Ingen gnista vid kallt? väder -20, mxz 700 -01

Boije

Medlem
1 feb 2007
14
0
1
Östersund
Blev ett väldigt långt inlägg så jag sammarfattar:

Skoter köpt 3 veckor sedan, MXZ 700 -01
Skotern har gått bra och varit lätt startat de gånger vi varit ute innan detta.
Dag 1: Åkte släpvagn i -20-25 grader i 8 mil, ingen gnista, helt omöjligt att få gnista, värmde med kupevärmare på motor, box på elementet. Står i garage med kupevärmare ett par timmar, startar och går utan problem.
Dag 2: Efter en natt i kallgarage med kupevärmare under huven, startar och går utan problem.
Dag 3: Står ute under kapel i minus 20, ingen gnista, värmer upp motorn med kupevärmare och varmluftpistol så hela blocket är varmt (mer än 40 grader, tog väl en sådär en timme) med huven öppen, ingen gnista. Släpar in skrotet i kall garage och stänger huven med kupevärmare och efter 10-20 min finns gnista och skotern går utan problem.
Dag 4: Skotern har stått i kall garage ca -5, startar och går utan problem

Tändspole som spökar??

Fritiof Konkas

Välkänd medlem
21 dec 2009
884
0
16
33
Åre
ja det låter som att det kan var cdi-boxen som inte är riktigt tät. Hade snarligt problem på en polaris, när cdi-boxen blev varm så startade den.

Boije

Medlem
1 feb 2007
14
0
1
Östersund
Tackar för tipsen, CDI-boxen sitter väl i MPEM boxen på dessa maskiner? Plockade lös den vid första försöket och lade den på element i halvtimme, men ska gå lös på den med varmluftpistolen nästa gång.
Ski-doon står en bit bort så jag har inte varit och kikat något på den än.
Kan man misstänka sprickor eller av vilken anledning skulle det kunna krypa in fukt i boxen?

Boije

Medlem
1 feb 2007
14
0
1
Östersund
Kanske det är någon som sitter på ett elschema till maskinen, på min polaris fanns det i instruktionsboken men inte i ski-doon.

Har hittat massa sprängskisser men hade gärna haft ett schema också.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Du har ju en maskin som äter statorer pga åldedom och vibbbar, så risken är svinstor att den är väck och när du värmer tändsystemet blir tråden längre och får kontakt. Uteslut först cdi/mp boxen genom att bara värma den på elementn och ha motorn kall. Och ska du värma motorn så värm bara svänghjulssidan så får du snabbast värme i statorn.

Hutlöst många rotax som knäcker statorer nuförtiden pga att dom är ca 10 år så dom är igentligen inte värdelösa.