IQ 440 -05 boggiedämpare som fungerar som en sunkig madrass.

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Hejsan, nu är det så att min boggiedämpare är som en ner sutten sunkig gammal madrass. ställer man sig på skotern så sjunker den ner till botten och stannar där. kliver man av far den upp.

lyfter man upp den i bågen hastigt så låter smäller det "BANG". någon som har några ideer, då jag köpte skotern så var central armen som håller fast bakredämparen av, då tog jag förgivet att det var felet.

Det sjukaste är att när man ställer in den på hårdaste så blir det inte någon skillnad varken på hårdaste eller mjukaste, ingen skillnad alls. Hoppas att någon känner igen sig eller om någon som har några ideer på vad felet kan vara?

snart ger jag upp och flyttar över min boggie motor framvagn och skidor till min madrass för den har då fan längre fjädringsväg än vad skotern har nu.. :beer:

tacksam för svar!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
då ska vi ta de där med boggin:) dämpern har INGEt med att boggin sjunker ihop att göra...du har fjädrar i boggin.alltså du kan plocka ur dina dämpare (bakre dämparn,främre har oftast en fjäder på sig). men iaf och skotern står ändå upp då fjädrarna håller upp den..

har du någon polare som kan rycka upp å ner på skotern.så kan du själv kolla om dämparna jobbar alls?...

du har även ett resstag längst bak... där ställer du hur boggin ska jobba...kan fixa en bild på min boggi inställning till imorn.. den funkar klockrent:)...

men testa som sagt de där med att se hur dämparn jobbar.där ser du direkt om den komprimeras eller inte..

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
alltså den står ju upp, tills jag ställer mig på den, då sjunker den ihop, har kollat det där om att dämparen far ihop idag, det gjorde den så jag har no ideas om vad som är fel? kanske behöver dom bara renoveras ? men om du har tid så får du gärna fixa bild på din så kan man ta en kik, hade varit grymt schysst :)

kajala

Välkänd medlem
30 dec 2008
132
0
6
luleå
Om dämparna funkar som dom skall, så ska du inte kunna trycka ner boggin mer än 5-7cm. hör av dig om du vill!!! jag kan fixa dina dämpare om
det är walker-evans

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
okej, yes. jo kajala, jag kanske hör av mig till dig snart, har ditt nr sen tidigare. så du får kanske vänta dig ett samtal, ska bara kolla lite mera iofs så skulle nog dom behövas att bli renoverade.

MVH