Imma på glasögonen

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Hej!
Har problem med att brillorna immar när man börjar bli lite varm i kroppen när man kör, vilket är mkt störande för man ser ju inte ett sk*t.:mmph:

kör med ullfroté-luva, kan det vara den som drar in fukt i glasögonen?

Någon som har någe tips på en bra lösning:hmmmm:

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Diskmedel funkade inge vidare för mig e immade redan efter ca 5 km

Konstigt nog så immar dom bara på väster sida:hmmmm: och det har dom alltid gjort

Hundbert

Välkänd medlem
19 okt 2009
160
0
6
Luleå
Fattiglappar. Finns ju imspray att köpa på någon sportaffär. Många som använde det när jag spelade hockey förut. Borde väl funka bättre än nåt svammel som diskmedel.

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Ofta när man köper nåt sånt brukar det bara vara diskmedel i t ex. När farsgubben köpte nån liten flaska på 250ml med rengöringsmedel för motorn för 250kr konstaterade han att det bara var hydralolja i den :hello:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Är det utvändig eller invändig imma? Jag insåg för ett tag sen att mina improblem mest beror på att luft fRån munnen stiger och fastnar på utsidan av glaset.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Är det utvändig eller invändig imma? Jag insåg för ett tag sen att mina improblem mest beror på att luft fRån munnen stiger och fastnar på utsidan av glaset.
Beror nog lite på vad har på sig i övrigt runt ansiktet, jsg hsr upplevt imma båda på in och utsidan. Men det jobbigaste är ju när man har "vinterlinser" då de i regel är dubbellinser. Där immar det ofta igen mellan lagren vilket kan vara småsvårt att behandla...

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
När jag var och åkte skidor förra helgen så drog jag en såndär buff över ansiktet och in under glasögonen, fanns inte en skymt av imma där.
När jag sen använde samma glasögon på en kortare skotertur så immade dom igen så fort jag stog still, körde då helt utan skydd för ansiktet.

Fattar inte hur det kan vara så.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Beror nog lite på vad har på sig i övrigt runt ansiktet, jsg hsr upplevt imma båda på in och utsidan. Men det jobbigaste är ju när man har "vinterlinser" då de i regel är dubbellinser. Där immar det ofta igen mellan lagren vilket kan vara småsvårt att behandla...
Immar det mellan glasen är det dags för nya glas. De ska vara helt täta från fabrik och inte gå att påverka av användaren.

sven-fala

Välkänd medlem
10 nov 2009
536
1
16
Färila
Jag har invändig imma som fryser till frost, själv så tror jag det beror på min ull-frotéluva som leder in utandningsluften till glasögonen så nu har jag köpt en neoprenluva som jag ska prova och se om det blir bättre

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Immar det mellan glasen är det dags för nya glas. De ska vara helt täta från fabrik och inte gå att påverka av användaren.
Som du säger att det måste vara pga en sliten lins. Vet att jag fått imma på insidan av glasen tidigare men jag såg nu att den linsen jag bytte senast var mer sliten än det såg ut när jag bytte... Ja den såg inte direkt sliten alls när jag bytte utan jag har sparat den eftersom jag egentligen enbart bytte för annan linsfärg, men nu när den legat ett tag har limmet släppt tydligt i båda hörnen så antagligen fanns en glipa redan när de satt i glasögonen...

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
När jag körde i kylan i julas så fick jag imma på insidan som frös till is direkt på ett par rätt nya dragon brillor med sprillans ny lins.
Jag upptäckte senare att felet var att dom inte satt helt tätt mot huden. Min balaclava hade kommit emellan på nåt sätt så jag rättade till det och sen funkade det utan problem.