Igenstockat Luftintag Summit XP

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
Har en summit XP -08 som jag har problem med att det stockar igen med snö på luftintaget när man kör mycke puder.

När det har stockat igen med snö så storknar skotern när man gasar, så de är bara stanna och ta bort snön..

Har sett att -09 och -10 summit har en annan variant av filter, gör det skillnad ?

Såg även på doo-talk att nån hade satt dit nån slags plastskydd över så att inte snön skulle komma på filtret.. nån som har liknande ?

Har ni andra summit åkare samma problem som mig eller har ni löst det på nåt vettigt sätt ?

//Roffa

R

RevMan

samma som jag skrev på andra forumet.

Nya filtret fungerar mycket bättre men man måste vara nogrann när man sätter dit det så det inte kan komma snö på sidan. Har sett några som har dragit buntband på insidan så filtret inte kan ramla in.

På RS maskinerna så sitter det ett extra luftintag bakom rutan ovanför mätaren. Går att montera på din maskin också om du känner för det.

Roffa

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
16
Luleå Sverige
samma som jag skrev på andra forumet.

Nya filtret fungerar mycket bättre men man måste vara nogrann när man sätter dit det så det inte kan komma snö på sidan. Har sett några som har dragit buntband på insidan så filtret inte kan ramla in.

På RS maskinerna så sitter det ett extra luftintag bakom rutan ovanför mätaren. Går att montera på din maskin också om du känner för det.
Köpte det sk "nyare filtret" som sitter på nya summitarna.

Var 2 delar ett grövre filter + ett tunnare som man drog över det grövre.

Ingen superpassform i nederkant så jag satte fast det med lite smältlim så det inte ska kunna komma in snö eller att själva filtret sugs in.

Gjorde stor skillnad på lössnöåkningen så det rekommenderas om ni har samma problem som mig på -08 summit.

//Roger