hur långt får nytron ha gått

Rallysalle

Medlem
12 jan 2015
22
2
3
Sörberget
motorerna ska väl vara skottsäkra jämfört med konkurrenterna , största problemet med dom här maskinerna är väl glappande framvagn .. tyckte det var ett ständigt meckande med bussningar å dylikt , annars gick den klockrent 2100mil hade den gått ! kör nu Lynx ;)
 
Reactions: hakjo2 och Mr snow

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Motorn håller flera tusen och variatorerna håller bäst av alla märken jag skulle inte bli förvånad om den växlar skapligt även vid 2000 mil men 1500 mil på variatorer bör vara rimligt innan den växlar lite dåligt . Men även om den är lite slut i variator så är fyrtaktsmotorn så jämn och stark i hela registret så den funkar rätt bra ändå.
De som tar slut vid 1000 + mil är matta stötdämpare styrleder. Glapp i styret är de redan från fabrik i äkta jänkarstuk.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag gick igenom min vid dryga 1000 mil (finns en tråd någonstans på yamaha-sektionen) och om jag minns rätt så renoverade jag boggiedämparna, bytte en del bussningar i boggien, bytte kulleder i framvagnen. När jag köpte den hade den redan oillite bronsbussningar i framvagnen. Jag byggde även om och satte smörjkopp vid skidinfästningen och andra bussningar med snävare tolerans än original.
En stor del av att nytron upplevs tungkörd och hattig hit och dit beror på alla glapp i dem och de var ju tydligen glapp från fabrik. Min blev betydligt bättre man jämfört med summitarna jag haft efteråt så går det inte jämföra. Nytron var bättre på ett enda underlag och det var sönderkörd led i alldeles för hög fart. Då funkade stötdämpningen bra tyckte jag. I allt annat så (med facit i hand) passade den mig sämre än summitarna.
Motorn är skottsäker, kedjehus däremot kan behöva nya lager samt drivaxeln. Avgaspackningar brukar ge upp.
Jag hade köpt en med 180-190 hk kit direkt samt skinz-framvagn för att eftermontera är dyrare än att slanta upp för en färdig maskin.Sub-framen är mjuk i dem så man får vara beredd att justera den med ett spett lite då och då eller svetsa dit förstärkningar. Jag använde ett spett, tar 20 sekunder att lösa, håller en stund.
 
Reactions: Psycho Dave

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag gick igenom min vid dryga 1000 mil (finns en tråd någonstans på yamaha-sektionen) och om jag minns rätt så renoverade jag boggiedämparna, bytte en del bussningar i boggien, bytte kulleder i framvagnen. När jag köpte den hade den redan oillite bronsbussningar i framvagnen. Jag byggde även om och satte smörjkopp vid skidinfästningen och andra bussningar med snävare tolerans än original.
En stor del av att nytron upplevs tungkörd och hattig hit och dit beror på alla glapp i dem och de var ju tydligen glapp från fabrik. Min blev betydligt bättre man jämfört med summitarna jag haft efteråt så går det inte jämföra. Nytron var bättre på ett enda underlag och det var sönderkörd led i alldeles för hög fart. Då funkade stötdämpningen bra tyckte jag. I allt annat så (med facit i hand) passade den mig sämre än summitarna.
Motorn är skottsäker, kedjehus däremot kan behöva nya lager samt drivaxeln. Avgaspackningar brukar ge upp.
Jag hade köpt en med 180-190 hk kit direkt samt skinz-framvagn för att eftermontera är dyrare än att slanta upp för en färdig maskin.Sub-framen är mjuk i dem så man får vara beredd att justera den med ett spett lite då och då eller svetsa dit förstärkningar. Jag använde ett spett, tar 20 sekunder att lösa, håller en stund.
Ang oillite bronsbussningar ,,,,,,, finns de att köpa som passar bolton eller måste man tillverka dem själv?
 

Rubbes

Välkänd medlem
25 sept 2013
242
7
18
Köp en Viper så slipper du hålla på och byta bussningar som på Nytron, Vipern ser mycket rejälare ut också, nytron är lite rapplig i jämnförelse. Har kört 1300 felfria mil nu med min Viper