Hur mäter man matthöjd??

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja då man pratar t.ex. om 32mm matta är det bara "mönstret" som är 32mm eller är det totalhöjden på mattan?

Jag har mätt lite på min skoter och från kylarna till centrum på drivaxeln har jag 121mm. Radien på drivhjulen fick jag till 89mm ( diameter 178mm??) Det skulle bli 32mm kvar. Då har man inget spel. Den mattan som jag nu har är ca 8mm tjock så tar man bort det också så blir det 24mm kvar ( utan spelrum).

Så utan modifikationer kan jag få in en matta med typ 20mm kammar?? Låter lite så då är frågan har jag räknar rätt? Och vill jag få in en matta med högre kammar så måste jag montera mindre drivhjul antar jag.

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
mattans "matthöjd" räknar man på kammarnas höjd, alltså hur höga kammarna är, för att se hur stora kammar du får in så ta en träkloss som är ex 32mm hög, lägg den mellan kammarna sen snurrar du mattan och ser om den tar i där framme eller inte

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
mattans "matthöjd" räknar man på kammarnas höjd, alltså hur höga kammarna är, för att se hur stora kammar du får in så ta en träkloss som är ex 32mm hög, lägg den mellan kammarna sen snurrar du mattan och ser om den tar i där framme eller inte
Lite svårt nu då hela skotern är nerplockad. Men då vet jag att t.ex en 32mm matta så då är det endast kammarna som är 32mm sen tillkommer tjockleken på själva mattan.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Det är ju lite komiskt att det är så mycket prat om olika kamhöjder på mattorna men tydligen ingen som riktigt vet vad den höjden anger.... :) Jag har sökt på nätet och hittat motstridiga uppgifter, dessa olika uppfattningar har jag hittat
1, hela höjden alltså inkl. mattan
2. från centrum på mattan
3. Endast kammen