Indy 500 -91 misständer vid varm?

Pedahl

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Falun Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 02-Mar-04 kl 09:15 PM (CET)]2004-03-02
Tackar för alla svar!
Packboxarna bytta. Den på variatorsidan var helt slut=glappade på axeln!
Nu går den som ett skott igen......


Tips? Min Polaris har börjat krångla (ca 1000 mil). Efter ca 20 min körning så börjar den misstända och gå dåligt. Sämre och sämre tills den lägger av. Har bytt stift. Lättstartat vid kall och startar ganska lätt även sedan den lagt av, men går kasst eller knappt alls, poffar och smäller. Om den får stå och kallna funkar den super ett tag, sedan kommer problemen. Verkar komma snabbare om man kör hårt. Tog mig riktigt långt vid lugn körning. Stiften blir blöta, soppa får den, gnista blir det. Kan den vara CDI'n......?
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
RE: Indy 500 -91 misständer vid var

Hade liknande symptom på min -83as Indy Trail 440. Där var det vevaxelpackboxarna. Trots att det nästan inte syntes nåt läckage alls så slutade den skjuta och jävlas med nya packboxar.
 

Pedahl

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Falun Sverige
RE: Indy 500 -91 misständer vid var

Hmmm, låter jobbigt. Kom problemen enbart när den var riktigt varm? När den är kall går den klockrent som ett skott. Vid varm så kommer jag knappt någon meter när det är som värst.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Indy 500 -91 misständer vid var

Om du misstänker CDI:n så prova att värma och kyla den (hårtork respektive snö/kylspray) och se om det går att provocera fram eller få bort felet.

Kolla också att det inte är glapp eller oxid i några kontaktdon som har med tändsystemet att göra (tändplatta - CDI - tändspole).

Tändspolen kan också vara misstänkt. Ohmmät sekundärlindningen (mellan bägge tändhattarna) och kolla att du får ett stabilt värde mellan 5 och 20 kohm. Det får inte ändra sig om du knackar på tändspolen eller drar och vrider på tändkablarna.

 

Pedahl

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Falun Sverige
RE: Indy 500 -91 misständer vid var

Tackar för svar. Provade att värma resp kyla CDI'n. Ingen skillnad. Efter ca 20 min kom problemen igen. Kylvattnet ca 40-50 C. Bytte stift B9ES och då kvicknade den till ett tag för att sedan börja krångla igen. "Dör" vid gaspådrag och varvar ej mer än 6000 rpm. 16,8 kohm mellan tändhattarna. Den som sitter på heter EC50 PL:10. Polaren har en 440 XCR. Ska det funka att prova med den EC50 PL:20 som hans heter (den hade 15,2 kohm)?
 

Pedahl

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
Falun Sverige
RE: Indy 500 -91 misständer vid var

Har testat vidare och din teori verkar stämma egon!
Hade ingen startgas att spraya med, men när jag duschade med Biltema Multispray på axeln mellan variatorn och blocket så sjönk tomgången så kraftigt att skotern nästan la av. Nu blir det in i garaget och skruva.....
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
RE: Indy 500 -91 misständer vid var

Ok... Jag upptäckte mitt fel när jag lyfte på cylindrarna och passade på att ge ramlagren ett par pump tvåtaktsolja. Då tätade packboxarna och motorn gick! Visserligen inte särskilt många meter men ändå =)
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
RE: Indy 500 -91 misständer vid var

hade det problemet på min 3800 det var tändspolen den började gå dåligt efter 20/30 min körning.... när dom är dåliga tål dom inte belastningen som värmen ger...