Hur ska de bli nått vettigt av min 2003 F5 med 144" matta och 51mm kammar?

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Har en 2003 F5a som gått runt 450mil.
i vinter så havererade främre boggiedämparen just innan påsken, så jag sökte som en tok på blocket efter en ny dämpare men de slutade med att jag köpte en F7 EXT boggi och den mattan och monterade dit kvällen innan jag drog upp till fjällen.

hur som helst så blev skotern sjukt tråkigt, tidigare har den velat upp på rullen med lite våld men med längre boggi och den värdelösa 32mm mattan så finns de inte en chans.
hur som helst så köpte jag mig en 365x38x5.1 matta från en rmk som jag nu ska kapa och smälla dit.

sitter ju 10T drivhjul så måste ju gå ner i storlek samt tänkte köpa nonslip.
ska jag köpa 9T eller 8T? 8T måste ju ge en bra nerdrevning va?

Har inte haft tid att förlänga tunneln, utan de tar i i orginalkylaren. finns de nån kylare man kan smälla dit som inte är nerböjd så slipper jag förlänga? hur har ni andra gjort?

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
det går.

men vet inte vad man måste göra. k-len gjorde något liknande på en f7a för nått år sen.
tror det finns en tråd om den på ett annat forum

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
inte är det nån som kan hitta åt den tråden?
ska vad jag förstått gå med 9t eller mindre drivhjul.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
tack för PMet.
Vad säger ni, ska jag gå på 8 eller 9 kuggar?
8 kuggar ger ju mer neddrevning, men å andra sidan en mindre radie vilket går tyngre.
9 kuggar ger ju en större radie, men mattan kan inte vara lika slapp utan att den tar i tunneln.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Hur löser du problemet med mattan då? Är ju det mest intressanta med tanke på att folk pressar in 44or som precis ryms.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Hur löser du problemet med mattan då? Är ju det mest intressanta med tanke på att folk pressar in 44or som precis ryms.
om man sätter dit en kugg mindre drivhjul så får man 1 cm extra space där.
sänker man boggien 1 cm så har du en cm där.

då får du in en cm mer än vad som är max.så en 54mm matta har lika mycket frigång som en 44 på original
det är en metod.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Jag hade tänkt lösa det genom att gå ner från 10T drivhjul till 8T, och flytta ner boggien ifall de ändå inte är nog med plats.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag personligen avskyr nödlösningar med små drivhjul , små drivhjul ökar ökar attackvinkeln vilket drastiskt försämrar lössnöflytet , att sen skotta sig fram med en sån liten motor känns heller speciellt roligt , nää jag skulle kapa ner kammarna till 35-40 mm och behållt den fina attackvinkeln (10 kugggar rappar heller inte ) och dessutom fått en stabillare mera lättdriven matta som inte tappar kammarna ...

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Kanske skulle jag ha kapat ner mattan till 40mm, men ja var småsugen på att smälla dit den med 51mm kammar kvar.
den förändrade attackvinkeln kommer väl gör att skotern flyter sämre utan hellre vill ställa sig upp i snön? är än ett tag kvar till ombyggnationerna börjar så få höra vad ni säger.
ifall 500an inte är tillräcklig så blir de antingen att porta den lite till eller montera en f7 motor.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
jag har en snopro 04 med 50 mm kammar och dom ryms med 9 kuggs drivhjul , så det borde rymmas på din ochså , jag kommer dock att kapa ner ner den ändå , en brant vinkel gör att den gräver fast sig lättare inte att den reser sig , EXT boogien är dålig om man gillar res min F8 EXT reser sig inte ett dugg med dubb och utan koppling , den korta bogien är betydigt bättre i det avseendet , att porta en 500 för kanske 5 hk till i bästa fall känns inte vettigt , att byta motor är mer jobb än man tror , hela elsystemet med bränslepump måste tex bytas ....

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Hm, är som som skoj att kunna komma på rullen ibland :( får se hur de går, ska då prova i alla fall. kan ju alltid sätta tillbaka min 325a om ja skulle ångra mig :) motorbytet är inget jag gruvar mig för, har gjort bra mkt värre saker än så.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
var de med 32mm matta eller 50mm som din F8 EXT betedde sig så? med orginal EXTmattan, 32mm, så slirade min bara också. täntke att med 40-50mm kammar borde de betta i stället. så mkt längre är den ju inte, borde inte påverka skidreset direkt, skiljer ju bara typ 15cm på längden.
min med 325boggin reste en del, men slirade mest, hade man haft en 44as matta tror jag den gått på rullen titt som tätt.

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de var med dubbad 32:a , det som känns vara den stora skillnaden är hur boggie geometrin är , det jag menade med "mera jobb" var inte att du inte klarade av det utan att det är vettigare/billigare att köpa en 700 på en gång :)

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Okey, har pratat med en polare som kör en 365 snopro, me f8motor, lät lovande från hans sida, jag får se hur de blir helt enkelt :)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Om du har ett orginal kort boggie och ett EXT boggie så rekomenderar jag att du flyttar över EXT skenorna till orginalboggiet. MEN, axlar och dylikt skall vara på precis samma avstånd på EXT skenorna som dom sitter på orginal korta skenor. (närmare ihop varanda).

Så hade jag det på min F7 som jag förlände till 151". Och angående kylaren, så rekomenderar jag ett par dropbraktes och att du vänder på kylaren.

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Jag har flyttat över dämparna och fjädrarna samt de bakre vändhjulen till extboggien, då ja ville ha mina styva fina dämpare och bara 2 vändhjul bak, inte fyra.
mer än så ska väl inte behövas flyttas över?
körde du med EXT skenor och tillbakaflyttad boggie för 151"? sett att vissa gör så, för mig blir det 144" och kanske tillbakaflyttad nån cm för att få bra mattspänning med 8 tänder no slip, vet inte hur slapp matta man kan köra med, har max spänt nu och mattan är småslapp.

Blir en helt ny kylare för mig, köpt en platt lång jäkel från nån skidoo, blir att kapa och svetsa nya anslutningar på den.
vända kylaren? hur dumt blir inte det? dels spretar de ju upp en bit rakt upp samt att flänsarna kommer ju på utsidan och inte på insidan.
har du nån bild på din förlängda?

så här ser de ut för tillfället

blir tunnelförlängning vilken dag som helst

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
k-len menar att du skulle flytta över EXT skenorna till korta boogien , så du har samma bogie geometri som på den korta , den skiljer sig markant som jag sagt och bilden visar .....
jag ska pröva min snopro 365 boogi till vintern på ext:n ....
vid 1:1 , 8000 varv och 10 kugg så går de 147 km/h
och med 8 så blir det 117 km/h