Hur kopplar jag bort brytaren för gashäng?

greven69

Medlem
14 jan 2021
13
1
3
38
Hej!

Efter en massa skruvande och äntligen fått ihop maskinen och ska ta en provrepa så slår den ifrån på varvet och dödar skotern. skjuter kraftiga smällar och jävlas.
Gick dock att ta sig 2 varv runt garaget om man pumpgasade lite försiktigt.

Han som jag fått låna garaget av sa att det rätt troligt var just brytaren som falera.

Upp med handtaget och tänkte att jag bara kunde dra ur kontakten (två kablar, en svart och en röd) som går till ett plastlock och man ser brytaren sticka ut ur den. slet i snöret 2 ggr varav den andra så sköt det ordentligt men skotern startade aldrig. Blev less och gav upp för kvällen.

Nån som kan säga hur man koppplar bort den?

AC crossfire -10
mvh
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag vet inte hur gashängaren ser ut på Ac men då ingen svarat än så tänker jag högt :)
Om de är liknade gashängare som Polaris har med en pigg som är intryckt på tomgång och åker ut när man gasar så kan man sätta fast piggen i intryckt läge. AC kan även ha helt tvärtom att piggen är utsläppt på tomg och trycks in när man gasar. I de fallet kan man kapa av piggen så lär de funka. Jag hittade ingen gashängsbrytare på sprängskiss så jag antar den är hela plasthuset som tumgasen sitter fast i.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag vet inte hur gashängaren ser ut på Ac men då ingen svarat än så tänker jag högt :)
Om de är liknade gashängare som Polaris har med en pigg som är intryckt på tomgång och åker ut när man gasar så kan man sätta fast piggen i intryckt läge. AC kan även ha helt tvärtom att piggen är utsläppt på tomg och trycks in när man gasar. I de fallet kan man kapa av piggen så lär de funka. Jag hittade ingen gashängsbrytare på sprängskiss så jag antar den är hela plasthuset som tumgasen sitter fast i.
Ingen aning jag heller hur det funkar på ac. Men du beskriver rätt på polaris fast tvärt om :) piggen är ute på tomgång och trycks in när man gasar. Däremot så kan man ha piggen inne hela tiden eller det bästa är bara att ta bort piggen och fylla upp höljet med smältlim om man permanent vill köra utan brytaren och då kan man lämpligen placera brytaren i motorutrymmet istället så slipper man ha en sladd på styret som riskerar att gå av.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ingen aning jag heller hur det funkar på ac. Men du beskriver rätt på polaris fast tvärt om :) piggen är ute på tomgång och trycks in när man gasar. Däremot så kan man ha piggen inne hela tiden eller det bästa är bara att ta bort piggen och fylla upp höljet med smältlim om man permanent vill köra utan brytaren och då kan man lämpligen placera brytaren i motorutrymmet istället så slipper man ha en sladd på styret som riskerar att gå av.
Men hur kan då motorn funka på tomg om man sätter fast piggen intryckt läge om piggen ska va ute på tomg? På min ena pro rmk så fick jag tvärtomfel dvs maskinen gick inte på tomg, men om jag gasade lite och uppöver till full gas så gick den klockrent. Fan jag måste ut o kolla ut in piggeriet hur de funkar :)
De ska bli intressant att höra om de är piggar o skit eller om AC har någ smartare typ magnetkontakt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Men hur kan då motorn funka på tomg om man sätter fast piggen intryckt läge om piggen ska va ute på tomg? På min ena pro rmk så fick jag tvärtomfel dvs maskinen gick inte på tomg, men om jag gasade lite och uppöver till full gas så gick den klockrent. Fan jag måste ut o kolla ut in piggeriet hur de funkar :)
De ska bli intressant att höra om de är piggar o skit eller om AC har någ smartare typ magnetkontakt.
Piggen kan vara inne på tomgång också. Den funkar så att är piggen ute och den känner tps rörelse så misständer den och du kan inte varva något. Är den inne så kan du köra...
Låter som felande tps...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Piggen kan vara inne på tomgång också. Den funkar så att är piggen ute och den känner tps rörelse så misständer den och du kan inte varva något. Är den inne så kan du köra...
Låter som felande tps...
Piggen "kan va inne på tomg"? Nu börjar de bli för svårt för mig, piggen måste väl åka ut vid något gaspådrag?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Piggen "kan va inne på tomg"? Nu börjar de bli för svårt för mig, piggen måste väl åka ut vid något gaspådrag?
Glappet du har på axeln till ljudreglaget är det som trycker in piggen när du ska gasa. Blir det något fel så det är is mellan eller wiren går av och fastnar i gasande läge, eller att den wiern blir för sträckt när man vrider styret utan att trycka på ljudreglaget så tryck inte piggen in och det går inte varva. Är piggen alltid inne så kan man gasa som vanligt men man har så ingen säkerhet mot ofrivillig ljudförändings input.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
På nyare ac så har du en kontakt du kan koppla ut bakom plasten ovanför sekundären.. lirka in fingrarna och koppla ut en långsmal kontakt.. borde vara samma
 

greven69

Medlem
14 jan 2021
13
1
3
38
Glömde av att jag gjort ett inlägg.

Det löste sig iaf, slet ur kontakten som satt inne i handtaget "huset". Hittade ingen kontakt som satt efter stammen.

Mvh