Ingen gnista. Summit 600 - 01

Per-a

Rookie sledder
28 mar 2018
7
0
0
Tjena! Har ett jävla jobbigt problem: ingen gnista.

Jag har bytt ut tändstift, tändhattar, tändkablar och tändspole. Fortfarande ingen gnista.

Ang "dödmansgrepp" det enda som är inkopplat i kontaktstycket är dödmansgreppet (se bild). Kan jag bara dra ur det stora kontaktstycket och dödmansgreppet ska vara urkopplat? (testat utan resultat. Vill bara veta)

Ang nödstoppen. Jag klöpp kablarna på lämpligt ställe. Ska dessa 2 kablar lindas ihop eller ligga ifrån?

La även ett getöga på voltregulatorn. Ohm mätte gul/gul = 00.0
Vit-svart/svart = 00.0. Mellan gul och svart hände ingeting, alltså = 1.

Väldigt tacksam ifall någon har lite idéer. Jag är ganska ny inom skoter meket!

Edit: jag har lyckats fått någon liten sporadisk gnista typ 2ggr av 100.. Varför vet jag ej

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Ta bort dragstarten och leta dig in till pulsgivana som sitter i kåpan vända mot svänghjulet de är magnetspolar en för backen och andra för tändpulser. Om piggen som är magnetisk är full av skit kan gnistan utebli. Du kan även ohm mäta den mellan de två kablar som kommer ut från den, de bör vara runt 200-300ohm.

Statorn är ett vanligt fel på den modellen när de blivit några år de vibrerar sönder i lindningar, jag har lindat om många statorer till 600/800an. Jag är inte säker på ohm värdena eller färg på kabel du ska ohm mäta för de är för många år sedan jag höll på men om jag mins rätt skulle man mäta på svartröd kabel till vit??
Har för mig värdet ska ligga på runt 15 ohm ber på hur varm statorn är. Du kan även kolla hur många volt den svartröda kabeln ger ut när du drar, den ska ge ut en hel del volt men även där sviktar minnet men grov gissning 16-35 volt ber på hur snabbt du drar. Vid voltmätning mäter du från svartröd till jord har jag för mig?
De kommer nog fler mer säkra svar annars kan du goggla på engelska de är samma statorvärde på alla 01-04 600 och 800 maskiner
Ang dödmansgreppet så prova bygla kablarna de är endera öppen eller stängd krets när den ska gå.

Last edited:

Per-a

Rookie sledder
28 mar 2018
7
0
0
Tack för svaret. Jag letade mig fram till vad jag tror är pulsgivaren(hittade bara en?) som du skrev. Bilden nedan visar.
Mätte på de 2 kablarna vilket gav 0.16 på 20k?

Inte nå skit på den heller vad jag såg.

Gällande dömansgreppet så sitter ju där 3 kablar.. Vilka är det jag ska bygla? Jag har testat bygla alla utan resultat men vill veta säkert. :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Tack för svaret. Jag letade mig fram till vad jag tror är pulsgivaren(hittade bara en?) som du skrev. Bilden nedan visar.
Mätte på de 2 kablarna vilket gav 0.16 på 20k?

Inte nå skit på den heller vad jag såg.

Gällande dömansgreppet så sitter ju där 3 kablar.. Vilka är det jag ska bygla? Jag har testat bygla alla utan resultat men vill veta säkert. :)

Skidoo kör öppet system så du ska inte behöva bygla något, men däremot är det osäkert om man får någon gnista med ett o-fungerande DESS system?

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
245
49
28
Du ska mäta mellan röd & svart/röd och där ska du har 15-30v Triggerspolen ska ha 190-300 ohm

Per-a

Rookie sledder
28 mar 2018
7
0
0
Mätte på tiggerspolen och fick 167 ohm där!

Hittar även en kabel med en kontakt som låg under motorn med en lila och en gul/svart kabel, den satt alltså inte i någon annan kontakt eller dylikt.. Vad kan detta vara? Haha, jag bryter ihop på lösa kablar!

Försökte även ta mig in till statorn men skruvarna satt så in i... Måste ha en längre nyckel!

Sen gällande dödaren.. Om jag tvinnar ihop de 2 kablarna är den i "döda" läge då eller inte?

Tack för visat intresse :)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
167 ohm kan funka om de va kallt när du mätte, hur kallt va det?
Prova blåsa in tryckluft mot triggerspolen om du kommer åt,,de kan räcka för att få bort fett och dyligt på magneten.
Mät statorn innan du skruvar mer för de lär nog vara den som är boven. Dra runt motorn och kolla volten i svartröd mot svarta kabeln, jag tror även att du kan mäta ohm där.

Per-a

Rookie sledder
28 mar 2018
7
0
0
Det var cirka-3 när jag mätte!

Ska blåsa på lite i morgon och testa.

Lite osäker gällande mätning av statorn.. ska jag mäta på kablarna uppe vid cdi-boxen eller ska jag riva mig fram ända till statorn och mäta där? tack.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Det var cirka-3 när jag mätte!

Ska blåsa på lite i morgon och testa.

Lite osäker gällande mätning av statorn.. ska jag mäta på kablarna uppe vid cdi-boxen eller ska jag riva mig fram ända till statorn och mäta där? tack.
Ok då är nog pulsgivaren ok för kyla sänker värdet rätt mycket. Mät statorn i första kopplingsplint ut från blocket/statorn ....

Per-a

Rookie sledder
28 mar 2018
7
0
0
Okej, jag TROR det går direkt upp till CDI-BOXEN.. men återkommer i morgon med resultat! :)

Per-a

Rookie sledder
28 mar 2018
7
0
0
Okej.. Så här mätte jag:

Röd-svart/röd : 09.3 ohm i läget "200"
0.01 i läget "20k"

Gul-gul: 00.5 i läge "200"
0.00 i läge "20k"

Antar att statorn inte är ok?

edit:
Utgick ifrån att dessa värden skall motsvara en fungerande stator:
Wire to wire resistance :
Alternator : Yellow to Yellow = 0.4 ohms+/-20% Source : Red to Black/Red = 18 ohms+/-20%

källa: https://www.rmstator.com/en_ww/products/stator-for-ski-doo-formula-grand-touring-mx-z-skandic-summit-500-cc-600-cc-700-cc-800-cc-carb-l-c-1999-2007-rm01008

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Ja då är statorn väck. Köp ny eller linda om den hos Timrå elbyggnad.
De gula ledningarna har bara med ström till lysen och göra och de såg ju bra ut de går aldrig sönder.

Drago

Semi PRO sledder
13 feb 2018
245
49
28
Mät volt i den trekantiga kontakten vid mpem boxen.
Bifogar lite mätuppgifter.

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
Om du vill vara mer säker på att statorn är väck mät volten när du drar i dragstarten. Som du ser på tidigare bild så mäter du på samma kablar som du ohmmäter dvs rödsvart till röd. 11-30 volt bör du se om den är ok.

Per-a

Rookie sledder
28 mar 2018
7
0
0
Jag lyckades få tag på en stator för 300:-!! Nöp den på engång och åkte hem o bytte. Andra rycket och den gick som en klocka! :nuts:

Helgen räddad! Tack så mycket för hjälpen iaf! :ciao: