Indy 500 efi. bra skoter?

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Hej!
Jag funderar på att byta skoter till en indy 500 efi eller sp -92 eller 93.
Är det bra skotrar? Skriva gärna possitiva och negativa saker.
Kör exciter nu. tror ni jag byter upp mig?
MVH Patrik

Om någon på forumet har någon till salu får ni gärna pma.
 

EFI93

Välkänd medlem
1 jan 2000
506
0
16
Rundvik
hem2.passagen.se
Passerade 2000 mil med min -93a EFI nu i helgen.En kanonskoter har orginalkolvar och orginallager. Bara mindre reparationer. Ganska seg i starten
men gör 155 mätarkilometer. Drar 2 liter milen. Jag kör på 98 oktan och mobil 1
helsyntetolja. Och tänker försöka några 100 mil till.
 

leijon_

Välkänd medlem
2 jan 2007
270
0
16
32
Östersund
När jag köpte min Indy 500 -92 stog de å vägde mellan den och en Excitern.
Jag tog Indyn för att de va nya dämpare osv på den.
Men både Excitern och indyn har väl runt 70-80 hästar och drar väl ungefär lika mycket soppa och väger ungefär lika mycket.
Jag har haft ganska mycket rackel med min 500, variatorn har lossnat, stag till framvagnen har gått av och den var helt felbestyckad.
Men dessa fel beror nog på att min är ett dåligt exemplar, inte att den här modellen är dålig.
Indyn har nog i allmänhet bättre fjädring skulle jag tro och enligt mig är den snyggare.

Hoppas det hjälpte...

Mvh// Leijon
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Har själv haft en 500 EFI -93a en gång i tiden, i familjen hade vi 500 SKS EFI -92 och nu har jag en 650 RXL (EFI) -92 och har hittils inte haft några fel på insprutningen på någon, dock så har båda de senare maskinerna haft en tendens att ladda ur batteriet om man lämnar dem ståendes "för länge"...det problemet har jag på nuvarande 650 enkelt löst med att flytta fram batteriboxen längst fram till vänster i baljan och satt en "snabbkontakt" på plus och jordkabel, så jag tar helt sonika med mig batteriet in när jag kört färdigt. Tar inte längre tid än att kontrollera oljenivån och man vet att batteriet alltid är laddat och fräscht, behöver inte riskera bottenfrysning =)
I övrigt tycker jag 500an var en fin och smidig maskin, perfekt när man var i skolåldern och hade sämre med pengar, den var väldigt försiktig på bränslet!
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
tycker det verkar låta rätt bra det hära. Skulle nog vara rätt skönt med efi också :D
Seg i starten borde vell ett variatorkitt eller neddrevning ordna? Båda kanske är bäst.
Man kör endå inte 155 så ofta tycker jag.
Vad brukar bli fel på efi:n? går det ordna eller brukar man byta till förgasare direkt?
2 liter milen låter inte helt fel.
 
15 jan 2008
42
0
1
Ske-å
Jag skaffade en 500 efi sp -92 i somras gick kanon då och när första snön kom i vinter så la efi boxen ner, kostar en förmögenhet om du ska laga den så nu har jag bytt till gasare.
Men när efin väl funkar är det en riktigt fin skoter lite slö i början som sagt men inte så farligt.. Otroligt lättstartad var den men som kehini nämnde så se till att alltid ha ett fungerande batteri när du kör med en EFI, annars beter den sig väldigt skumt.
 

ski_d00

Välkänd medlem
21 mar 2006
665
1
18
Västerbotten
Tror ni jag blir nöjd från att byta från en exciter 2a till en indy 500 efi 93a?
Går dom ungefär lika bra?
Är dom roligare eller vad tycker ni som kört indy 500.?
MVH Patrik
 

öhlman

Välkänd medlem
2 nov 2005
284
0
16
LLA
Du skulle nog ställt frågan i någon av dom ej märkesbundna avdelningarna på forumet...
Personligen skulle skulle jag nog inte gjort det bytet
enda nackdelen jag tycker med excitern är termos dämparna... Annars är det ju en lätt hanterlig maskin som går ok i lössnön..
äldre polaris känns enligt mig som en betongsugga i lössnön..

nu blir det väl lynch stämning men man är ju en gambler :p
 

RMK700Woopie

Välkänd medlem
1 jan 2000
732
0
16
38
Kiruna, Käymäjärvi
min 500 efi hade ett märkligt fel.. den stannade då och då vilket var sjukt irriterande.. nå man fick ju spana på naturen men att stå still i ca 5 min varje gång innan den gick igång igen var ju ingen höjdare.. MONTERA BORT efin om man vill ha en driftsäkrare skoter :)

btw, en gammal polaris kan du modda upp rätt lätt till edge stuk. det kan du inte göra med din exciter ;D
 
J

Jas Gas

har haft en 500 efi -93 grymt lättstartad 2drag sen var den igång spelade ingen roll hur kalt det var,men på vår kanten då det blev +grader blev den mer svår startad.