funkar dial-a-jet och vad kostar den ?

Går den att köra på alla maskiner med förgasare ?

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
jag kan fylla in ;) har en iq 440 -05 som har jag har stoppat in 440 -06 motor i då den gamla rasade på mitten vevlagret, barnsjukdom. ratten står på E och det är som sagt E du skall köra med i sverige.
Den där mätarn ändrar ju när den tänder, E i sverige, annan i USA osv. därav den sitter där.
Anledningen för att ratten togs bort 06 är pga. den var inte nog "miljövänlig" eller hur jag ska förklara.

Är inte så insatt om dial a jet, men det du bestyckar väl på en skruv bara om jag kommer ihåg rätt? köp hellre atacc ist som bestyckar om sig själv efter temp och höjd.

och ja det går på alla förgasare :)

hoppas det löste sig lite grann iaf.

Fridens!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ja jag har byggt om min motor...
:)

de du kan göra för att få den på "std" är att ta ut kabeln från ratten..då övergår den till normalläge.

dial-a-jet funkar så att du drar en slang från flotörhuset till en typ "kran" som har 5 lägen.sen fortsätter de en slang ner till förgasarhalsen (före throtteln)..

då går de igenom soppa dära.motorn suger som från en väg till..

detta justeras med ratten som sitter på "kranen".
dial-a-jetten funkar inte bara som munstycke..du får något bättre gasrespons..och hjälper inte bara när du gasar mkt utan den hjjälper hela vägen...

www.knracing.se säljer kitten..för två förgasare kostar de kring 2000kr med frakt.klart värt varrenda spänn..

sen om du ska bygga om motorn sen så vet ja en som säljer ett par 40mm TM flatside förgasare..PM om du vill ha dom..

liljekvist

Medlem
24 nov 2009
36
0
1
Okej. Blev du nöjd med din efter ombyggnation ?

Kört långt ? Har du haft några speciella problem som du kan tipsa om ?

Kör du med 440 variator, elsystem, pipa ?

Funderar på att handla ett Atacc och prova om det funkar så jag kan åka med den som den är när jag ska upp över nyår.