Hur man ska borra smörjkanalerna?

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Hur ska man gå ti väga när man ska borra smörjkanalerna i blocket på rotax? Vet ju hur man ska göra å så men kan nån berätta o detaljer hur man ska göra, hur stor borr man ska ha, exakt var hålet ska vara etc?

Mvh!

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Är en sak där jag tycker dom gör ricktigt fel och det är att han borrar smörj hållet mellan lagrena och inte utanför yttre lagret. Så är det borrat på äldre motorerna från fabrik.

Här ska kanalen komma ut

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Tackar! Men varför borrar man bara två hål längst ut? Varför borrar man int två till i mitten? (HOppas ni fattar)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
När jag borrar så låter jag kanalerna mynna ut utanför yttre lagret på både pto och mag sidan.
På äldre block finns färdiga fördjupningar som möjliggör att oljan kan rinna fram utanför yttre lagret, finns inte dessa fördjupningar får man slipa fram dem.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
En intressant tanke som slagit mig på sistone är hur det skulle funka om man (på en HO/R motor som har de 4 yttre lagerna fettsmorda) låter original ramlager sitta kvar, dvs lagerna kommer därmed ha tätningar in mot vevhuset. Efter att ha tvättat lagerna rena från fett och borrat oljekanaler så borde resultatet bli att lagerna ligger i ett ständigt bränsle/oljebad (olja kan rinna ner genom kanalen men inte ut i vevhuset). Detta borde ju funka minst lika bra (om inte bättre) än när lagerna är öppna in mot vevhuset?

Jag vet att tex Zundapp hade vevhusen konstruerade på detta sätt, ramlagerna var tätade mot vevhuset och oljekanaler ner till lagerna.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Jag tänkt att jag fettar in lagrena igen men även borrar kanalerna, men hur ska man få fettet i lagrena? Ska man bara kleta dit eller hur ska man göra? Man vill ju ha maxat fett så mycke de bara går? Hur gör man?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Fetta OCH borra kanaler?
Det låter som en mycket dum kombination. När du fettar så vill du ha ett tillslutet utrymme som får fettet att stanna kvar så länge som möjligt, dvs inga kanaler.

Skidoo600

Välkänd medlem
17 jan 2012
989
1
18
åland
Frågan e. Vad e bäst att köra med fettade lager eller kanaler? Kör man me kanaler behöver man int ta upp o fetta men håller de verkligen?

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Att borra oljekanaler eller inte, det är som sagt frågan.
Ämnet har debatterats flitigt på amerikanska forum och som vanligt finns det folk som förespråkar både att köra med fett och de som tycker att man ska ha olja.
Här i Sverige verkar dock de flesta vara eniga om att oljesmörjning är driftsäkrare.

De flesta tvåtaktare har i alla tider (så även Rotax) använt 2-t oljan för att smörja ramlagerna (precis som den smörjer alla övriga delar i motorn) utan problem.
Runt 2000 började Rotax att fetta de yttre ramlagerna istället, jag är inte säker på varför. Vissa påstår att det var för att förbättra hållbarheten, andra menar att det var för att klara hårdare avgaskrav.

Fakta är däremot att många vevaxlar skär pga att fettet letar sig ut. Fakta är också att de inre ramlagerna klarar sig bra med endast 2-t olja som smörjmedel.

Personligen tycker jag att det känns mer tillförlitligt att borra oljekanaler, gärna i kombination med att blanda i lite extra olja i bränslet.
På detta forum finns många som under flera år byggt om till oljesmörjning och jag har än så länge inte läst om några havererade ramlager på maskiner som fått denna ombyggnad.

Men när man plockar 150hk ur en 800cc tvåtaktare finns det aldrig några garantier för lång och problemfri drift.
Läs på och bilda dig en egen uppfattning är mitt tips.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Undrar hur det skulle bli på en e-tec då det inte finns någon bensin där ner. Om det behövs bensin för att transportera runt oljan eller om dom får sjukt bra smörjning pga ej utspädd olja?

Nu finns det inget gods i 800 e-tec blocket på sidan där kanalen ska gå så det är inte möjligt att borra dom men allt går ju att lösa bara man vill=)

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har just noterat samma sak på min 800R (samma block som e-Tec?)som jag rev ikväll, det går inte att borra oljekanaler som mynnar utanför yttre ramlagerna, det blir att bearbeta blocket en del extra för att det ska vara möjligt. Jag har inte bestämt mig för om jag ska göra det eller om jag byter tätningar och smackar ihop den med nytt fett.

Nicross

Välkänd medlem
18 feb 2013
120
0
16
Örnsköldsvik
Om jag var du så skulle jag byta tätningar, lager o fylla fett om du har 800r.
Har diskuterat detta ämne med en del olika killar som renoverar vevaxlar och block i detta land, och svaren skiljer sig, vissa förespråkar att borra egna oljekanaler, men vissa tycker att det gör varken till eller från.
Gjorde detta ingrepp på min gamla 800HO med gott resultat, men då ska man ha i åtanke att jag gjorde detta ingrepp efter ett haveri, körde sedan kanske 2-300 mil innan jag sålde iväg den, och på dessa få mil hinner knappast lagren haverera än vilken smörjning man har, och jag tror lite att så är nog fallet för mångar som förespråkar oljekanaler, de hinner inte köra 700-1000 mil för att verkligen bevisa att ingreppet har gjort skillnad.
Om nu brp har denna lösning för att kunna dra ner på oljeförbrukningen och på så sätt få bättre avgaskrav så är det nog fördelaktigt att blanda någon % extra olja i bränslet för att försäkra en bra smörjning, samt att ha bra uppsamlings "ränna" i blocket som leder oljan som rinner ner ifrån spolkanalerna till kanalen när motorn stängs av.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
För att fylla på fett på både mag och pto sidan är det lättast att dela vevhuset. Teoretiskt så går det säkert att fylla på andra sätt, men enda sättet om man samtidigt vill inspektera alla lager är att dela vevhuset.

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Som det står i den andra tråden om dessa vevlager. Är tätningarna hela finns fettet kvar. Är dom trasiga/lösa kommer fettet du fyller på att försvinna.

Vet inte hur det är på dom äldre men till 800 e-tec kom det nya tätningar 2012 som "ska" hålla. Pratade med min ÅF å efter det vet inte han av någon som rasat.
Vet dom börjat limma tätningen i lagret så den inte ska hoppa lös. men vet inte om det var det dom började med 2012 eller om det var nått annat dom gjorde då.
Så jag är ganska säker det är samma lager som till vanliga 800r och mycket troligt att dom gjort samma modifikation på övriga lager om det inte till och med är samma lager på dom.