Hur mkt ska den vara öppen?

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
tjo!

Ngn som har en aning om hur många varv skruven ska vara öppen på gasarna på en XLT sp 95a?
ngn kanske har svar på varför den blöddrar och dör? ps går segt upp i varv sen poof svärdör den bara!!!
Vad kan felet vara?:worried: har renoverat motorn förra året med kolvar å packningar... sen bytt tändspolar på det med. men nu vill den inte vara på min sida mer så vet inte vad jag ska ska göra! Har försökt kolla va felet kan vara men har inte lyckats hitta det!?

Mvh Emil

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag brukar börja på 1,5varv och sen justera tills det blir bra. Har du kollat så den inte tar tjuvluft eller att den blåser tillbaka i gasarna?

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
vart kan de tänka sig att det drar tjuvluft? kanske på ngt ställe när man haft isär motorn? har bytt bränsleslangar men det ska väll inte ha ngt med tjuvluften att göra?!

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Ta startgas och spraya vid cylinderfot, insugsgummin och vevaxel. Ändras gången i motorn så tjyvar den. Har du ändrat något i förgasarna?

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
De enda jag gjort med förgasarna är att jag har rengjort alla 3 inget annat... får la ta och tella med lite startigaasi :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
8
18
Märsta
Enligt min servicehandbok så borde du ha följande uppsättning.
Förgasare -VM34SS
Main jet -210
Pilot jet -35
Luftskruven - 1 varv
sen vad cut away -2,0 innebär vet jag faktiskt inte.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Förgasare -VM34SS
Main jet -210
Pilot jet -35
Luftskruven - 1 varv
Cutaway 2,0 avser vinkeln som trotteln är skuren till på undersidan, ner mot nålröret, typ. Ingenting man behöver grotta ner sig i. Den är vad det är, om man säger som så...

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
Förgasare -VM34SS
Main jet -210
Pilot jet -35
Luftskruven - 1 varv

okay, förresten, vart kan man få tag i en sån dära servicehandbok till XLTsp 95? :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
8
18
Märsta
Jag letade hur länge som helst utan att hitta någon, men till slut hittade jag en amerikansk sida som hade servicehandboken för Polaris 96-98.
Men nästan allt är lika mellan 95:ans XLT SP och 96:ans XLT.

Ska leta rätt på länken om du vill.
Den är på drygt 50 mb och innehåller över 800 sidor.

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
Jag letade hur länge som helst utan att hitta någon, men till slut hittade jag en amerikansk sida som hade servicehandboken för Polaris 96-98.
Men nästan allt är lika mellan 95:ans XLT SP och 96:ans XLT.

Ska leta rätt på länken om du vill.
Den är på drygt 50 mb och innehåller över 800 sidor.
Ja det hade vart super om du hittar och skickar länken :) skulle vara mkt tacksam!

Empafoshoo

Välkänd medlem
15 feb 2010
116
0
6
Kiruna
tackar för länken! ska ta och testa öppna den sen när det finns tid och läsa lite english! Men just nu undrar jag på hur mkt ska "trottelskruvstoppen" vara utskruvad?

Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Om du menar skruven som går in i förgasaren på sidan av trottelfoten, som trotteln bottnar mot, så är det Tomgångsskruven. Dra in den så att den lyfter trotteln ca 2-3mm från botten, sen får du finjustera då du startar upp skotern.