Innkjøring

ranger600

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Norge
Noen som vet hvor langt man bør kjøre inn en ny skoter?? blir sinnsykt å få prøve skoteren i pudder snart....:)
 

Oolio

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Sverige
Det beror på, en del skotertillverkare anger hur många timmar man bör köra, endel hur långt och endel säger att när man kört upp en tank är den inkörd.
 

antic

Välkänd medlem
1 jan 2000
616
0
16
Luleå Sverige
norrland.legonet.org
[Uppdaterat: Senast editerat den 11-Dec-02 kl 11:45 AM (CET)]Motorn ska väl vara inkörd när ett visst antal timmar har gått. Alla lager, rörliga delar, drev och remmar går tungt i början. 200-300 miles rekommenderas man köra med en maskin innan man börjar riktig finkalibrering av transmissionen.

Hörde om en Summit 800 som gick väldigt "trögt" och långsamt, men efter första säsongen blev det en himla skillnad och den började gå rejält fort.
 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Du ska då aldrig vara rädd för att köra in en skoter. I Bombardiers orginalbok stod det att man skulle ha mellan 1/4 - 3/4 gas. Ej fullgas i mer än 10sek. Men nog är det bäst att köra ganska lungt i några mil först.
 
Så här enkelt är det: Jag stoppade i nya kolvar i min. En skoter går inte att köra med lite varv, då går det bara sakta. Den ska upp och ner i varv hela tiden, se därför till att tummen får gå. Håller du jämngas får du en dålig slitbana med mera. Jag hade kört runt 7-10 mil med mina kolvar innan jag tryckte fullt och lät den hållas. Det var frågan om max några sekunder och 130 km/h. Sen släppte man och fortsatte fisa... Så ut och tukta!